Gå till innehåll

Hjälp mig att rätta till vad som är fel


kladd3

Rekommenderade inlägg

TS funderade om han kunde använda remover(inte kolkälla dvs) när han inte har mätbar nitrat.

Vad jag vet så finns det inget behov för nitraten i den bindningen som sker med removern, vare sig alu eller järn.

//NiXoN

Jag läste nog din kommentar fel. Det jag menade var att nitrat i sig hjälper till att pressa ner fosfaten, så nitrattillsatts skulle absolut hjälpa till också, oavsett fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att klargöra lite så skrev jag fel, skrev nitrat när jag menade fosfat. Så behöver jag fosfatremover när jag mäter noll fosfat i vattnet???

För det andran så har jag lite nitrat i karet men det måste jag dosera för att få ger inga stora utslag på mitt test iaf så då fortsätter jag att tillsätta mer nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he, det blev lite rörigt det här och jag tror flera av oss svarar på flera olika frågor. Jag drar följande slutsats av ditt kar.

- Du mäter 0 i fosfat

- Du har både cyano och gröna trådalger

- Med mycket stor sannolikhet så mäter du 0 i fosfat eftersom algerna tar upp all fosfat

- Du doserar även nitrat eftersom du knappt kan mäta dig till något värde

Stoppa i fosfatremover bums. Kör gärna även med kol avsett för saltvatten. Du har nästan ingen nitrat i vattnet skriver du. Skaffa gärna ytterligare ett nitrattest och dubbelkolla så att det verkligen är rätt. Om du trots detta verkligen har nästan 0 i nitrat så fortsätt att dosera nitrat. Fortsätt också med regelbundna vattenbyten. Om du inte skött karet ordentligt på 8 månader med vattenbyten osv så finns det anledning att tror att du har både fosfat och nitrat i oönskade mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratet har jag mätt med två olika tester ett salifert och ett tropic marin så jag vet inte om mätningarna visar fel, har dock ej så hög belastning i karet en gul kirurg en dvärgkejsare, samt 3 clowner och 2 chromisar. Dock har jag nog matat för mkt.

Ska iväg och köpa fosfatremover idag eller i morgon, är det samma medel för salt och sötvatten?

Antar att det är viktigare att få i removern i karet än att vänta på att hitta rätt märke???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Wiking och removern är väl inte så blödigt viktig vilken sort det är även om det finns skillnader.

Järnbaserat funkar rätt bra i längden och är lättare o dosera, alu är snabbare och lite svårare o få till dosen på.

Det som Reuben länkade till är gissningsvis lantanum chloride(svengelska) vad jag förstått så har det varit lite krångligt att få till dosen när man försökt hemma tidigare.

Nu verkar dom dock hittat en bra doseringsform men jag skulle vara lite försiktig med den(gissar att det är på samma nivå som alu remover).

Skulle nog kunna tänka mig o prova den ifall jag hade mycket frisläppt fosfat, men när algerna binder fosfaten så skulle jag välja en remover.

Jag resonerar som följer...

Under natten släpper algerna ifrån sig fosfat varpå removern kan binda den och hindra algerna från att återuppta den nästa dag.

Droppar med lanta etc bildar moln med fosfaten som man sedan skummar ut efter att det bundits, reaktionen är inte speciellt lång utan det sker inom en viss tidsram efter dosering.

Om det inte finns nåt att binda emot(dagtid eller snart efter släckning) så kommer lantan o bli verkningslös efter ett tag och skummas ut som sådan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är definitivt ingen kemiprofessor heller, så egentligen borde jag avstå från att svara, men. Förhållandet i ditt akvarium gör att dina djur inte trivs, koraller dör och alger och cyano frodas. Fortsätt byt vatten och sug ut alger/cyano varje gång, kör på med remover. Skippa nitrattillsättning som jag föreslog igår, förmodligen suger algerna och cyanon i sig både fosfaten och nitraten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova mäta fosfaten innan ljuset kommer på eller det har blivit ljust i rummet, då får du det riktiga fosfatvärdet speciellt om du mäter med ett bättre test ;)

När korallerna blir vita så är dom antingen blekta eller döda, blekningen är nåt man kan se om man dödar av symbiosalgerna i korallen men det verkar inte vara fallet här.

