Gå till innehåll

shopping lista


skyfox

Rekommenderade inlägg

hej

har funderingar att gå över till saltvatten men denna jungel är en aning förvirrande!

funderar på ett aqualux 960 liter

skulle villja ha en komplett lista av vad jag behöver inskaffa till detta

är helt ny på detta med saltvatten och skulle villja ha tipps på hur man går tillväga, har letat på forumet men de flesta värkar vara lite insatta i detta ämnet

/sky

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sump vad är det?

är det ett måste?

måste jag bygga om aqualux akvariet för att kunna ha dessa lysen?

har man heltäckande ramper på saltvattens akvarium

Jobbiga frågor men det känns som att man måste ställa dem:kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kan du läsa et litet ytskrap av diverse teknikaliteter i ett saltakvarium.

https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=115&Itemid=80

När du väl läst in grunderna, använd sökfunktionen här i forumet för att leta trådar om olika ämnen.

Jag hoppas att du förstått att det inte är en gratis hobby det här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Har själv en sådan fast i större skala (Laminate 160 cm). Vad jag kan säga så är det ett mycket bra paket. Allt kommer färdigt med sump, returpump, skummare, belysning (T5) och rördragning. Sen tillkommer det naturligtvis en massa utrustning som uv-c, cirkulations pumpar mm mm. Men rekomenderar Deltec skarpt om man vill sprätta pengar och slippa "förjobbet" ;) . Men... du kan säkert få lika bra grejer genom att köpa ett rent helglas akvarium med all denna utrustning och få det borrat och klart för betydligt mindre pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

argh mer frågor .....vad trött jag blir

är allt installerat o klart eller måste man dra rör o kopplingar osv själv?

funderar på ett Deltec Laminatte typ 42

räcker det med tex tunze turbelle stream 6000l/t och deltec uv-c t5 qvartsglas???

var handlar man billigast dessa "billiga" burkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får ge min syn på saken angående din fråga högst upp.

960 l är vad jag skulle skaffa om jag köpte nytt nu (eller omkr 1000 l +/- 200 l). Skummare köper du beg (behöver inte klara 1000 l om du inte har tänkt fylla upp karet fullt med fiskar, du kan uppgradera senare). Starta med 20 kg levande sten. Du kommer säkert att få mer allt eftersom. Vänta med UV tills det verkligen behövs. Två Tunze stream 6100 med multicontroller (kanske inte nödvändigt men skulle själv valt det). T5 ramp (inget MH från början, det hinns med sen när det blir dags för Acroporor). Sump inne i karet (med skummare och ytavrinning). Nitratfilter (kan skaffas senare när Acropororna blir aktuella). Med denna början blir det inte SÅ dyrt. Sen kan man anpassa inköpen efter plånboken för det finns inget slut...

Vet att andra skulle börja på annat sätt men detta är MITT råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas att du förstått att det inte är en gratis hobby det här...

Jag köpte mitt kar på annons här på forumet medan jag höll på att läsa på... Har sagt till frun att det var tur att jag gjorde det innan jag förstod vad det skulle kosta för annars vet f_n om det hade blivit något salt;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon här som börjat med ett kar på 1000L utan någon tidigare erfarenhet? Jag skulle ta det väääldigt långsamt om jag skulle startat med ett så stort kar utan rätt kunskap (därmed inte sagt att ett alltför litet kar är lättare). Vad tror ni är en ungefärlig kostnadsuppskattning för att dra igång ett 1000L samt de rörliga kostnaderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det inte blir dyrare i varken inköp eller drift (första gången måste man dock köpa mer salt). Sen kan man ju fylla på med mer fisk och koraller och därför bli dyrare för att det ryms mer i ett stort kar. Skummaren dimensioneras ju efter belastning inte på vattenvolym. Pumpar kan ev kosta lite mer. Byter inte vatten i mitt kar så saltkostnaden är låg. Ca och NaHCO3 förbrukas ju av koraller, musslor m m. Ett 1000 l betyder troligtvis mer kalkalger men annars är förbrukningen inte större av det heller. Osmosvatten förbrukas mer men den kostnaden är väl inte oöverkomlig. Ett 1000 l kar är mer förlåtande med överdoseringar o s v. Har förresten ingen doppvärmare i mitt kar och skulle ha jämnare temperatur med ett större (mer vattenvol att värma upp med MH:n och långsammare avsvalning. MH får man köpa 3x250 istället för 2x250W (och byta 3 lampor istf 2 och lite mer ström till 3 lampor).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec UV_c T5 quartsglas är säkerligen bara en reservdel tlii UVC:t

