Gå till innehåll

Resun Waver 15000 recension/modifiering


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag postar en tråd här som kan få agera som mini recension samtidigt då det är på modet här på forumet.

Jag ska här presentera en pump, Resun Waver 15000. Det här är inte en helt ny pump, den verkar ha funnits i några år nu. Men av någon anledning har den inte fått någon större uppmärksamhet här? Varför kan jag inte begripa riktigt då några här ändå faktiskt har pumpen och dennes potential är riktigt spännande.

Resun Waver 15000 är en styrbar DC pump med en medföljande styrlåda. Den går på upp till 24V och har i orginalutförande tre olika hastigheter den hoppar mellan, detta justerar man med vridreglage på styrenheten. Enligt Resun själva så pumpar maskinen 2000, 8000 och 15000 liter i timmen på de tre olika hastigheterna. Hastigheterna är inställningsbara i denna ordning.

Låg - 10-20 sekunder

Mellan - 5-15 sekunder

Hög - 2-10 sekunder

post-5646-1446892665708_thumb.jpg

Pumpen kommer i denna tjusiga(beroende på betraktarens ögon) låda. Den kom även med en extremt snål manual, i slutändan så är informationen du får från valfri sida som säljer pumpen nästan mer komplett än manualen på 1,5 A4.

post-5646-14468926657325_thumb.jpg

Här är styrenheten och transformatorn. Transformatorn kom med en Engelsk strömplugg men kom med en trevlig adapter. Om man inte vill byta kontakten själv, det påverkar nog inte säkerheten då det inte är en gjuten strömplugg. Det här är en lågspänningspump iaf så transformatorn behöver inte vara i närheten av akvariet. Transformatorn ger ut 24V AC för övrigt, det sitter en likriktare i styrlådan. Styrlådan har dioder trevligt nog för när varje hastighet är igång vilket gör det lätt att övervaka sina inställningar. Lite negativt dock får de är väldigt skarpa blå dioder, blir småjobbigt att se på de då de lyser så pass starkt. "Skruvarna" är något plastiga och grova, men gör sitt jobb.

post-5646-14468926657897_thumb.jpg

Här är två dåliga bilder på själva pumpen. En sak man märker fort när man har pumpen är att den är stor. Den är enorm rent av. Titta hur den sitter i testakvariet, det är visserligen inget stort kar men det ger en viss bild. Men det går inte greppa runt pumpen med en hand, så mycket kan jag säga. Det här är lite synd då pumpen inte kommer se något vidare ut i ett mindre akvarie. Den här pumpen passar bäst i ett större kar där man kan dölja den någorlunda... Om man inte skulle tycka den är fasansfullt vacker, isf får man gärna sätta den i ett mindre kar :-)

Storleken på utblåset är med stor dock och det ger en väldigt bred och mjuk stråle. Flödet blir därmed väldigt snällt, för pumpen pumpar ganska bra faktiskt tycker jag. Det känns mycket närmre sina specar än de andra Resun pumparna jag testat. Den här pumpen tror jag fungerar bra.

Jag köpte min pump från fish-street: http://www.fish-street.com/resun_wave_maker_15000a_v4?language_code=sv

De får bara plus av mig, de hade den i sitt lager i Storbritannien vilket eliminera all tullrisk och gav ett bättre fraktpris. Frakten gick blixtsnabbt med, den kom fram dagen efter att de skicka den vilket känns som rekord. Eller så var deras mail om när de skicka pumpen försenat.

Styrlådan som följde med fungerar, den hoppar mellan de olika hastigheterna i långsamt tempo. Hurvida man är nöjd med det eller ej är upp till var och en. Men det kan nog ge ett ganska trevligt varierande tempo i akvariet. Jag har inte gått igenom detta så noga då jag inte var så intresserad av detta, därför har jag bara testat detta grundligt för att se om pumpen fungerar innan jag börja arbeta med den...

