Gå till innehåll

Lite mer exprimenterande med multichip.


Lasse

Rekommenderade inlägg

En av killarna på RC hade användt en av Zalmans runda VGA kylare till att bygga in ett 50 watts multichip i ett rör. Eftersom jag hade ett här hemma så beslöt jag mig för att testa med en Zalman VF900-CU kylare. Den skulle enligt Frostytech klara att hålla en last på 100 watt stax under 50 grader. Det chip jag hade är ett specialchip bestående av 22 st 445 nm, 23 st 455 nm samt 5 st 420 nm - alla i storlek 45 mil. Detta innebär att det går att köra chippet på ungefär 100 watt även om det nominella är 50 watt. Frågan var att hitta ett bra rör eller rördel att använda. Diametern på kylaren är 96 mm - så röret måste vara minst 96 mm invändigt. En nackdel med denna kylare är också att kylplattan är inte centrerad. Jag stoppade kylaren i fickan och gjorde ett besök på en firma i närheten som har allt man kan tänka sig när det gäller rör. Efter lite sökande så hittade jag något som verkade intressant - så upp med kylaren och prova - perfekt match. Så en sådan del fick följa med hem, plus en dimension större för ett kommande projekt. Idag har jag byggt och testat (Lisa bortrest :))

Vi börjar med monteringen av chippet. Jag har valt att klistra chippet med hjälp av Arctic Silver Epoxi. det är något som jag inte rekommenderar med dessa chip. Man bör montera en mellanplatta som man skruvar fast i kylarens normala fästen och där man sedan skruvar fast chippet. en bra aluminiumbit eller kopparplatta är att föredra. kopparplattan får givetvis skyddas från saltstänk som kan droppa tillbaka i karet. Nu gällde det en test och jag hade lim hemma. Första bilden visar själva kylaren och konstruktionen. Bild två testuppställning och bild 3 termometern. Vår stektermometer från IKEA.

post-2331-14468926507153_thumb.jpg

Följande mätserier uppmättes vid olika strömstyrkor

1,7 A -> 32 V = 54,4 W Fläkt högsta fart - 32 grader, lägsta fart - 37 grader

2 A -> 32,8 V = 65,6 W Fläkt högsta fart -35 grader; lägsta fart - 41 grader

2,5 A -> 33,9 V = 84,75 W. Fläkt högsta fart 39 grader; lägsta fart 48 grader

3A -> 35,3 V = 105,9 W. Fläkt högsta fart 42 grader - lägsta ej taget

Med andra ord - Det går bra att pressa detta chip till 3 A och strax över 100 W med denna kylare - och den är inte stor.

Vad hittade jag på hyllorna då - jo en svetsmuff i PE

post-2331-14468926506661_thumb.jpg

Vips så vart det en snygg armatur. nu återstår bara att montera på en 60 gradig lins

post-2331-14468926507373_thumb.jpg

Nu har denna VGA kylare en storebror för processorer också som skall klara ca 150 watt. Den är 120 cm i diameter. Av en tillfällighet hade nästa storlek av svetsmuffar just innediametern 120 mm. En sådan kylare är beställd -för test med ett 100 - 250 Watts chip. Kommer nu bara att kunna testa det som 100 watt men det kommer ju att kunna tala om en del.

Det intressanta med mitt nu testade chip är att det innehåller de våglängder som den blåa delen hos "drömchippet" kommer att ge. Just nu sitter det givetvis tillfälligt monterat över mitt eget kar för att se hur det kan bli när "drömchippet" kommer. Det är en lite annorlunda blå färg än hos de vanliga RB går väl att konstatera. Svagare också för det mänskliga ögat. 3:2 (blått:vitt) blir nog bra ändå.

MVH Lasse

post-2331-14468926506079_thumb.jpg

post-2331-14468926506322_thumb.jpg

post-2331-14468926506923_thumb.jpg

post-2331-14468926507598_thumb.jpg

post-2331-14468926507841_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Är kylarens storebror centrerad?

