Gå till innehåll

Kallt akvarie två, 375


mikoto

Rekommenderade inlägg

@Kjelle:

OK. Det är inte lätt att uppfatta tonfallet i skriven text, så du får ursäkta mitt misstag. Kul att du gillar karet. :)

Det var ju skit att jag inte tog en bild på hela akvariet.

Får göra det nästa gång.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jonas: Inventarielista låter fantastiskt! Jag får ta mig en tur bort snart så kan jag fylla på lite här igen då :-)

Vad har du för temperatur i förråds akvariet?

Ta en helbild på det här akvariet är en utmaning dock, man kan helt enkelt inte backa mer än 80 cm. Då får man ha en kamera som kan ta en bild med väldigt vid vinkel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick bli den stora dagen. Jag har nu flyttat allt till 375 liters karet och det temporära akvariet är nedstängt. Flytten gick förvånandsvärt smidigt trevligt nog. Problem med koppning och liknande blev minimerade då jag förde över nästan allt vatten från det temporära akvariet.

Jag undrar dock vart alla tångmärlor tagit vägen, jag har inte sett en enda sedan jag släppte i de. De kanske blev mat åt de andra djuren?

Akvariet har inretts med gråsten och lite ölandssten. Ska se hur ölandsstenen ter sig i akvariet men den matchar bakgrunden ganska fint iaf. Ca 20 kilo sand åkte i akvariet med. Den gamla sanden hoppa jag att slänga i för den lukta ruttet och det låg lite döda snäckor där i som nog var orsaken till det.

Jag ska bygga en sump av ett slag att ha skummaren i med då den fungera illa nog med den höga avdunstningen och inte lär bli gladare av vågorna, så för tillfället är karet utan skummare. I framtiden ska jag ha någon lite starkare motordriven variant men tills dess får min luftpumps drivna fungera. Undrar om man kan öka effektiviteten om man skapar ett virvlande flöde i skummaren med en pump...

Ljusbrytningen från vågspelet är underbart för övrigt. Precis så vill jag ha det i alla mina akvarier. Det får jag arbeta på...Jag ska försöka ta lite bilder imorgon på akvariet när jag är där igen. Flytten idag blev ganska spontan då jag hade lite extra energi helt plötsligt.Nu får jag försöka bevaka temperaturen med framöver, som tur så är det ju kallare tider på gång...

Hej jätte intresant projekt du har, kallt saltvatten akvarie är något av det första jag började läsa på om här i guiden och jag tycker de är nästan mer intresanta än de vanliga. Skoj att du är så nogran när du beskriver hur du startar ett och hur det forsätter att gå. Jag undrar bara fungerar skummaren lika bra i kallt som i varmt, och vilken salthalt har du i vattnet. Hoppas allt forsätter att gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas: 15 grader låter ju utmärkt, då får nog fiskarna inte för stark chock om de flyttar till mitt kar. Båttur vore kul, annars får man ge sig på havet nästa år igen. Ännu bättre förberedd!

Daniel: Skummarens funktion påverkas inte någon egentligen av att vattnet är kallt så det är ingen fara. Min skummare jag har nu är i underkant, men den gör nog mer nytta än ingen skummare alls. Jag har ju förhållandevis varmt i mitt vatten med så jag har satsat lite grann på biologisk filtrering med. Jag håller på att limma klart skummar baljan, den ska vara uppe nästa vecka har jag tänkt...

Salthalten här i karet är ungefär 31 promille. Planen är dock att salta upp det till 35 promille i slutändan. De flesta av våra djur vi får upp från närmre ytan iaf klarar sig bra med lite lägre salthalt, ibland mycket lägre. Men det optimala för de är oftast 35 promille som i det "riktiga" havet. Speciellt om du vill ha ryggradslösa djur som sjöborrar tex.

Jag har även beställt delar till en ny belysning till det här karet. Det blir förhoppningsvis en förbubbling i ljus nästan, men jag köpte väldigt billiga grejer att bygga av så jag får se hur det blir. Men det blir bra att veta. Det blir mycket testande med det här akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är akvariet något uppdaterat igen! En veckas slit har gett mig min sump. Den blev sannerligen inte vacker men jag skar till och silikona den själv och gjorde allt av grejer jag hitta liggandes i föreningslokalen så billig blev den iaf. Utom silikonet som jag kosta på en tub...

