Gå till innehåll

Lågt pH och KH!


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag börjar bli väldigt orolig över mitt låga pH/KH. Värdena ligger på 7,6 (pH) och 5,4 (KH).

Jag har provat med dessa åtgärder:

-Buffrat pH/KH med färdig lösning

-Ökat skummningen

-Dubbelkollat testet

-Syresatt en bit vatten och mätt det (blev samma värde)

Har cirka 2000l/h i cirkulation. Använder mig av fosfatremover och kol. Byter cirka 5-10% vatten varje vecka.

Något förslag på vad jag skulle kunna göra?

Hälsningar, Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar väldigt mycket för alla svar :)

Provade med att mäta nyblandat saltvatten och det visade precis det Red Sea har gjort saltet för. Kanske borde dubbelkolla med annat test?

Jag använder mig utav Red sea's coral pro salt, och jag mäter salthalten med en refraktometer. Den ligger på gränsen mellan 1,024-1,025.

Använde M12 KH-Balancer (Haquoss) för att försöka få det rätt. Men gick som sagt inte alls.

Tror inte jag behöver mer cirkulation, 20 x volymen bör väl räcka?

Blir att fixa fram lite natriumbikarbonat. Finns det att köpa färdigt eller ska jag laga till det själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cirkulationen räcker till bra. Det finns bakpulver att köpa på de flesta akvariebutiker. Är inte säker men man borde nästan kunna använda vanligt bakpulver när det är kris. Har själv ingen anning vad M12 KH-Balancer är för något men själv använder jag kz pulver.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligt bikarbonat som du skaffar i livsmedelsaffären fungerar bra. Dock kommer det att justera ner pH till ca 8 (ni läste rätt - justera ner). om du skall hamna bra vad gäller pH och KH så skall du använda ca 84% bikarbonat och 16% karbonat. Natriumkarbonat får du genom att baka natriumvätekarbonat (bikarbonat) i ungnen vid 200 gradet i 20 minuter. Stig - rätta mig om receptet var fel (baktid och temp)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse. Jag tror allt är bra. Receptet jag läste var 180 grader 40 minuter men om man inte har så tjockt lager går det säkert bra med kortare tid. Det som händer är att koldioxid avgår så man kan kolla resultatet med en våg. 100 gram bikarbonat skall ge 63 gram natriumkarbonat. Lägg bikarbonatet på ett bakplåtspapper så är man säker på att natriumkarbonatet inte fräter på bakplåten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda ihop ca 84g bikarbonat med 16 gram karbonat. dosera väldigt försiktigt, gärna i en dl vatten först och låt det sakta gå ner någonstans där du har bra ström. Blir det vitt - då går det för fort. Hur stort är karet? Kan tänka mig att du börjar att prova med 1 tsk per 100 liter och ser vad det ger för resultat i morgon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har nerver så tillsätter du väldigt lite rent natriumkarbonat. högst ett 1/2 gram under någon timme - kolla pH. Lägg 10 gram i en ren 500 ml pet flaska. Fyll på med 490 gram vatten. Blanda väl. Varje ml blir då 10/500 = 0,02 gram - 10 ml = 0,2 gram. Tillsätt 10 ml - vänta 30 min - ta pH, tillsätt 10 ml igen - vänta. Du får nu en uppskattning om hur mycket du skall ta i. Ta det försiktigt!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett fisksystem med 2200 liter vatten. Där höjer jag pH med natriumkarbonat ibland eftersom kH är bra innan. Jag tar 35 gram åt gången vilket höjer värdet med 0,1 - 02. Räknar vi om det till 100 liter så betyder det knappt 2 gram åt gången. Har du lägre kH får du större ändring av pH. Jag skulle nog våga börja med 1 gram = 50 ml av Lasses lösning. Enligt min erfarenhet så sjunker pH tillbaka en del under det första dygnet efter tillsats så kolla igen ett dygn efter du tycker det verkar bra.

En kH enhet per dag i ökning skall inte innebära något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...