Korallerna du haft på bild ser ut att ha tappat vävnaden=döda, men du har inte gröna skelett hela vägen upp vilket man brukar få med riktigt höga fosfatvärden(triggar en "borrande" alg som växer i skeletten).

Hur stabila är dina värden på kh osv, det känns mer som en klassisk kh sving som orsakat vävnadsdöd?

En annan del är flödet, har du bra drag på korallerna?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det är viktigare att få i removern i karet än att vänta på att hitta rätt märke???

Vilket eller vilka fabrikat som är bäst twistar de lärde om hela tiden.

För egen del har jag fått funktion med RowaPhos som du köper en liter av för en dryg femhundring.

Som komplement finns även flytande med namnet Rowa Crystal, priset på denna liquid ligger runt en hundring för 500 ml.

Givetvis skiftar priser från butik till butik så min prisangivelse stämmer naturligtvis inte överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu äntligen är fosfoat removern i sumpen. Är lite osäker om jag placerat den rätt eller om det finns bättre ställe att ha den.

Just nu är den placerat precic vid utloppet från durson och i närheten av inloppet till skummaren så cirkulationen verkar vara helt ok funderade på att sätta påsen uppe i karet nära en av cirkulationspumparna vad tror ni är den bästa placeringen???

Fråga 2 vad tror ni det tar en till två veckor innan man ser något resultat???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu äntligen är fosfoat removern i sumpen. Är lite osäker om jag placerat den rätt eller om det finns bättre ställe att ha den.

Just nu är den placerat precic vid utloppet från durson och i närheten av inloppet till skummaren så cirkulationen verkar vara helt ok funderade på att sätta påsen uppe i karet nära en av cirkulationspumparna vad tror ni är den bästa placeringen???

Fråga 2 vad tror ni det tar en till två veckor innan man ser något resultat???

Jag tycker det är bäst o ha den där vattnet är renast och jag den mellan ett par små blåa filtermattor som är c.a 1 cm tjocka. Där har jag även kol. Vilket fabrikat har du köpt då på fosfatremovern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märket är Aquarium Munster det var det som det fanns att välja mellan för red Seas gick tok bort för då var jag tvungen att dosera varje dag om jag fattade det rätt.

Info om det

'Kapacitet 50 g fosfat per kg

yta 300kvadratmeter per gram

storlek: 0,5- 2 mm

Det står att man ska anv'nda 100 ml per 100 liter vatten. Det tyckte jag lät mkt så jag använder kanske hälften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag bestämt mig för att köra VÄS för att nu har nitratet skjutit i höjden ligger någonstans runt 50-75 ppm väldigt högt jag vet men jag har försökt med vattenbyte och det har inte hjälpt alls. Funderade mellan att köra igång pellets men VÄS känns lite lättare just för mig att komma igång med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bestämt mig för att köra VÄS för att nu har nitratet skjutit i höjden ligger någonstans runt 50-75 ppm väldigt högt jag vet men jag har försökt med vattenbyte och det har inte hjälpt alls. Funderade mellan att köra igång pellets men VÄS känns lite lättare just för mig att komma igång med.

Nu läste jag inte sida ett, men har du kört osmosvatten och kollat nitrat i det vattnet..

Jag hade det problemet med min förra osmos.. Kom med lite nitrat efter osmosen.. Dvs allt vatten som avdunstades ersattes med osmosvatten med nitrat i..

Är jag ute o reser med mitt inlägg så är jag..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt två test så hade jag noll i nitrat och nu så har jag inte noll längre har dock ej dubbelkolla med mitt gammal test. Dock så har jag haft massiv korallrev under den senaste veckan samt att jag tappade i tre kuber med Artemis för fyra dra sen.

Men att nått är väldigt fel vet bara inte vad.

@Manne har ej kollat osmosvattnet för nitrat ska kolla imorgon

Sent from my LT15i using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...