Eftersom akvariet i sig inte är mitt egentligen så kan jag inte göra vad jag vill med det. Hyresrätt känns rätt sätt att se på det här karet. Men lite får man bygga om... Den här sumpen får fungera omvänt mot hur sumpar brukar fungera. Ska man se det ur det vanliga perspektivet så har jag ett visningskar på ca 15 liter med ytavrinning och en sump på 375 liter med 700 liters returpump.

post-5646-14468926888542_thumb.jpg

Här är mina råvaror, jag är ingen mästare på att skära till glas och glasen i sig kommer från skrotade täckglas. Men med lite isopropyl gick det göra rent kanterna så silikonet bet bra och med lite svärande kunde jag skära till någorlunda raka snitt. Det är kul att skära glas, jag kommer nog fortsätta med det. Förhoppningsvis blir man bättre, finns det inga kurser för detta tro...

Jag valde att använda fattig mans "pvc" till detta, dvs VP rör. Har aldrig böjt det innan men det gick riktigt lätt med en fjäder och värmepistol. Det var kul material att arbeta med. Det kommer jag nog också bygga lite mer med. Resultaten blev kanon. Sedan monterades detta upp på sidan av akvariet, det är rätt svårt att ta någon vettig bild då det är så rörigt alltihop men jag tog några här som kommer. Ser fram emot att optimera detta bygget i framtiden.

post-5646-14468926888922_thumb.jpg

Här är ytavrinningen från sumpen, den går här över en glasskiva där fläktarna blåser på vattnet som rinner förbi och rinner sedan ner på en filtermatta innan det till slut hamnar i karet. Tanken är att dels så är vattnet alltid lika långt ifrån fläktarna och fläktarna kyler då mer jämnt än de gjort innan när de varit riktade mot en yta som hela tiden sänks. Sedan var tanken att filtermattan skulle vara i luften för att få riktigt syrerikt och fint vatten. Biobollar vore kanske ännu mer rätt att ha här. Men jag tog vad jag hade som sagt.

post-5646-14468926889313_thumb.jpg

Här ärsumpen sedd bakifrån. Inte så mycket att se på, den stog på en hylla jag byggde dit men jag blev omedelbart livrädd för att den skulle råka ramla bakåt så jag byggde skyddet där upp. Det blev inte vackert men sumpen rör sig inte ur fläcken.

post-5646-14468926889679_thumb.jpg

Här är sumpen sedd bakifrån. Jag funderar på om det här inte skulle kunna bli ett litet refugium om man inreder det lite med sand och sten. Så skulle mina räkor kunna bo någonstans... Eller så får det vara för teknik och kanske karantän/acklimatiserings del.

post-5646-14468926890034_thumb.jpg

Här är min stensnultra, han har bosatt sig i karet väl nu och är verkligen inte mesig av sig. Den röda snultran får konstant stryk så jag fick akut flytta den till hörnet där vågpumpen sitter, det hade nog varit bättre att ha han i sumpen nu men situationen såg akut ut igår så jag våga inte vänta en dag till. Jag vet inte hur den rödes tillstånd är, han är sliten men jag hoppas lite lugn och ro och vila kan hjälpa han återhämta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag har jag fått fler djur till akvariet, det bara stod en hink framför det när jag kom ner i lokalen. Mycket trevligt! Där i låg fyra djur, en eremit kräfta och tre... Krabbor. Jag vet inte riktigt vad för krabbor faktiskt, en större liknande en trollkrabba i formen fast grön. Och två små krabbor med mycket smala ben.

Jag tror de små smala kan vara Macropodia Rostrata kanske. Jag gjorde iordning min sump till ett litet refugie och inredde det med sten och sand och släppte i de där då jag tror snultrorna kunnat varit taskiga mot de. Den större krabban liknar en Hyas araneus.

Kul djur! Jag tror jag vet vem de kommer ifrån(en i Skövde akvarieförening) och han har nog fått de som bifångst när han fiskat hummer eller något annat djur. Jag hoppas de klarar omställningen bara till mitt varmare vatten, men jag ska göra mitt bästa. De knata omkring piggt i akvariet iaf.

