Gå till innehåll

Resun Waver 15000 recension/modifiering


mikoto

Rekommenderade inlägg

Risken är väl att det kommer in luft i streamern om den sitter för högt och den är igång när vågen vänder i sitt lägsta läge där pumpen sitter (i slutet av arbetscykeln)... Annars spelar det väl inte så stor roll gissar jag...

Enklaste fingervisningen om var du bör ligga ungefär tidsmässigt är nog att använda kalkylatorn jag länkade till tidigare: http://www.coastal.udel.edu/faculty/rad/seiche.html (tips: om du vill ha EN våg i karet så ska du skriva in "1" i tredje rutan. Glöm inte att ange måtten i meter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

hade några kondingar hemma 1mF 2,2 och 4,7mm, det står dock 50v på dem, e det någon som vet om det spelar någon roll? Står 25v på dem som sitter i styrboxen.

Ingen fara bara att de tål 50v istället för 25v innan de går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får helt enkelt pröva dig fram.

När det gäller kar på 1,5 m eller mer tycker jag våg är bäst men när det gäller nanokar går vågen så fort att den blir onaturlig. Den bör ju vara något i närheten av hur det ser ut i naturen så att fiskar och andra djur kan orientera sig riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nästan allt av det jag beställde för att kunna bygga styrningen har kommit... utan såklart de viktigaste komponenterna!!! Det är ingen i närheten av Trelleborg som kan låna ut en 555'a eller kanske nån i Sverige som kan tänka sig att skänka en och posta till mig? Jag har 10st på väg från asien, men det tar ju lite tid tyvärr... Snart finns det inte ord längre att beskriva hur otålig jag är att få börja bygga! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första kretsen färdig! Fick 555'orna och motstånden igår. Idag byggde jag en PWM-krets som gick att dimma 2-99,8% med en frekvens på cirka 250Hz. Testade att byta potentiometern för att få en högre frekvens. Kom upp i cirka 2kHz och intervall på 16-98,5% driftcykel.

Vill du att pumpen ska växla mellan hög och låg effekt, eller på/av och bara justera hastigheten på pumpen när den är igång?

Jag väntar ännu på MOSFET-förstärkarna, men tänkte sen testa allt med en vanlig datorfläkt... Än så länge har jag bara en lysdiod som indikator...

Det går nog göra kretsen ganska avancerad utan att priset springer iväg nåt nämnvärt (kanske ett par tior eller så från "grundkostnaden").

Personligen skulle jag nog vilja att vågorna kom i cykler över dagen och så skulle jag nog även ta ner effekten nattetid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplingscheman kommer så fort jag ser att jag fått fram nåt som funkar... Jag har precis byggt ut kretsen för att se om det gick att få den att växla mellan hög och låg... Det gick sådär... Kretsen är byggd så att den har en frekvens på cirka 0,1Hz (gör en cykel på/av på 10sek). När utsignalen skall vara låg så börjar signalen på 2% för att sedan öka till cirka 4,5%... Spelar ju ingen jätteroll, men ändå...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken frekvens är det du vill justera? Oavsett vad så ska det gå att ändra... Det går även göra så att man sätter in potentiometrar för att göra allt ställbart (kan ju vara lämpligt för att få till en krets som går att använda till alla (normala) storlekar på akvarier...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått fläkten att alternera mellan 22 och 90% ungefär... men kretsen måste moddas lite för att få lite stabilitet tror jag... har inte kommit på HUR dock...

Håller samtidigt på att titta på hur man kan lösa en enkel alternerande krets (av/på) med PWM styrning utan reläer (för att slippa oljud).

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lagt till några enkla och billiga komponenter för att få lite stabilitet, så nu verkar den ju funka!

Men jag har en fråga: Om jag låter fläkten drivas av en ren PWM-signal så får jag ett tydligt hörbart "kvitter". Detta fenomen går lätt att bli av med med hjälp av en konding som man sätter på utgången parallellt med lasten. Problemet blir då att utsignalen blir mer som en ren DC-ström. Hittade inte mycket ripple när jag tittade på signalen i brorsans ocilloskop. Pumpen som tråden handlar om är dock specad på Fish-Street att kunna drivas med olika spänningar, så det kanske är en lösning ändå...

Till slut till frågan: Påverkas djur av ljud i vattnet?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag förstått det så mår vanliga datorfläktar inte bra av att pwm dimras utan de bör helst få spänningen begränsad för att dra ner på hastigheten. Därför finns det ofta både pwm och icke pwm modeller av fläktar. Varför de inte mår bra av att pwm vet jag inte riktigt dock. Men ditt kvitter kan ju vara en bieffekt av det? Jag har svårt att tro att en styrbar pump skulle föra något sådant ljud.

Du har ingen liten motor att testa din krets med isf? Typ någon gammal tv-spels kontroll med skakfunktion, de motorerna borde din krets kunna leka med tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips, men tyvärr har jag inget sånt liggandes... Någon i närheten som har något att låna ut?

Daniel - kan du ta bild på kontakten till pumpen? Jag är bara nyfiken på hur man kan koppla ihop allt sen om jag får möjlighet att bygga på denna pumpen i framtiden...

Jag skulle kanske kunna skissa upp kretsen som den ser ut nu så kan du ju testa att bygga den om du vill... kondingen som sitter parallellt på utgången kan du ju välja själv om du ska ha eller ej.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen har bara en liten DC plugg, 2,1 mm tror jag. Enkel grej :-) Har inte pumpen hemma så ingen bild här tyvärr.

Jag har inte så mycket tid för att bygga krets nu så du kan ju finslipa den lite till om du vill. Men jag skulle såklart bli glad ändå för en skiss :-) pwm öht är spännande, har inte arbetat med det någonting dock tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sent kanske, men här är IAF kopplingsschemat som utlovat!

post-5077-14468928111967_thumb.gif

A= Positiv anslutning för den spänning som pumpen ska ha (i ditt fall 24V)

B= Positiv anslutning 3-18V för drivning av 555'orna. Själv har jag kört på 5V eftersom jag dessutom har några logiska kretsar med åxå. Kretsen är än så länge bara testad på en 12V datorfläkt. Då gick det ju lätt att hitta nätdel med 5 och 12V samt gemensam jord (hade ett par liggandes sen mitt förra ljurampsbygge)

Jag har utgått från kopplingsscheman som går att hitta på dessa två adresser:

http://www.555-timer-circuits.com/

http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

... sedan har jag gjort lite egna modifieringar.

Det går att använda en annan MOSFET om man vill! IRL540N verkar vara ett bra alternativ om man vill köra på 5V lågspänning.

Kondingen på 1F som sitter parallellt med motorn (pumpen) har jag satt dit för att bli av med oljudet från fläkten. Det är inte säkert att detta är en nödvändig komponent när det kommer till pumpen som tråden handlar om, det får någon annan uppdatera om!

Intervallet går att ställa ganska långt i tid, så jag föreslår en ganska noggrann potentiometer (i den vänstra kretsen). Potentiometern i högra kretsen är den som ställer hastigheten på pumpen.

Jag tror jag fick med allt! Om det finns frågor så kan jag försöka besvara efter bästa förmåga, men jag kan inte lova att jag kan ge något bra svar tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...