Det bästa tipset jag kan ge dig är: Köp en bok

Du kommer att få många kloka svar (Och några inte så kloka ) här på forumet om dina problem.

Men för att att inte få problemen behöver du boken.

Om du lånar boken kommer du inte att ha den hemma när du behöver den.

Tips på böcker har du på startsidan.

Jag har Reef Secrets av Nielsen och Fossö som jag tycker är ganska bra och kollar i minst en gång i veckan fortfarande. Sedan har jag en del böcker om olika djursläkten också, men grundboken är ändå mycket bra att ha.

Välkommen in i gänget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Vi pratar lite om kostanader men om inte mitt minne sviker mig så skrev SKYFOX att pengar inte var ett jätteproblem.

Mina egna åsikter.

Karets driftkostnader lär bli högre om man jämför med ett 200liters. En liten jämnförelse är Mh 2*150watt eller 3*250watt mycket dyrare i inköp och betydligt högre el-räkning eller?

Hade jag haft råd hade jag hellre startat upp ett kar på 1000liter istället för mitt 300liters jag ska starta upp. Enligt mig så är ett större kar mer förlåtande än ett litet, typ överdosering osv som Lejonkungen skrev.

MEN HAR MAN INTE LÄST PÅ INNAN MAN STARTAR UPP SÅ KVITTAR DET HUR STORT KARET ÄR...

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var ingen kritik eller fördömande från min sida och jag vet att ett större kar är mer förlåtande än ett alltför litet kar vad gäller vattenvärden/doseringar. Samtidigt tror jag de flesta underskattar kostnaderna som nybörjare och alla 27-åringar har kanske inte råd att lägg runt (40-50 tusen?) på en hobby de inte testat på och vet att de kommer att fastna för.

Lejonkungen: Du menar väl inte på allvar att det inte blir "dyrare varken i inköp eller drift" mot säg ett kar på 400L? Eller vad jämförde du med?

Jag skulle följa Stigigemlas råd och läsa på ordentligt innan du överväger ett kar på 1000L.

Lycka till vad du än bestämmer dig för. Det är en härligt beroendeframkallande hobby.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väl klart man måste läsa på om man köper 300l eller 1000l, det har vi väl kommit fram till nu? Men att säga att det inte blir dyrare i inköp eller drift tycker jag är att skicka fel signaler till en som ska börja med hobbyn.

Du säger att ditt 325 kar gick på runt 30000 utan utrustning? Vad hade då ett 1000l kostat med teknik och de högre rörligare kostnaderna? De är även fler faktorer som spelar in när man skaffar ett så stort kar och därför tror jag det är ännu viktigare att man läser på ordentligt. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nyss startat och angående pris så:

Zoogiganten sa när jag var där att man får räkna med 100 kr/liter.

Min egna erfarenhet efter ha startat är om man håller utkik och köper på annonser och fixar själv så blir det 1/4-1/2 av den kostnaden beroende på vad man vill ha. Dvs en 1000 l kostar då mellan 25.000-100.000 kr beroende på vad man vill göra....

Vad säger ni andra. Kan min uppfattning stämma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med för jag köpte en h"#es massa utrustning och massa levande sten när en kille la ner för en billig penning.

Men beroende på om man är prylbög eller inte så kan det kosta allt mellan himmel och jord som Linnex skrev.

Zoogiganten sa också till oss att det skulle kosta 100kr/liter.

Mitt 300liters kommer inte att kosta mig 30 loppor men det skulle kunna kosta mig 120 loppor om jag velat.

Ferrari och Volvo är ju båda bilar men kostar lite olika...

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...