Jag har listat ut hur jag kan notera om sjöstjärnorna äter med. När de kryper upp till ytan och ligger där så lägger jag en bit kokt mussla i deras center. De kramar de om blixtsnabbt och börjar bearbeta. Då var det problemet löst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med karet, var och kika till det en snabbis. Jag fick ett paket igår med min första laddning dioder till den nya ljusrampen, snart kan jag sätta igång med den hoppas jag...

Den nya invånarna verkar det ganska lugnt med. De två små spindelkrabborna ser jag ju varje dag då de är i refugiet, men jag undrar vad jag ska mata de med egentligen. Jag brukar slänga ned en bit räka där men de kastar sig inte över den direkt. Däremot så klippte de i den biten reef paste jag pilla ned, så jag kör nog på den så länge.

Idag såg jag även den stora spindelkrabban, han verka må ganska bra. Annars har han gömt sig sedan han kom i karet. Eremiten vet jag inte hur det går med riktigt, han syntes inte idag. Han har sett mycket konfundersam och lugn ut de andra dagarna jag sett honom. Men han greppa efter maten när jag vifta den framför huvudet iaf. Min röda snultra verkar bättre sig mer och mer, nu är den piggare med och kan handmatas vilket förenklar utfodringen avsedvärt. Han har även lyckats bita mig i långfingret en gång, vassa tänder i fram!

Skummaren verkar fungera bra annars och kylan ute har gett en temperatur på 18.8 grader idag. Det är jag inte ledsen över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jo, det syns att du blivit riktigt smittad nu, har man fått den där kallsjukan så blir det lätt så att man fastnar mer och mer. Men det gör inget, det är ju kul och det finns hur mycket spännande som helst att plocka hem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu kommer man inte loss. Det kalla vädret ute har varit positivt, när det var som kallast hade jag en temperatur i karet på 17,3 grader. Det är bra. Nu är det mildare så 19 är mer vanligt nu.

Jag prövade släppa i den röda stensnultran igår men det blev inget vidare tyvärr, den andra snultran tveka inte att jaga upp den bakom pumpen där den fick stå som en fiskpinne... Jag ska se fall jag kan få upp någon av de idag på något vis. Jag behöver nog ha en grupp med stensnultror så att slagsmålen sprids ut och inte en blir hack kyckling som det är nu. Skärsnultran har det lugnt, han får något utfall mot sig ibland men inget farligt.

Jag slängde i en håv i akvariet igår för att få lite lugn i akvariet. Då blev det väldigt stilla, får se om de vant sig vid den idag och om de fortfarande bråkar isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min röda snultra dog tyvärr några dagar efter i släppet. Jag tror den stackaren åkte på någon infektion eller liknande för attackerna la sig sedan vad jag kunde se men då hade han redan fått en del skador. Trist, men så kan det gå ibland. Stensnultrorna verkar kunna vara rätt bitska mot varandra, det är nog bäst att ha en grupp av de om man vill ha flera. Lustigt nog får ju skärsnultran vara i fred, men skärsnultran håller sig inte alls inne bland stenarna på det sättet som stensnultran gör. Kan vara därför bland annat.

Krabborna verkar fortfarande må bra annars, men jag har ingen aning om vad de kan tänkas äta. De små stackarna kan jag inte förstå vad de överlever på då de lever i sumpen. Jag sätter i små klumpar reef paste till de som jag sett de ta av en gång. Räkbitar och liknande har de varit föga intreserade av. Eremiten verkar bli piggare och piggare.

Jag har börjat arbeta på LED rampen med jag ska bygga till det här karet, jag har fått hem allt utom två dioder nu till bygget. Så jag har limmat dioderna till den ena modulen, såhär blev layouten:

post-5646-14468927258157_thumb.jpg

Här är en karta:

post-5646-14468927258034_thumb.png

De röda och gröna dioderna kommer vara kopplade parallellt. Jag får se hur mäktiga de blir, gröna dioder ska ge ganska kraftig ton åt ljuset har jag läst. Skulle de vara för starka kan jag nog dimra ned de. Alla är 3W dioder, jag hoppas de gröna våglängderna ska vara bra på att ta fram färgerna på skärsnultran framför allt. Blir kul att bygga för jag har inte så stor erfarenhet av att blanda in färger på det här sättet. Jag har bara byggt med blått och vitt innan. Jag funderar på hur starkt det här blir dock, det kan bli att jag får bygga fyra sådana här moduler totalt för att få bra spridning och tryck i ljuset. Men det går nog bra, de här dioderna har jag gett väldigt lite för. Får se om jag får ångra det i efterhand eller inte. Men man måste ju testa :-) Har kvar varmvita och blå för två extra moduler iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stjärnorna är fina, de är väldigt tacksamma att hålla. Det är roligt att mata de med, de har börjat suga sig fast på fingrarna på mig när jag handmatar de. Slangfötterna sitter hårt!

