Gå till innehåll

Rekommendation på snälla fiskar önskas


Samelin

Rekommenderade inlägg

Vårt akvarium är på 250 liter och innehåller ca 40 kg levande sten, en djesardini kirurgfisk, en cantigasti valentini (som vi vill sälja), en blennid, en astrea snäcka och 2 clownfiskar. Vi vill skaffa 2-3 räkor och 2-3 fiskar som ska vara färgglada och snälla så det inte blir bråk i akvariet.

Vi har funderat på mandarinfisk, någon läppfisk i fina färger (ge gärna förslag), gul kirurgfisk (yellow tang) och royal gramma (gul och lila).

Vad har ni för erfarenhet av dessa fiskar?

Rekommenderar ni nåt annat?

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandariner kan vara lite svåra att få att äta, så man skall helst skaffa en som man vet äter den mat man kommer mata med. Pseudocheilinus hexataenia (Sixline wrasse) är en trevlig fisk som jag har bra erfarenheter av, vissa säger att de kan vara elaka men de två jag haft har varit snälla. Gramma loreto (royal gramma) är en väldig fredlig fisk och en utmärkt fisk i de flesta akvarium.

Men som Ingmar säger så bör ni vänta lite med mer fisk om karet är nystartat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vårt akvarium är på 250 liter och innehåller ca 40 kg levande sten, en djesardini kirurgfisk, en cantigasti valentini (som vi vill sälja), en blennid, en astrea snäcka och 2 clownfiskar. Vi vill skaffa 2-3 räkor och 2-3 fiskar som ska vara färgglada och snälla så det inte blir bråk i akvariet.

Vi har funderat på mandarinfisk, någon läppfisk i fina färger (ge gärna förslag), gul kirurgfisk (yellow tang) och royal gramma (gul och lila).

Vad har ni för erfarenhet av dessa fiskar?

Rekommenderar ni nåt annat?

Tack för hjälpen!

Mandarinfisk bör INTE introduceras i akvarier som är under 1 år gamla. Grammas Loreta är fantastiskt fina och bör hållas i par el stim om jämna par. Picettfisken är oxå väldigt fin o lugn men där gäller de oxå att man e säker på att man får ett ex som man vet äter (äter vanligtvis glasrosor) men kan även ta mysis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om akvariet är nystartat så låt det gärna gå någon tid innan ni släpper i fler fiskar. Mandarinfiskar är verkligen fina och fredliga så jag tycker absolut ni skall fundera på någon sådan.

Akvariet är 1 år och 7 månader gammalt men vi har bara varit ägare till den i en vecka. Vi tog med ca. 80% av vattnet när vi köpte den. Så det är "inkört" men vi är nybörjare med att sköta det och har en del att lära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinfisk bör INTE introduceras i akvarier som är under 1 år gamla. Grammas Loreta är fantastiskt fina och bör hållas i par el stim om jämna par. Picettfisken är oxå väldigt fin o lugn men där gäller de oxå att man e säker på att man får ett ex som man vet äter (äter vanligtvis glasrosor) men kan även ta mysis.

nu ska man inte dra alla över en kant, har man en mandarinfisk som äter utan problem så kan du ha i den i vad som helst (nästan). Har man en som endast äter levande så är det nästan ett krav på att ha mycket levande sten men mycket pods etc, men man kan alltid stödmata med levande som man föder upp själv eller köper.

Vikiga är bara att det finns mat till den. Skulle rekomendera ~20kg levande sten per mandarin för att vara på den säkra sidan, detta förutsatt att du inte har annat som är beroende av det levande som bor i stenen.

Har själv en mandarin i mitt 340liters kar som åkte i efter 3-4 månader, han är tjock o fin nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är 1 år och 7 månader gammalt men vi har bara varit ägare till den i en vecka. Vi tog med ca. 80% av vattnet när vi köpte den. Så det är "inkört" men vi är nybörjare med att sköta det och har en del att lära.

Håll noga koll på alla värden nu början, personligen vill jag ha mest nytt vatten vid nystart, mycket skit som åker upp när man tömmer ett kar. Främst nitrat och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zebrasoma flavescens är en riktig favorit, trevlig fisk som sätter färg på akvariet. Jag har haft denna kirurg sedan mitt 130l sedan 250l och nu 540l akvarium och har nu två tillsammans och skulle faktiskt kunna tänka mig att ha flera av dessa om det inte också var andra fiskar som lockade. Älskar alger så stödmata gärna med det. Frysfoder och pelets fungerar bra och sedan går de konstant och pickar på stenarna. Helt klart en "grundfisk" även om jag skulle börja om helt och hållet.

http://se.reeflex.net/tiere/522_Zebrasoma_flavescens.htm

Centropyge loricula är en av mina nya favoriter också en färgsparakande fisk som i vart fall i min burk är helt fredlig. Den rör på sig konsant men lungt och pickar på stenarna. Ganska dyr och kan ge sig på sps och knappar om man har otur. Jag har dock inte märkt något men ett visst svinn är ok med mig för dess skönhet.

http://se.reeflex.net/tiere/252_Centropyge_loricula.htm

Sedan är mandarinen mycket fin fisk men Synchiropus stellatus kan vara ett allternativ. Den kallas oxå Röd Scooter Blenny. Helskön firre som gjorde mig mycket glad, jag hade ett par som busade omkring ganska mycket i akvariet. De älskar Lobster egg. Mandarin har jag provat två gånger, tyvärr har det aldrig fungerat trots mycket sten och levande föda i min burk.

http://se.reeflex.net/tiere/241_Synchiropus_stellatus.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...