Gå till innehåll

Tillsatte för mycket Kalciumklorid..


Narii

Rekommenderade inlägg

Hej!

Hade ett barn över på besök för två dagar sen, denne hittade min kalciumklorid och hällde ut allt innehåll i mitt akvarium.. (ungf 2 matskedar..)

Efter detta har vattnet blivit grumligt och korallerna ser i princip döda ut.. Har försökt neutralisera genom att hälla i mer vanligt sötvatten, och gjorde tillslut ett vattenbyte med..

Antar att det är för mycket klor i vattnet?

Någon som har tips på hur ja kan ordna detta innan de blir för sent?.. Vågar jag göra ett stort vattenbyte? Med tanke på att saltet tillför mer kalcium(klorid?)

Nitrit, nitrat och KH värdena är som dom ska..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vatten hälde du i när du skulle "neutralisera"... när du hälde i vatten så kanske du tog ner calcium till en normalare nivå, men du schocksänkte även alla andra värden i karet.

Har du inget calcium test ( doserar du calcium borde du ha ett test annars har du ingen aning om du överdoserar eller inte).

Gör du ett vattenbyte så normaliserar du dina vattenvärden, inte höjer eller sänker, har du skyhöga värden och gör ett vattenbyte så sänker du värderna, har du väldigt låga värden och gör ett vattenbyte höjer du dem.

Min rekomendation

1) Gör Så stort vattenbyte du kan.

2) medans du blandar saltet, gör ett calciumtest.

Det är antagligen såhär att problemet inte ligger i hur mycket calcium som lagts i, utan mer hur snabbt det har lagts i.

Ta det lungt, stressa inte innan du vet säkert hur saker ligger till, du riskerar att bara göra saker värre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma unge hällde i en flaska t-röd i mitt gamla sötvattensakvarium...

Salthalten gick från 1.23 till 1.21.

Det tog ju 1 dag innan jag förstod att något var fel, det var då jag hittade burken inslängd bakom akvariet.. Och då hällde jag på sötvatten.. Dagen efter bytte jag 12l.. (igår)

Calciumtest har jag inte, brukar aldrig använda det, behövde 1tsk nån gång förut och kunde inte köpa en mindre mängd än vad jag hade..

Men jag gör ett stort vattenbyte... Billigt haha..

Åker iväg o kikar om hornbach har ett nu... För långt bort till akvarielagret eller triton..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma unge hällde i en flaska t-röd i mitt gamla sötvattensakvarium...

Salthalten gick från 1.23 till 1.21.

Det tog ju 1 dag innan jag förstod att något var fel, det var då jag hittade burken inslängd bakom akvariet.. Och då hällde jag på sötvatten.. Dagen efter bytte jag 12l.. (igår)

Calciumtest har jag inte, brukar aldrig använda det, behövde 1tsk nån gång förut och kunde inte köpa en mindre mängd än vad jag hade..

Men jag gör ett stort vattenbyte... Billigt haha..

Åker iväg o kikar om hornbach har ett nu... För långt bort till akvarielagret eller triton..

Lite sne man skulle bli efter en andra gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om små barn får tag på flaskor med T-röd och burkar med kemikalier så är kanske en tur till Ikea och köpa en uppsättning sådana här ett ännu bättre val?

Jag skulle se det som att du har haft tur i detta fallet, vad hade hänt ifall barnet i fråga fått för sig att sätta sakerna i halsen istället?

2 matskedar kalsiumklorid i 150 liter vatten har jag svårt att se skulle orsaka en koralldöd att tala om, det rör sig om ca 20ppm. Eventuellt kan du ha fått mer ofrivilliga saker i karet som orsakat det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 matskedar kalsiumklorid i 150 liter vatten har jag svårt att se skulle orsaka en koralldöd att tala om, det rör sig om ca 20ppm.

Det här reagerar jag med på sedan trådens början, även om man inte bör lägga i två matskedar kalciumklorid så borde det knappast ha den här effekten? Om vi kollar den här tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49513-Kalkv%E4rden-som-g%F6r-mig-tokig

Så ser vi att han råkade pytsa i över ett kvarts kilo av samma ämne i sitt akvarium och av vad han skrev i tråden verka ha en mindre reaktion än trådskaparen här fått.

Jag tror något mer har hänt här än två matskedar av sagda pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar så...

Samma grumlighet/disighet är tillbaka...

Nitrit = bra (0)

Nitrat = bra

Fosfat = bra (0)

Kalcium = bra

KH = bra (7dKH)

Värt att tillägga är att karet är 3v gammalt.. Flyttade allt från mitt lilla kar till det nya stora.. Men som sagt.. skumt att det bara gick från bra till det här...

Har något för lite levande sten men är på jakt efter mer, men jag har ingen direkt belastning i karet.. (11kg, vill få upp det till 25..)

Massa alger kan tilläggas..

Ändrat av Narii
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar INTE vad som händer...

Vattenvärdena är fortfarande ok, vattnet luktar som det ska..

En clownfisk har nu dött (skumt då fiskarna visat 0 tecken på att må dåligt..) har nu fyllt på gamla karet och flyttat över koraller och fisk dit...

Kan min LS dött och släpper ut nå skit i vattnet nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga renoveringar.. Har tre fläktar uppepå akvariet riktade mot vattenytan..

Innan har ja inte haft en sump, så pumpen i sumpen är ny... (hornbach pump, någon kinapump ja)

Kokade sanden (utan några rengöringsmedel) innan jag flyttade den till nya karet..

Och så slängde jag i aktivt kol för två dagar sedan.

Men att det blir problem efter två veckor?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...