Jag har byggt vidare med LED ljuset lite med. Jag har inte fått hem alla gröna dioder ännu så jag har bara blå och vita dioder inkopplade. Men de fungerar fint. Kylflänsarna blev obehagligt varma utan kylning, så att de lukta bränt nästan. Så jag testa lägga på en fläkt. Den enda jag hade var en 120 mm fläkt på 12V/1.6A, men med den på så känns det inte ens att dioderna är på när man känner på flänsen :-) Dock är det en våldsam fläkt, jag måste nog stänga av den för luftflödet ruskar om krukväxterna och ljudet från den kommer nog få mina öron att börja tjuta snart.

Det här blir bra... Men jag blir nog tvungen att dubbla de nya armaturerna som jag trodde. Det kommer aldrig täcka hela karet annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Den nya ljusarmaturen går långsamt framåt. Det lutar nog åt att jag kompletterar dioderna med två lysrör med för att få bättre täckning över karet och få lite extra ljus. Annars är den nog nästan klar egentligen. Måste då tummen ur bara att installera den.

Det kalla vädret ute nu är bara positivt, 17 grader idag och det har det nog varit ett tag.

Jag har en otrolig tillväxt av en sorts rörmaskar i karet. Jag har tyvärr ingen aning om de är tropiska maskar som lyckats smita med termometern eller inte. Men de har nästa täckt en del stenar. Jag skulle gissa på att det finns väldigt mycket näring i vattnet vilket de gillar. Min mussla verkar vara lite på uppgång igen efter att varit ledsen ett tag. Är rörmaskarna tropiska måste de ha väldigt bra tollerans mot låga temperaturer iaf.

Algerna går det inget vidare med dock. De har inte tagit sig alls i karet ännu, dock har en grön algtillväxt av någon annan alg långsamt bredit ut sig. Men de är väldigt korta och därför kan jag inte säga vad det är för några egentligen.

Fiskarna verkar må kanon och har den fula ovanan att bita mig i fingrarna för att testa om jag smakar gott, jag blir dock hellre biten av skärsnultran än stensnultran. Stensnultrans tänder kan nog göra ont om han biter på riktigt. Den stora spindelkrabban har in ackorderat sig bakom min powerhead pump och eremiten knatar långsamt runt och kikar. De små spindelkrabborna har jag ingen aning om hur de mår. Men de verkar leva iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det lutar åt att jag ändrar inriktning på det här akvariet lite. Jag har funderat här...

Det är lite för besvärligt och dyrt att göra det här akvariet riktigt kallt, det passar inte riktigt. Så jag kommer behålla det här akvariet med inriktning "svalt" istället. Och låta det pendla runt 21-17 grader som det gått än så länge, jag får då anpassa mina invånare efter detta. Jag kommer även anpassa ner ljuset, kan jag inte få det stabilt runt 16-17 grader även på sommaren så är det nog besvärligt att få algerna att trivas. Så jag kommer istället satsa på en belysning som gör att man ser bra och ser tjusig ut men inte primärt är något bra växtljus(pga styrkan). Jag kan nog svänga ihop något av det jag redan har här faktiskt. Jag kan nog göra fyra stycken små "spottar" på 9W var ungefär vilket då ger 36W totalt. Det kan nog bli bra!

Då temperaturen kan bli varmare än i ett ordentligt västkust akvarie kan jag satsa på ett stort ytterfilter eller något sådant till karet.

Så det här får bli ett svalt fisk akvarium! Jag vill nog helst ha en stor grupp stensnultror i de. Stensnultrorna är otroligt fina akvariefiskar med sitt nyfikna sätt. Men de verkar vara elaka mot varandra lätt. Så min plan är att skaffa en grupp på minst 10 individer så att slagsmålen fördelas ut bättre.