För nu kommer den roliga delen, jag fortsätter detta i nästa inlägg. Men jag lägger fram det här, vi har en DC pump! Visserligen är det en fördel att ha lågspänning till pumparna i akvariet men den riktiga spänningen ligger ju i att bygga en vågmaskin av pumpen! Styrbara pumpar är dyra, har man tur kan man hitta en begagnad för ett hyfsat pris men den här kostar nästan hälften av vad en beganad kostar för en ny pump av den här modellen.

För att kunna använda den här som vågmaskin måste den byggas om dock, den medföljande styrlådan gör ingen vågälskare glad, timingen är på tok för feg. Fortsättning följer...

post-5646-14468926657622_thumb.jpg

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu börjar vi gräva. Jag har varit intresserad av det här projektet till och från under en tid och sökt mycket. Tyvärr finns det ingen modifieringsguide ute för de här pumparna vad jag kan hitta. Många verkar ha viljat bygga styrkretsar till den här men få verkar ha lyckats. Några få verkar iofs har gjort det men de säger inte hur de gjorde. Finns en mycket retlig video på tuben tex där en har precis vad man vill ha men är förtegen om hur han gjort.

Men jag hitta den här posten till slut på RC: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1021862&page=9

Det här är perfekt, det ger oss en bra grund att stå på. Vi behöver inte bygga någon ny kontroller typ den som finns för att styra Tunze pumparna. Vi bygger om vår medföljande låda istället.

Som han i tråden skriver så sitter det två HEF4528 kretsar i lådan som styr hur lång varje period ska vara. Dessa styrs genom en potentiometer och en kondensator. Potentiometrarna till de olika styrkorna verkar vara på:

Låg: 730K ohm

Mellan: 650K ohm

Stor: 480K ohm

Jag får konfirmera detta dock... Hur som så är kondensatorn för alla hastigheterna av samma styrka, 22uF. Dessa två påverkar kretsen linjärt. Det innebär att om vi byter ut en kondensator mot en tiondel av styrkan så blir tiden för intervallet en tiondel med. Så genom att byta den låga pumphastighetens kondensator mot en 2.2uF kondensator ändras tiden den är igång från 10-20 sekunder till 1-2 sekunder. Det är nu tiderna börjar bli bättre för vågintervallen.

Det optimala verkar vara att sänka mellanhastigheten till någon tiodels sekund så att vi slipper den så leker vi i praktiken med den höga och låga hastigheten, hur stor intervall de behöver ha vet jag inte riktigt ännu, men någon sekund ungefär borde vara lagom? Jag får nog experimentera lite här om ingen har något riktigt bra förslag.

HEF kretsarna är kopplade till en switchande regulator LM2576T. Exakt hur detta går till har jag inte listat ut tyvärr. Jag är förtjust i elektronik men har ingen egentlig utbildning på saken så mina framgångar blir ganska tröga. Jag kan nog lista ut det... Min tanke vore att man kanske kunde bryta HEF kretsens styrning till regulatorn så att den istället för att köra i låg hastighet stänger av pumpen under de låga och mellanstarka intervallerna och enbart är på under full styrka. Lyckas jag inte med det får jag nöja mig mellan att låta pumpen slå mellan låg och hög styrka.

Tyvärr har jag inget schema att dela med mig av till mer elektronik kunniga här, jag får se om jag kan lista ut eländet annars får jag väl försöka rita upp eländet på egen hand.

Än så länge har jag testat att byta kondensator C10 från 22uF till en 1uF kondensator. Detta gör att låga hastigheten går från 0.5 till 1 sekund. Så på det viset stämmer teorin.

Nu återstår att se om jag kan få några vågor i karet... Först ska jag ha lite fler kondensatorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne: Jaså du har en? Du borde ju kunna lista ut hur den fungerar i en handvändning ju :-) Kontrollenheten är ju supersimpel egentligen, ensidigt kretskort och inte en ytmonterad komponent. Det hjälper inte mig från att stånga mig blodig iofs men det beror nog mest på att jag inte kan arbeta metodiskt...

