Gå till innehåll

Norberg´s 950Liters akvarium


Norberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej!

Hoppas det är ok att jag lägger upp denna bild från ditt kar Norberg. Inte nog med att jag fick fånga denna vackra korall på bild, jag fick också glädjen att ropa in en fragg av denna skönhet - en Montipora confusa. Fraggen åkte fursterligt i friggolåda och sedan i påsen innanför jackan in i huset och upp på bänken och ... :censur: En av "pinnarna"/grenarna på fraggen hade gett sig så nu har jag två M. confusa-fraggar för 100:- - tur i otur eller vad säger man?

dsc06207ph0.jpg

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vad heter fisken på bilden överst på länkad sida? Vinkeln kanske gör det svårt men den är även med på ett foto i inlägg 255 i denna tråd, men den verkar inte vara namngiven någonstans.

http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok40.php

(Jag postar frågan i den här tråden eftersom det är Norbergs fisk på bilden som jag tog hemma hos honom förra våren/sommaren.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den är nog en av de snällaste fiskarna jag har! Den rör inte räkorna eller några andra fiskar. Den är lite skygg och håller sig gärna lite på sin kant och gärna lite i bakkant av akvariet.

Så jag kan varmt rekomendera röd hökfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är nog en av de snällaste fiskarna jag har! Den rör inte räkorna eller några andra fiskar. Den är lite skygg och håller sig gärna lite på sin kant och gärna lite i bakkant av akvariet.

Så jag kan varmt rekomendera röd hökfisk.

Den såg ut att trivas uppe på Maxi Jetten i bakre hörnet av ditt kar. :) Där satt den o tittade lite överlägset på de andra firrarna som irrade runt i karet. hehe :) Jättefin fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Tänkte jag skulle dela med mig lite av en spännande sak som har hänt i mitt kar!

Som ni vet har jag ju fallit ner i Anthias träsket och som det ser ut just nu så verkar ingen ljusning i sikte!

Så mina ögon föll för ett tag sedan på ett stim P. tuka och jag vart såld! De var kalasfina direkt från havet. Men tyvärr åt de inte första veckan hemma hos mig!

Jag visste att de var svåra att få igång med maten, men jag tänkte att man får väll jobba lite extra då! Så just nu har jag 8 tuka kvar av 10 och håller på att feta upp dem lite. Många anthias kan ju vara svåra att få att äta, tukan verkar ha en egenskap till och det är att de äter pyttelite varje gång! Så det har blivit betydligt mer matande sista månaden mot förut under våren/vintern!

Så långat allt frid och fröjd!

Nu till det riktigt roliga! Mina Bartlett anthias har reagerat mycket possitivt på den frekventa matningen och en kväll förra veckan brakade det lös!

En hanne rensade upp ca 1/3 av akvariet och de andra fiskarna satt som frimärken längs sidorna, stora som små fiskar! Sen körde hanen och den största honan en dans i den tomma delen av akvariet under några minuter! De släpte inte rom eller mjölke men det var solklart ett förspel till lek eller en form av avancerad uppvaktning!

Det tyckte jag var riktigt häftigt, det var bara synd att jag inte kunde dokumentera med video eller foto!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tacka så mycket för besöket idag. Riktigt fint akvarium du har. Feta och fina fiskar :)

Tack för alla fraggar, sniglar. Hoppas korallerna kommer växa bra och färga ut ordentligt. Och att sniglarna förökar sig ordäntligt..

Tack igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Magnus mina Anthias mår bara bra! :)

Mina erfarenheter kanske jag kan dela med mig lite.

Jag har idag 6 olika arter Anthias, bimaculatus, parvorostris, tuka, dispar, bartletorum och pictilis!

Om man väljer att ha många olika Anthias arter i samma burk så är det extra viktigt att det finns gott om mat och ofta! Jag matar tex idag fiskarna med 40-50 gram foder om dagen! Fördelat på 3-10 ggr om dagen. Prova också många sorters foder, gärna allt du kommer över, men små portioner åt gången!

Sen måste man vara mycket noggran med att sköta vattenkvaliteen i akvariet! Rejäla vattenbyten och mycket kraftig skummning. Vattnet ska vara strömt och då helst ett laminärt flöde som fiskarna kan så och snappa förbidrivande mat från.

Om du väljer att skaffa Anthasarter som kan vara kinkiga att få igång eller är nergångna när du får dem. Så är det viktigt tror jag att ha 7-10 dagar efter att de har kommit hem till burken då man håller sig hemma och kan mata pyttelite med 30 minuters mellanrum över så lång tid under dagen som möjligt. Då man jobbar kan det vara lite svårt, men kan man tex köpa firrarna på en torsdag och vänja in dem på kvällen så kan man kanske gå hem tidigt på fredag och då får man nästan 3 dagar då man kan jobba med dem! Det vinner man massor på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...