...Min plan är sedan att starta ett till akvarie! Jag har skissat lite på det. Det bygger jag från grunden för kallvatten :-) Det blir i så fall ett kubaktigt kar på runt 100 liter med en intern sump i bak och kylare. Då kan jag fläska på med en ordentlig belysning på 1w/liter vilket borde göra lyckliga alger. Då kan jag även återse mina favoritdjur räkorna som snultrorna hade ihjäl. Det får nog bli smörbultar och spiggar i det karet... Men det tar jag sedan. Nu ska jag satsa på att rusta upp det här akvariet och få bättre ordning på det. Det ska bli skönt att få bort nuvarande rampen för den ger platta färger på fiskarna och låter på tok för högt. Fläkten är alldeles för stark även om dioderna körs ordentligt svalt pga detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag så fick jag meddelat att rampen ovanför karet blinkade. Jag hade gjort den mycket dumma lösningen att sätta en fläkt som blåste in luft i rampen... Underifrån! Så där var det salt så det räckte och blev över, får se om jag kan rädda några av dioderna... Så hur som helst fick jag bygga klart den nya rampen lite hastigare än jag gjort annars. Men nu sitter den uppe över karet.

Jag är lite tveksam dock, för jag fick ett väldigt lila sken av den nya rampen! Jag måste sitta ner, kika och fundera lite över vad jag tycker om det egentligen. Men annars är jag nöjd, det blev ganska god ljusmängd och spridningen är mycket jämnare över karet. Den är även passiv vilket minska ljudnivån. Ny PVC har jag fått hem med, nu ska jag bara måtta och bygga med den med så är det också klart. Det här blir fint...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det här karet går, händer inte så mycket i det. Det är fortfarande lite i träda. Det händer inget direkt med det, jag är inte så säker på vad som ska göras med det. Jag skulle behöva salta upp vattnet ordentligt, det är en sak som är säker. Men det är nog inget akut för invånarna.

Alger växer det väldigt lite av i karet. Lite cyano-aktiga grejer och lite slemmiga alger kanske men annars väldigt lite. Algerna som faktiskt växer har faktiskt snäckorna som är kvar varit väldigt bra på att beta av. Det är iofs kul.

Min stensnultra mobba min skärsnultra väldigt hårt så skärsnultran bor numera i hörnet där min tidigare mobbade stensnultra bodde. Där har den återhämtat sig en del och fenorna har börjat läka. Han äter mycket men annars ser han eländig ut faktiskt, väldigt mager och ledsen. Jag funderar på om han kan ha någon form av parasit i kroppen eller så... För tillståndet är likadant sedan han kom till karet.

Mina spindelkrabbor lever hela bunten iaf, underligt nog. Undrar vad sjutton de lever på... Jag såg en tångräka i filterhörnet med för några veckor sedan. Så jag kan ha en kvar! Om vi får tummen ut och jag bara kan skaffa en vettig inkomst så lägger jag nog snart mer energi på att starta ett nytt bättre kallt saltkar... Då får jag se sedan hur jag gör med detta. Om jag släpper upp snultrorna i havet igen och för över resten till det nya karet och stänger ner detta...

Ljuset fungerar bra iaf, det blev en ganska schysst belysning även om jag föredragit det något vitare i ljuset. Helt klart något att arbeta på... Något som definitivt trivs med är dessa rörmaskar. Vi flyttade detta kar en bit idag och jag plocka en del med stenarna. En del av stenarna är helt täckta på undersidan av rörmaskar. Underlig och ganska trevlig syn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet går. Jag har gjort om cirkulationen i det helt nu. Min vågpump är borta och jag har istället pillat vågbox hörnet fullt med filtermatta. Jag har istället kopplat in en Laguna 6000 pump som sätter lite bättre sprätt på vattnet och karet filtrering. Min stensnultra verkar mycket aktivare faktiskt sedan jag gjorde den här förändringen.

Min skärsnultra är dessvärre död nu, han sluta aldrig spotta upp det han åt. Känns ganska eländigt att det aldrig gick mata upp honom. Jag vet inte om det kan ha varit så att det var för varmt för honom och att han därför spotta upp maten. Isf verkar det som att stensnultror är mycket bättre val av fisk om man inte kan hålla temperaturer under 20 grader stabilt...