Jonas: Billig vågmaskin vill vi ha! Ljudnivån är sådär, pumpen i sig låter inte så mycket men den vibrerar ganska vilt. Orginalfästet är inte för den ljudkänslige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne: Jaså du har en? Du borde ju kunna lista ut hur den fungerar i en handvändning ju :-) Kontrollenheten är ju supersimpel egentligen, ensidigt kretskort och inte en ytmonterad komponent. Det hjälper inte mig från att stånga mig blodig iofs men det beror nog mest på att jag inte kan arbeta metodiskt...

Det är möjligt, men man vet aldrig :) men det är tiden som tryter, har fått prioritera bort det och det ser inte ljusare ut på den fronten nu heller. Öppnade styrningen/drivningen det första jag gjorde när jag fick den men sen blev det inte mer utan den fick gå i drift istället.

Ser fram emot att du kommer med ett schema ;)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är inte en helt ny pump, den verkar ha funnits i några år nu. Men av någon anledning har den inte fått någon större uppmärksamhet här? Varför kan jag inte begripa riktigt då några här ändå faktiskt har pumpen och dennes potential är riktigt.

Det har skrivits om märket här i forumet och vad som framgår är att den bullrar och saknar magnet samt att den inte har den kapacitet som utlovas. Att du betalar dyrt för skräp förstår jag inte och som dessutom tydligen inte fungerar då du vill göra om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den inte fungerar eller inte fungerar som jag vill är två väldigt olika saker ;-) Om den gör det jag vill bara så är jag nöjd. Jag köpte den delvis för att jag ville pilla isär den. Hade den här faktiskt pumpat 15000 liter i timmen hade den varit oanvändbar i sammanhanget tror jag. Man får göra så när man köper billiga kina grejer, man får köpa något som har en kapacitet en bra bit ovanför vad man själv behöver.

Jag har byggt en våg kontroll för Tunze pumpar innan annars, men det är mycket mer spännande att se om det här fungerar först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den inte fungerar eller inte fungerar som jag vill är två väldigt olika saker ;-) Om den gör det jag vill bara så är jag nöjd. Jag köpte den delvis för att jag ville pilla isär den. Hade den här faktiskt pumpat 15000 liter i timmen hade den varit oanvändbar i sammanhanget tror jag. Man får göra så när man köper billiga kina grejer, man får köpa något som har en kapacitet en bra bit ovanför vad man själv behöver.

Jag har byggt en våg kontroll för Tunze pumpar innan annars, men det är mycket mer spännande att se om det här fungerar först.

Tittade på Fish Street, stämmer det att den kostade 318$?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fy guskelov. Hade den kostat 318$ hade jag aldrig köpt den. Mitt pris hamna ungefär samma som Larrys. Fast jag tror jag kom under 700 tom.

Jag har framgång här hemma! Jag har en våg i mitt test akvarie. Den är inte den ståtligaste som finns och ej heller särskillt väl inställd. Men jag har vågrörelse. Projektet är än så länge en framgång med andra ord, nu ska jag se fall jag kan få vågen lite bättre... Just nu är vågen på ungefär 1 cm mätt från lägsta till högsta nivå på vattnet i ena kanten. Inget monster men som sagt, våg... Jag ska se fall jag kan få till någon video.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu ska jag posta mer utförligt och har två dåliga videos att bjuda på.

Här är min kontroll låda efter min mod.

post-5646-14468926665909_thumb.jpg

Den ser inte sådär jätte förändrad ut och det är den inte heller. Allt jag gjort är att jag har bytt ut tre kondensatorer. Kondensatorerna som behöver bytas är C10(låg hastighet), C6(mellan) och C5(hög). Orginalen är 22uF allihopa. Jag bytte låg hastighets kondensatorn mot en 2.2uF. Det ger ett intervall på 1-2 sekunder. Mellan ville jag i princip inte ha så jag satte dit två stycken 1uF kondensatorer i serie vilket ger 0.5uF. Den blir på i max 0,5 sekunder med det, om ens det. Den höga styrkans kondensator satte jag dit en 4.7uF, detta ger väl kring 2-4 sekunder.

Alla tider har jag chansat mig till, jag kanske får ändra i slutändan men det kändes som en bra utgångspunkt. Behöver man mer tid sätter man dit en större kondensator, behöver man mindre en lägre :-) Kretskortet är även tydligt markerat om man skulle löda bort en kondensator och glömma orienteringen på den.

