NULL Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Kan ni säga vad det är för nån, och vad den behöver? Första bilden är dålig, men är för att visa färgen(den har täckt hela där den sitter). Den andra är bra, men så grön är den inte. Citera
Wigge Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 kolla calsium, magnesium och kalium halten. vad för cirkulation har du? Citera
Reuben Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 ser ut som en del alger på de döda bitarna, misstänker att fosfaten kan vara den stora boven här Citera
akutmottagning Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 ser ut som du har nystartat kar eller vajsing med värdena då du har nån form av antingen röd cyano eller dinoflagater eller nått sådant svårt att avgöra ha bra med yt cirkulation så du inte får syrebrist, som du ser binder dina alger syret. eller förbrukarsom rauben säger troligen fosfat problem Citera
Wiking Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Jag håller med Reuben, och algern verkar vara cyano tycker jag. Vad har du för fosfat och nitratvärde? Citera
Wiking Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 ser ut som du har nystartat kar eller vajsing med värdena då du har nån form av antingen röd cyano eller dinoflagater eller nått sådant svårt att avgöra ha bra med yt cirkulation så du inte får syrebrist, som du ser binder dina alger syret. eller förbrukarJag är tämligen säker på att de där algerna, eller vad det nu är för något, varken binder eller förbrukar syret, de producerar syret = fotosyntesen. Citera
akutmottagning Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Jag är tämligen säker på att de där algerna, eller vad det nu är för något, varken binder eller förbrukar syret, de producerar syret = fotosyntesen.dinoflagater skapar väll nån form av syrebrist eller nått liknande? eller har jag fått fel information när jag fick detta :s kan vara så att alls som skrivs på nätet inte är sant Citera
Reuben Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 dinoflagater skapar väll nån form av syrebrist eller nått liknande? eller har jag fått fel information när jag fick detta :s kan vara så att alls som skrivs på nätet inte är sant Nu vet jag inte säkert utan säger bara som jag alltid trott, någon får gärna rätta om jag har fel .. men det är inte så att dino, precis som Cyano är Bakterier? Med andra ord inte något som har med fotosyntesen att göra o därmed inte något som omvandlar syre (iaf inte åt rätt håll) Citera
stigigemla Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Både dinoflagellater och cyano lever i huvudsak av fotosyntes. Citera
DaTrucka Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Det är nog inte helt omöjligt att det kan bli en syrefri zon precis under mattan.Vilket då sänker pH där under, som resulterar i att fosfat och annat löses från substratet och därmed ger näring åt cyanon/dinos.Bara en teori från min sida.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera
NULL Postat 15 september 2012 Författare Postat 15 september 2012 Jag har mätt lite värden nu:PO4 = 2mg/LNO3 = 10mg/LNO2 = 0mg/LCa = 350-450ppmJag har börjat byta 10L per dygn nu och suga bort det röda varje gång, får se om och när det ger sig... Citera
Stensson Postat 15 september 2012 Postat 15 september 2012 Är inte detta är rätt stort stegCa = 350-450ppm. du specar min - max. Redan mot -360 börjar mina koraller protestera Citera
NULL Postat 18 september 2012 Författare Postat 18 september 2012 Möjligt, men jag var inte så noggrann vid testningen... men det var snarare mot den högre gränsen... Citera
kalleT Postat 19 september 2012 Postat 19 september 2012 "PO4 = 2mg/L" Verkligen?" Salifert's instructions say .03 good, .10 critical, .25 coral growth is retarded"Vad använder man för test om man inte får ett mer exakt värde på Ca än mellan 350- till 450 ppm?Gör om gör rätt! ;-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.