Jag har nu lagt undan pengar till en kylare iaf, pengarna är på väg till mitt paypal konto och sedan lär det bli en sådan här: https://www.fish-street.com/product_details.php?category_id=146&item_id=559&currency_code=SEK

Det är lite rock'n roll men den har ett oslagbart pris. Annars har jag tittat lite på tex D-D 300: http://webshop.korallen.no/products/dd-dc300-kjoler Men det verkar vara få säljare i sverige som har den och det blir i slutändan nästan dubbla priset. Men skulle kylaren stått hemma hade jag nog kostat på den lite mer, men nu ska den stå på föreningen så huvudsaken är att den kyler. Sedan kan ljuddämpning nog ordnas på något vis...

Det här karet kommer nog förbli ett stensnultrekar dock, kylaren får gå till ett nytt akvarie som jag tidigare pratat om istället. Som isoleras bra från början och planeras bättre. Jag vill nog helst ha spigg, smörbultar och räkor i första hand i levande väg. Kanske om man kan få tag på några små skärsnultre yngel igen med som kan släppas tillbaka i havet när de växt till sig...

Frågan är hur stort jag ska ha. Helst vill jag ha ett av Imazoos 160 liters kar då de har bra mått för de ställningar som finns. Men jag är fortfarande arbetslös så 1600 kr för ett nytt kar är lite biffigt. Tradigt nog så är Hornbachs 160 kar för långa för att gå in i ställningen annars har de förträffliga priser. Det kanske är värt att kolla om det kan gå ändå... Öppningen behöver vara på minst 105 cm om det ska vara 2 cm frigolit på var sida för isolering.

Sedan så är det tekniken... Men jag får nog starta en ny tråd när jag har mer konkret.

Karet här har för övrigt fått en ganska trist cyano invasion, men invånarna verkar inte bry sig så mycket. Min stora spindelkrabba smyger omkring och äter antagligen något jag aldrig kommer få se. Två stjärnor verkar vara kvar och de låter sig gärna matas. Jag har en av de små spindelkrabborna kvar mer men de är lika hemlighetsfulla i vad de äter. De kan inte vara så känsliga för värmen ändå. Nu har jag ju haft de ganska länge faktiskt. Men de får flytta när nya karet är igång för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elände! Fish-streets kylare verkar inte finnas längre i deras Europeiska varuhus. Då blir kostnaden helt plötsligt 500$ plus mer eller mindre garanterad tull. Det har jag absolut ingen lust att betala för en resun kylare. Frågan är vad jag ska göra nu... Jag får väl försöka kolla utomlands kanske. Det är inte så många svenska affärer som har kylare tycker jag. Drakfisken har några men de är i för hög prisklass för mig... Retligt att ha pengarna låsta på mitt paypal konto med nu, men det löser sig. Jag köper väl annat skräp med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpes annons utsatt, tänkte inte ens på det...

Jag ska testa maila de och prata med de, men det verkar dystert. Jag beställde en men fick pengarna sända tillbaka till mig mer eller mindre omgående med hänvisning till att de var slut... Men ska se vad de säger.

Annars får jag kika på Teco TR5 eller Aqua Medic 150 så länge. De verkar gå få tag på från tyskland för normala priser, det är så synd bara att de skickas med fraktbolag. Det som är så bra med fish-streets eu varuhus är att sakerna skickas som "vanlig post", jag måste inte möta budet vid huset utan kan hämta ut sakerna på posten när jag fått en avi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag beställt en kylare igen, en Resun mini 200 blev det istället. Den ska nog räcka bra den med, det är lite svårt att hitta bra info om kylaren dock. Så jag är inte dösäker på hur lågt det går ställa temperaturen... Men det ska nog gå bra. Annars kanske man kan modifiera den lite och lura termostaten....

Livsfarligt och dumt men mycket billigt!

Kylaren kosta 2100 kronor med frakt från fish-street. För det priset vågar jag chansa, går det så blir det bra. Går det inte får jag väl leka lite med eländet :-) Om de nu skickar den bara... Det lär även hoppa på moms på denna så 2100 är nog inte slutgiltiga summan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...