Jag har filmat lite på akvariet jag testkör pumpen i här och kontrolllådan i action. Det är ganska hemska filmer men de är korta :-) Nu får ni en smygtitt på mitt nya tropiska kar med, det passa bra att provfylla det och testa pumpen samtidigt. Ingen musik till videorna tyvärr.

PYjZqeOiZzI

iP8CwIHsnTc

Jag tror dock man borde kunna få till det bättre. Om man skulle kunna lista ut hur man kan få pumpen att stänga av sig istället på lägsta hastigheten så tror jag man kan få en boost. Den här vågen är inte särskilt optimerad heller. Pumpen arbetar lite grann i "motströms". Få till exakt rätt timing är nog svårt. Det ägnar jag mig nog hellre åt på det karet där pumpen ska sitta i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore intressant att veta ja hur stor skillnad en låda montering skulle göra. Men jag har för mig att jag läst i en del DIY trådar med Tunze pumpen för våglådor så får de större effekt när pumpen är utanför lådan... Men jag kommer pröva oavsett för pumpen ska sitta i ett hörn i akvariet som agerat filterhörna innan så det blir som en låda.

Jag har fått några framsteg till här hemma. Jag vet nu ungefär hur pumpens varvtal styrs.

Kontroll enheten fungerar såhär, pumpen kör i normalt i det lågvarviga läget. Sedan när det slår över till mellan och hög läget så ökar pumpen hastighet. Så pumpen "stryps" inte och släpps sedan loss mer och mer utan tvärt om enligt den här designen. Jag trodde det var tvärt om. Det komplicerar läget lite grann men inte mycket.

Hög och mellan intervallet kopplas till regulatorn med var sitt motstånd. Detta är motstånd R16 och R17. Dessa är tyvärr svåra att hitta då deras markeringar på kretskortet står under motståndet och därför knappt syns förräns motståndet är borttaget. Men de blir lättare att hitta då de sitter brevid transistorerna T2 och T3 som är betydligt lättare att hitta.

Genom att helt enkelt lyfta dessa motstånd från kortet så byter pumpen aldrig hastighet trots att den byter intervall.

Nu måste jag försöka räkna ut hur jag ska placera om motstånden för att den normala hastigheten ska bli noll och den höga hastigheten fortfarande fungerar som vanligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arrgh, haha jag är inte skapt för sådant här. Mitt huvud översållas med tankar och ideér när jag analyserar kretsar. Jag postar lite mer info här om någon är intresserad av att försöka räkna eller tänka lite.

Regulatorn fungerar såhär. Den har ett Feedback ben som bestämmer spänningen den skickar ut. Feedbackbenet har två motstånd på sig. Motstånd 1 kopplas till utgående spänning från regulatorn, motstånd 2 kopplas till jord. Utgående spänning från regulatorn räknas ut såhär:

V = 1.23 x(1 + R1/R2)

De motstånd R1 och R2 som sitter på kretsen orginal är R1=22k ohm och R2=3K ohm

1.23 x (1 + 22/3) = 10,25 V

Detta stämmer överrens med mina mätningar jag gjort över pumpen för i det låga läget så är spänningen ca 10V.

Det höga läget är på 22V. Nu måste jag begripa bara hur den högas intervall krets är kopplad egentligen till den här kretsen. För den högvarviga kretsens motstånd är på 2.2K ohm. Vad är det som de kopplas till egentligen...

Hoppas ni kan ursäkta att jag postar mitt grumlande här. Jag har försökt rita av ett schema med men jag gav upp halvvägs(mest pga rastlöshet). Får se fall jag ger det ett nytt försök :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte läst så noga men är det inte så att det motståndet har sin ena ände på mittpunkten R1 R2 och den adnra änden jordas via intervallkretsen för att få ut en högre spänning.

Du får ju då de två motstånden parallellt och det krävs då en högre spänning ut för att ge rätt feedback spänning.

