Gå till innehåll

Hur vet man om stenen är levande?


Samelin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis skaffat ett Red Sea MAX 250 liters kar som är 1 år och 7 månader gammalt med ca 40 kg sten och 5 fiskar i. Transporten gick bra och stenarna hölls fuktiga i stängd plastlåda. Så småningom vill vi ha en mandarinfisk men måste ju vara säker på att det finns mat till den (små kräftdjur i stenarna) så den överlever. Igår lös vi med ficklampa på stenarna efter att akvariet varit släckt i 1,5 timme, men vi såg ingenting på stenarna. Har hört att det ska synas då om det finns liv i dom. Hur ska man veta om de levande stenarna verkligen är levande?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta någon vecka och kolla sedan efter små små djur som kan sätta sig på glasen framåt kvällen, lättast att se om man har blåljus. Själv har jag en mandarin på c:a 25 kg sten, den äter inte något fryst eller pellets men den är rund och fin om magen. Kör dock med planktonsäker skummare och matar en del med "reef pearls" (ser ut som finmalda foderflingor) så det kan ha inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar...

kollade på natten flera gånger nu med blåljus och ingenting på stenarna, är det den ända metod att veta om stenarna lever eller döda???

strunta i mandarin, vill bara ha levande stenar, kan jag få liv i dom om de är döda???

tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det "levande" i levande sten är bakterier som bryter ner skadliga ämnen i vattnet till ämnen som tex en skummare kan ta hand om, det har inte så mycket att göra med vad för djur som lever på dem. Det är insidan som räknas, som det så fint heter, och det stämmer även i detta fallet. :)

*Edit: Som Peter han skriva innan mig här ovan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Japp, precis så är det Stefan, man kan till och med ha dem i en balja med nytt saltvatten och tillsätta bakteriekultur så skulle jag räkna det som levande sten, tråkig levande sten men dock levande... Sen kan man plantera in de smådjur och andra saker man vill ha på stenen för att den ska bli det man tänker som levande sten med kalkalger, räkor med mera... Det bra med att köpa levande sten är att man får med en stor flora och fauna på stenen, så att säga på köpet, det negativa med det är att man kan få med oönskade saker med.

Att köra den andra strategin (död sten med bakteriekultur) om man inte kör med karantän är relativt meningslöst, för annars kommer sakerna in sakta men säkert med fraggar osv....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah ok :) Jo det låter logiskt.

En annan fråga: För att göra en lång historia kort lyckades jag lägga ett lager sanddamm över några levandestenar i samband med att jag skulle lägga i sand i den vattenfyllda baljan dom låg i (varför jag envisades med att lägga sanden i samma balja istället för en egen hink undrar jag än idag). Eftersom akvariet är på borrning och jag inte haft tillgång till nytt saltvatten så har dom legat övertäckta i baljan ett par dagar nu. Är det lönt att spola av dom så gott det går och fortsätta använda dom eller kommer det inte hjälpa för att porerna är så fina att dom inte går att få rena igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stig säger så är det ingen fara, antingen tar du och skakar av dem lite, och låter sanden falla till botten och lägger i LS:en igen ovanpå sanden (eller flyttar den till annan hink med saltvatten), annars då tar du bara en pump och blåser bort sanden...

Det är INGA problem med stenen hur som helst, den lär vara väldigt levande så länge du inte låtit den torka ut under en lång tid eller gjort nåt annat brutalt med den... om det bara är sanddamm, kommer det att försvinna i ett nafs när stenen kommer i karet med lite snäckor och annat i... Så du behöver inte göra så mycket med det ännu om du inte vill, om den är helt begravd så kan du ju lyfta upp stenen... Du har circulation i hinken? annars, släng i en liten pump som bara för runt vattnet lite, så det inte blir stillastånde, när det kommer till det där så räcker det med minsta pumpen du hittar, eller ända upp till värstingpumpen som gör att det är hela havet stormar (själv, har jag kört med en 500l/h pump bland min levande sten i en bunke på 75L, men i samma bunke har jag även haft en 12000L/h pump som låt oss säga satte fart på vattnet ;), så kraftig pump är inte att rekommendera om du har sand i hinken dock ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...