Gå till innehåll

Wrang´s Percula 90 - Akvarium nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 451
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om du kan så beställ några till. Anthias är snyggast i stim och blir de för få går de inte i stim längre utan sprids över akvariet. Vet du varför de dog. Mina är matkräsna och käkar i stort sett bara artemia och mysis och de vill käka ofta. Jag funderar på att skaffa en sån där artemiakläckare som Ted kör med och är nöjd med. Inte bara för Anthiasen men för Anthiasen skulle det vara det bästa sättet att klara dem tror jag. Fast du bygger väl en sån där kläckare förståss...;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en stimfisk så några få hör ej hemma riktigt skall kolla med Göran om han kan beställa hem fler, vet att han har några XL och utfärgade kvar. Funderar som du att skaffa mig en artemia kläckare så man kan mata mer med artemia/mysis etc. De äter bra utav de jag har Salifert och Forumla One. Skulle det funka med din variant med zooplankton eller är de för små.

Foderautomaten jag haft matade lite var 3:e timme

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina är inte särskilt förtjust i nykläckt artemia. De tar mina Chromis viridis mycket bättre. Litet grövre foder som fryst cyklops tar de mycket hellre. Favoriten är fryst artemia. Torrfoder rör de knappt. Min klenaste är kräsen på maten och tar bara litet Fryst artemia när den är riktigt hungrig. Annars är det rom ur min frysfodermix eller räkrom som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en utav de kräsnaste fiskarna tycker jag men ändå hör hemma i ett kar men nu kanske ändå inte. Mat behöver alla fiskar men dessa behöver mer och oftare ;)

Kanske dax att se om man kan bygga en frysfoder automat utav en 3liters kyl

Finns ju liknande att köpa

Frozen-Food-Feeder FFA1

This automatic feeder doses every kind of frozen or liquid food, which density is higher than the density of water when defrosted. The storage-temperature is about 2°C, through freon-free and wear-resistant cooling technique. The defrosted food is perishable for about seven days. With one load, the fishes can be feeded up to 20 times. The FFA is developed for ambient temperatures between 20°C and 26°C.

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 NOF="TE"><TBODY><TR><TD align=left>FFA_VH.jpg</TD></TR></TBODY></TABLE>Dimensions: (BxHxT) ca. (160mm x 220mm x 130mm+60mm cooler).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att Christians tar formula one. Det är ju utmärkt. Jag har aldrig lyckats få dem att ta något annat än fryst artemia och mysis. Hoppas Stigs inte är typiska som inte gillar levande artemia eftersom jag precis innan jag läste det beställt en kläckare.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering hur min acropora växer

attachment.php?attachmentid=5996&d=1144158918

20051222

Sitter nästan fast på stenen. Några små toppar som fäste bara mot levandestenen

attachment.php?attachmentid=5994&d=1144158376

20060404

Breder mer ut sig på stenen. Utrymmet under korallen börjar täckas igen

<!-- / attachments --><!-- sig -->

attachment.php?attachmentid=6593&d=1147348423

20060509

Fortsatt tillväxt

attachment.php?attachmentid=7395&d=1153159192

20060717

Nu har den nästan täckt hela utrymmet som är under den men har tagit ett bra tag utåt väggarna på stenen med och börjar mer att färga ut åt det blå/gröna hållet. Topparna är ljus ljus blåa

Belyses med en Coralvue 150watts Reeflux 10K som nästan är direket ovan

Kör för övrigt med

150watt AquaConnect 14000+

250watt BLV 14000

150watt CV Reeflux 10000

så det där med att BLV 14K är kung över ljuset håller jag ej med om!! :argumerar:

men med dessa tre ihop så känns det som ett bra ljus!

post-736-14468912861343_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kantnålarna äter cyklops eller daffnier

ja det var en som ville se den under skalet och det sitter inga plomberingar så varför inte å se hur den ser ut under. Köper ju ingen bil om man ej får se på motorn:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang har ju problemet att den låter för mycket, så dom har använt en högvarvad fläkt för att kompensera den lila fläkten. desutom tar papst fläktarna liten plats och är biliga sålänge du inte ska ha större än 119x119, som dom har nog tänkt till fast inte för funktionens skull utan ekonomiskt.