Alltså 2.2 K blir parallell med 3K (R2).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Feedbackbenet (pin4) får en spänning som delas ned från utgångsspänningen. Den spänningen ställer regulatorn via sin interna reglering så att den blir 1,23v. Via ett motstånd till jord och ett till utgången får man normalt den spänningen med rätt utgångsspänningen. Vill man ändra på utgångsspänningen utan att ändra dessa motstånd får man tillföra en ström till till punkten. Den kommer från utgång på 4528 via ett motstånd. 4528 växlar mellan 0 eller 5v ut. (Dess matningsspänning). Du har två 4528 så det är ett motstånd från varje. Dessutom tillkommer en intern serieresistans i 4528:ns utgång som tyvärr är olika vid 0 eller 5v. (900 ohm?) Låg spänning från 4528 = hög spänning från regulatorn. Så det går att räkna på men jag tror det är lättare att bara pröva. Utgångarna är på pin ( 6 eller 7 ) eller ( 9 eller 10 )

Standardkoppling 4528 här på sidan 24: http://www.cs.unipa.it/old/corsi/architetturei/MaterialeStudenti/National_Applic_Notes/AN-366.pdf

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne: Tackar, jag tror du är på rätt spår! Din teori passar ganska bra på beräkningarna här. Innan motstånden för medel och hög hastighet sitter det en transistor, det kanske är så att när HEF kretsens är aktiverad så slår den på transistorn som kopplar motståndet till jord? Jag har för mig att man kan göra så med en transistor...

När 2.2K ohm motståndet för hög hastighet slås på isf så blir den parallella resistansen 1.3K ohm vilket ger 22V när den sätts in i regulatorns formel.

Då borde man kanske kunna byta två motstånd här...

Vi sätter först upp så att R1 får fortsätta vara 22K ohm men R2 får numera bli 10K ohm säger vi. Detta kommer ge en taskigt låg spänning på 3.4V som antagligen inte kommer driva pumpen alls och effektivt stoppar den under det korta intervallet. Sedan byter vi ut 2.2K ohm motståndet i den höga hastighetens krets mot ett 1.5K ohm som ger vår parallella resistans på 1.3K ohm igen och ger oss 22V till pumpen.

Jag får nog cykla ner till föreningen igen och pröva detta! Jag måste se vad jag har för motstånd hemma bara...

Stig: Tack för genomgången på regulatorn, jag förstår den mycket bättre nu.

Men det du skriver om 4528:an motsäger väl Jannes teori ovan? Att 4528an istället fungerar som en påslagning av en transistor som "slår på" ett motstånd som ger parallell resistans åt feedback benet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka.

Teorin var god men fungera tyvärr inte.

Det som fungera var att när jag bytt motstånd som jag skrev ovanstående blev effekten som jag trodde. Den hoppa ner till runt 4 volt och det var för svagt för att driva pumpen.

Tyvärr var det här det som gick fel med. Pumpen orka inte starta varannan cykel, det verkar som att pumpen har det lite segt att gå från noll till hundra dessvärre. Om man orkar experimentera lite med tiderna och öka den avstängda tiden något kanske man kan få fram något som fungerar stabilt. Jag valde dock att återgå till orginalvärdena så nu hoppar pumpen mellan 10 och 22 volt igen.

Hur gör Tunze pumparna i deras boxar egentligen? Slår de av och på eller varvar de upp och ned? Jag hann inte spendera så mycket tid med själva pumpen när jag byggde en vågtimer till en 6100 tyvärr.

Överlag är jag ganska nöjd med den nuvarande situationen annars. Det är ingen hög våg men ytan får ändå en ganska härlig krusning. Det kan hända att jag inte fått in rätt timing heller heller och faktiskt kan få högre våg än jag har nu, det tror jag ganska starkt på. Jag får se när jag orkar ta tag i det men först vill jag prova besätta karet och se hur det fungerar i praktiken. Nu är det ändå en tom balja som böljar.