Japp ser så ut i alla fall. Men den är 6 cm hög, denna endast 3. Men jag har en ide om hur den skall få plats i nästkommande muffstorlek. Jag tänker vända på steken - lilla ändan neråt.

cooling-cpu_zalman_cnps8900_extreme_cpu_cooler-17698048-xtrab.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp ser så ut i alla fall. Men den är 6 cm hög, denna endast 3. Men jag har en ide om hur den skall få plats i nästkommande muffstorlek. Jag tänker vända på steken - lilla ändan neråt.

cooling-cpu_zalman_cnps8900_extreme_cpu_cooler-17698048-xtrab.jpg

MVH Lasse

Ja man får hitta en separat lösning för jannes drivarkort också, men det låter sig väl göras.... Detta var intressant som sjutton....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man får hitta en separat lösning för jannes drivarkort också, men det låter sig väl göras.... Detta var intressant som sjutton....

Jag tror dock inte denna större kylare klarar att köra mer än ca 150 watt med Drömchippet och det blir en bra varm ström ner mot akvariet - ökar avdunstningen med stor sannolikhet. Min tanke var att förlänga röret ca 7 cm - så kan man ha Jannes kort stående på höjden och kyla med samma fläkt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kör jag detta "50 watt" för fullt så blir 2/3 av karet blått (när inte det vita maskar). testade lite nu med att bara köra detta blåa chip (som i sin sammansättning är lik drömchippets blåa sida) enbart och sedan fasa in vita från min normala armatur. Jag tror detta blir väldigt bra, väldigt bra - i mina ögon i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken vad projekt du har för dig Lasse! , duggar tätt med DIY från din sida.. Mycket trevligt. Känns som man behöver två jobb för att finansiera alla dessa roliga projekt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

@ Manne: Om ca 18 år så fattar du vart pengarna har gått innan :)

@ Blåbrt: Den större kylaren heter Zalman CNPS8900 extreme CPU cooler

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är ett test chip som egentligen var idéen som ledde fram till drömchippet - du kan inte styra de olika kanalérna här och den inviduella LED sitter jämt uppdelade för ett likadant FV på varje serie. Jag kommer att köra det över en del av mitt akvarium nu inställt att ge ungefär det ett drömchip ger från de blå kanalerna vid 100 watt. Har dock ingen automatisk dimning så det får bli on - off. Det är för närvarande utan lins men med reflektor. Jag vill få en del efarenheter att förmedla vidare. har valt att inte ta bilder eftersom det går inte att ge en bra bild av hur det ser ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags att leka lite extra i kvällningen igen.

Fick min nya kylare idag på eftermiddagen - Zalman CNPS8900 extreme CPU cooler. så det var bara att börja bygga. det visade sig att det gick att använda två av de existerande fästpunkterna för att bulta fast chippet. Man fick placera det lite på diagonalen och borra upp två av fästhålen i chippet. Det sitter med två bultar diagonalt och zalmans kylpasta mellan chip och kylare. Kör nu på knappt 100 watt (31,8 V - 3,03 A) och med fläkten så lågt det går så är arbetstemperaturen låga 35 grader C på bakplattan. Jag skulle tro att det går att skrämma upp det till åtminstone 150 - 175 W. Kör jag fläkten på fullt så går tempen ner till 32 grader C.

post-2331-1446892654938_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468926548238_thumb.jpg

post-2331-14468926548483_thumb.jpg

post-2331-14468926548713_thumb.jpg

post-2331-14468926548926_thumb.jpg

post-2331-14468926549154_thumb.jpg

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit vad man blir sugen att få tumarna ur och komma igång med belysningen...

Lasse, det finns en uppsjö med 50w chip på ebay, förrutom de som finns på acrc och tål högre effekt, tror du det är skillnad i kvalitet? Eller är det samma samma? Finns ju "paket" med 50w chip och driver för under 50 dollar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är våldsam skillnad i kvalitet. Ljusutbytet går från 60 lumen per watt (Inte så vanligt längre men de finns). 70 - 80 är vanligt. De bästa har 130 - 140 lumen per watt om man inte överdriver dem. Dessutom varierar kvaliteten på ljuspulvret. De sämsta har en tydlig nedgång i ljusstyrkan redan efter ett år medan andra klarar 50 000 drifttimmar. Kvaliteten på ljusspektrumet skiljer också. Jag skulle säga att det är lika stor skillnad mellan lysdioder som det är mellan olika lysrör. (Och då inte bara akvarierör).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...