Vilket är ganska trist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till för inte så länge sedan var PAPST verkligt dyra. (Jämförvis är de det fortfarande här i Sverige.) Och en av få tillverkare som hade tysta fläktar. Men i takt med att datormodifierandet ökade så kom det fler tillverkare med tysta, billiga fläktar. Zalman var en av de första och fler har kommit efter. ADDA och mCubed är bara ett par exempel. mCubed har dessutom utvecklat en fläktstyrning som gör att du kan få ner varvtalet ända till 50rpm! Dessa säljes dock separat. Hade det vart min Titankylare, så hade jag smällt dit fyra fläktar med en adapter på så jag hade utnyttjat hela kondesorn. Passar det inte med 4*120 så kan man köra med 4*92mm också.

Gjorde en adapter i aluminium till mitt gamla vattenkylningsbygge och ändrade storleken från irriterande högvarvande 60mm till lugna gatan på 92mm. :) Kan man bara se till så man får ett litet glapp mellan fläkten och kondensorn så minskar man mycket på ljudnivån också, då det inte blir ett så susande ljud när fläkten går igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut det där Wrangen, kantnålarna är grymma skulle köpt två men det blev en drake i stället. Får nog ta och skaffa mig en sån där kylare, om den funkar i ditt kar så duger den till mig. Ha de gött

Ps Ta en sväng upp till solen i uddevalla nån dag? Kan ju ta en sväng ut till Orust också Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja kruxet är att jag ej vill modifiera kylaren. Själva plåten som sitter för fläkten är punktsvetsad i kondensorn.

Känns inte alls kul att börja modda en helt ny sak med garantin kvar

Sedan så är den fläkt som sitter på idag 120mm (230V) och ett flöde på 115CFM som motsvarar ca 210m3/h

Själva fläkten har ett tryck på 0.33/0.38 säger mig inte så mycket alls<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=560 border=0><TBODY><TR><TD width=268 height=25>STATIC PRESSURE (INCH-H2O)0.33/0.38</TD><TD width=11 background=img/pro-line-bg.gif height=25></TD><TD width=281 height=30></TD></TR></TBODY></TABLE>

http://www.suntronix.com/eng_new/product/pro_01_view.asp?cate_code=005&pro_code=F0000069&gotopage=1&smode=&Search_Text=&mode=&pro_v=&pro_a

Jag är ej alls kunnig inom detta område med byte av fläktar men som sagt känns ej alls kul med att dona med en ny sak... kan ej riktigt bestämma mig. Funkade kanon med denna överlag men just ljudet :död:

Daniel:

Ja absolut vill jag hälsa på nån dag. Jobbar till 1500 på dagarna så man kanske kan döna förbi då. Är det för varmt i karet ditt för ett dopp så kanske vi kan åka ner till skeppsvikens oljehamn å bada lite ;)

Kantnålarna mår bra och äter cyklops. Stänger av alla pumpar då matning försekommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja kruxet är att jag ej vill modifiera kylaren. Själva plåten som sitter för fläkten är punktsvetsad i kondensorn.

Känns inte alls kul att börja modda en helt ny sak med garantin kvar

Sedan så är den fläkt som sitter på idag 120mm (230V) och ett flöde på 115CFM som motsvarar ca 210m3/h

Själva fläkten har ett tryck på 0.33/0.38 säger mig inte så mycket alls<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=560 border=0><TBODY><TR><TD width=268 height=25>STATIC PRESSURE (INCH-H2O)0.33/0.38</TD><TD width=11 background=img/pro-line-bg.gif height=25></TD><TD width=281 height=30></TD></TR></TBODY></TABLE>

http://www.suntronix.com/eng_new/product/pro_01_view.asp?cate_code=005&pro_code=F0000069&gotopage=1&smode=&Search_Text=&mode=&pro_v=&pro_a

Jag är ej alls kunnig inom detta område med byte av fläktar men som sagt känns ej alls kul med att dona med en ny sak... kan ej riktigt bestämma mig. Funkade kanon med denna överlag men just ljudet :död:

Daniel:

Ja absolut vill jag hälsa på nån dag. Jobbar till 1500 på dagarna så man kanske kan döna förbi då. Är det för varmt i karet ditt för ett dopp så kanske vi kan åka ner till skeppsvikens oljehamn å bada lite ;)

Kantnålarna mår bra och äter cyklops. Stänger av alla pumpar då matning försekommer

Nej du ska ju helt klart inte börja bygga om kylaren permanent när du köpt en nu produkt som du inte är nöjd

med, tycker du ska titta på deltecs kylare och se om dom gjorda på ett smartare sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...