Om någon har en bra guide någonstans för hur man ställer in vågor och vågmaskiner bra är jag idel öra dock. Det skulle vara skönt att ha något att gå efter istället för att testa sig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då, jag har markerat de två motstånden som bestämmer spänningen när mellan och höga hastighetens intervaller är aktiverade. Transistorerna sitter precis brevid motstånden även om de döljs lite av lysdioden framför.

post-5646-14468926680681_thumb.jpg

Notervärt förresten om man går efter mina bilder här i tråden så verkar det finnas iaf två olika upplagor av kortet i styrenheten. Isf får man anpassa det jag skriver till vad man behöver göra på sitt eget kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har kört den här pumpen ett tag nu och är nöjd överlag fortfarande. Men jag är fortfarande sugen på att lösa hur man ställer in vågorna bra...

På Tunze vågboxarna. Fungerar de så att de alltid är på och av exakt lika länge? Så att när du vrider upp pulsen på de så ökar både tiden pumpen är på och av med exakt samma mängd?

Jag funderar på om det kan vara det som krånglar för mig. Men i så fall kanske man kan lösa det genom att koppla hög varv och låg varv kretsarna till samma potentiometer och kondensator? Då skulle de styras av samma potentiometer och tiderna skulle vara samma. Jag tror det skulle vara enkelt, man behöver bara koppla ut den ena kretsens potentiometer och kondensator och sedan koppla ihop de aktuella benen på båda HEF kretsarna.

Jag skulle nästan vilja ha en till Resun pump att experimentera på separat men jag vet inte vad jag skulle göra med den när jag är klar. Så det får nog vara.

Jag är även sugen på att experimentera om, även om jag inte kan få pumpen att hoppa mellan helt av och på istället för svag och stark ström så borde man kunna sänka den svaga strömmen iaf. Frågan är hur lågt jag kan gå... Detta är det ju lätt att räkna på som tur är då det står tydligt i databladet för regulatorn vilka motstånd som behövs för vilken spänning.

Om detta fungerar så har vi kanske en rätt bra lösning på hur pumpen fungerar och hur man bygger om den smidigast. Om mina teorier ovanför fungerar skulle en korrekt våg kontroller bara behöva en HEF krets tom och man skulle i teorin kunna bygga en egen mindre smidigare vågkontroller. Men det projektet väntar jag nog lite med :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungera! Nu har jag varit och testat, det gick helt utan missöden till min stora glädje. Det var bara löda bort potentimetern och kondensatorn som satt vid HEF utgångarna för de höga varven och löda de till motsvarande ben på den lågvarviga HEF kretsen. Så nu snurrar och pausar den alltid lika länge i båda lägena... Eller ja, nästan. Mittenläget finns ju fortfarande kvar, då den är omkopplad för att vara lågvarv så blir alltid lågvarviga läget lite längre. Jag tror inte det är akut egentligen då det nog bara lägger till någon tiondels sekund. Men det bästa vore om man kunde koppla ut den HEF kretsen helt och bara ha hög och låg varvs delarna kvar...

Men den delen av kortet vet jag inte hur den fungerar riktigt. Då pumpen står för huvudcirkulationen i karet vill jag ogärna stänga av den för länge med, så att ta hem och studera mer noggrant är inget alternativ...

Jag har inte fått till någon riktigt bra våg ännu men det tar tid att testa och pröva olika inställningar. Jag ska testa vidare på detta, men jag ska nog försöka ändra hastigheten på de låga varven med, det tror jag kan göra mycket. Då kommer nog skillnaderna inne i "våg boxen" bli mer dramatisk och mer vatten flyttas.

Lite bilder igen.

post-5646-14468926934397_thumb.jpg

Undersidan av kortet, ser ganska bedrövligt ut på bilden, men kameran luras ganska friskt. Det ser bättre ut på riktigt, tycker jag.

post-5646-14468926934517_thumb.jpg

Ovansidan. När jag titta på den här bilden såg jag att motstånd R16 var borta, vad sjutton tänkte jag. Det kan inte stämma... Så titta på fotot ovan och såg att jag lött det motståndet på undersidan istället. Haha, mysteriet löst. Det är bra att man minns vad man själv har gjort...

post-5646-14468926934263_thumb.jpg

Min bästa vän, vilket underbart redskap. I början var jag skeptisk men nu vill jag väldigt ogärna löda bort något utan den här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...