Gå till innehåll

fiskar förbjuds på nattklubb


snickarn

Rekommenderade inlägg

"Det är också olagligt att ... att döda fiskar som hålls i fångenskap utan föregående bedövning"

Hmmm? Detta känns som något som är svårföljt för de flesta akvarister. Vad är rekommenderad lösning för att kunna göra detta?

med bedövning innebär att djuret ska vara medvetslöst nrä man avlivar det. bedövning innebär vid grisslakt att man skjuter dom i huvudet med bultpistol, kycklingar ger man ofta elshock t ex.

så om du kör en kniv i huvudet på fisken så räknas det som bedövning, och även avlivning i min mening. eller om du slår fisken över huvudet så blir den också bedövad.

tycker det är bra att de skrev ut det i tidningen, alla de här "uppenbara" reglerna om fiskhållning så svensson ser att det inte är okej att spola ner eller koka ihjäl fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejlikolja kan användas som bedövningsmedel för fisken innan man har ihjäl den men jag undrar hur klokt det är....

Man stressar fisken redan då man plockar upp den och om man gör procedure kort så är det nog det humanaste, undantag finns säkert som större fisk etc...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Nu ger länsstyrelsen i Skåne djurrättsorganisationen rätt."

Jo det får man ju alltid ha klart för sig att oavsett hur stolliga folk är så kan de ha rätt ibland ändå.

"Förutom ljud, ljus och mycket folk vid fel tid på dygnet"

Där finns det faktiskt regler och det ligger nog en del i det också, i alla fall får det vara nån måtta på vad djuren utsätts för.

"är det också orätt att sätta krok i levande fisk, för att använda den som bete."

Det finns det inga klara regler om utan det är en tolkning som Jordbruksverket har gjort. I just det fallet håller jag faktiskt med dem.

"Även ryckfiske, där man sänker ner krok i ett fiskstim och rycker till är förbjudet."

Det är sant men det är inte en djurskyddsregel utan en reglering av fiskemetoder.

"Det är också olagligt att flå fiskar levande,"

Inte uttryckligen men det måste rimligen handla om djurplågeri så låt gå för det.

"ha dem i runda guldfiskskålar,"

Rätt så sant. Det finns ett förbud men också en väg att gå runt det, dock med stort besvär.

"att döda fiskar som hålls i fångenskap utan föregående bedövning"

Bara en halvsanning. Det finns regler som gäller fiskodling men inga regler överhuvudtaget för akvariefisk. Annat än då den yttersta gränsen med djurplågeribrottet. Erfarenhetsmässigt så skall det en hel del till för att fälla nån för brott i samband med oreglerad avlivning så jag har faktiskt framfört att reglerna är bristfälliga. För mycket annat så är det omedelbar medvetslöshet som är normen vid avlivning och det är - med ett och annat undantag - högst rimligt.

"samt att utföra ingrepp som medför lidande på fiskar i fångenskap"

I princip sant. Och jag ser ingen anledning att diskutera när det kan vara tillåtet.

När det gäller avlivning av fisk, det där är ju nåt som ofta kommer upp till diskussion och det finns antagligen nån gammal tråd. I alla fall, kokning, frysen och halshuggning, det är och förblir djurplågeri, det är inte ok. Det som är rimligt för hemmabruk är slag i bakhuvudet, det leder till just det där som är rimligt att kräva, omedelbar medvetslöshet. Det kan vara bra att följa upp det med att förstöra hjärnan med vass kniv eller liknande, särskilt på större fiskar. Det är däremot inte lämpligt att börja så.

En del rekommenderar nejlikolja men jag är av olika anledningar lite skeptisk, jag är inte övertygad än om att det är en bra ide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tour, personligen ironiserar jag över artikeln som sådan. Den är ju ett skämt! Sakfel och absurda härledningar och proklameringar.

Vad har ljudets hastighet i vatten (felaktigt angiven f ö) att göra med saken?

ljudets hastighet i vattnet är totalt irrelevant, det är ju bullernivån som är det intressanta i frågan egentligen, håller helt och hållet med på den punkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi kommer till bullernivån så blir ju frågan vad som är naturligt för fisken, det är nog inte heller så enkelt som att mäta db.

Att belysningen är på under natten ser jag inte heller som nåt konstigt om man kör med omvänt belysningsschema, bara dom får sin viloperiod i fred.

Folk o trafik samt odrägliga människor finns även vid dom ofentliga karen, hur skall man bemöta det?

Jag är inte inne på att detta vore lämpligt men jag tycker att kriterierna för förbudet känns vaga och man "humaniserar" fiskarna ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är ju också att mupparna är så fästa vid att bara säga "så och så ska det vara!"

Men det enda som i slutändan egentligen borde spela roll är att fiskarna trivs och inte mår dåligt eller känner sig stressade.

Och detta är ju något som varierar stort mellan både arter och individer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...