Gå till innehåll

Luft eller Impeller?


MickeP

Rekommenderade inlägg

Sorry om frågan ställts förr här (?) - har sökt men inte hittat den iaf...

Är det någon skillnad på skummare som baseras på en luftpump med träkloss för att bilda bubblorna, kontra skummare med egen motor/impeller som skapar bubblorna?

Med skillnad syftar jag på om den ena eller andra modellern är bättre eller sämre i effektivitet, t.ex. att bubblorna från luftpump blir mindre "laddade" att kunna dra till sig skit att lyfta ut, eller något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast handlar det om att syrestensskummare blir stora(höga) och otympliga i förhållande till kapacitet, en modern skummare med luftmix via nålhjul, venturi eller liknande kan byggas kompaktare (läs lägre)för att t.ex stå i sumpen.

Sedan är det ett tätt bytande av träutströmmare för att det ska fungera bra - ofta svårt att hitta luftpumpar med tillräcklig kapacitet som är tysta.

Men å andra sidan är det i princip är det bara luftdrivna skummare som är "planktonsäkra", om nu någon skulle värdesätta det....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för intressanta inputs och förklaringar!

Jag har själv en Haquoss Nanoskim till mitt 100-liters kar (påhäng alltså, har ingen sump) och den är förvisso väldigt liten och jag är nybörjare - men tycker den fungerar skitdåligt efter att ha kört med den i 6-7 veckor. Nästan omöjligt för mig att få till en bra inställning på luft och vattenflödet, ofta när jag har spjällen fullt öppna får jag ändå tömma koppen ett par gånger om dagen (!) då det är mest vatten i den och att det spruta ut en massa mikrobubblor från vattenspjället. Se'n när jag kört några dagar så skummar den bra i någon dag, då kommer gulbrunt tjockt skum som jag tror är "rätt" (?) men efter ytterligare några dagar får man justera spjällen lite igen (annars slutar det hända något alls i koppen på rätt många dagar). Ytterligare några dagar längre fram måste jag ta upp den och rengöra det lilla filter där sitter inuti den för att den ska skumma igång igen, varpå den blåser ut sjukt mycket mikrobubblor och jag är tillbaka på ruta 1. Och då har jag ändå provat en hel del olika inställningar och även att låta en inställning vara i flera dagar utan att röra den. Har dock inga fiskar i ännu, bara städpatrull och några enstaka små fraggar.

Därför börjar jag tröttna på min skummare, och eftersom en kompis (oxo nybörjare) köpt en Aqua Medic Miniflotor (http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1) som inledningsvis verkar funka bra (med luftpump) så funderade jag på om jag också skulle köpa en sådan istället. Den är förvisso lite hög, men genomskinlig och ganska smal ändå. Men visst, då får man nog aningen mer ljud från en tillhörande luftpump iaf. Frågan är dock hur ofta man kommer få byta träklossen i så fall, det känns ju inte som något arbete som tar många minuter att genomföra ändå. Men är det med någon dags mellanrum eller pratar vi veckor eller t.o.m. månader? Jag såg att PWSS tog 22 kr för en sådan träkloss så visst finns det i långa loppet en viss ekonomisk aspekt också på det om det är för ofta :) Luftpumpar har man ett par stycken sedan sötvattentiden och Miniflotorn kostar bara 449 kr så den är ju billig i inköp...

Dock dök frågan upp om träklossens bubblor är lika bra eller annorlunda än min nanoskim, därav denna tråd. Nästa frågetecken nu är om det kan vara så att en viss lösning passar bra för mindre kar som mitt (t.ex. träkloss-modellen) medan man kanske ska ha en "vanlig" skummare för mellanstora och stora kar? Eller det går inte att göra någon sådan generalisering?

Vet inte riktigt vad jag ska göra så tips är välkomna. Finns det något hopp om befintlig nanoskim tror ni, eller kan en likadan Miniflotor (som kompisen har) vara rätt för mig istället - eller har ni andra förslag? Har ju sett att Tunze 9002 annars är omtalad här på svg som många rekommenderar - men som vissa haft problem med.

Jag har ju som sagt ett 100-liters utan sump (omodifierat f.d. sötvattenskar). Vad hade ni rutinerade rävar valt till ett sådant? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra påhängsskummare, s.k HOB skimmer (googla på det) är det inte gott om. Jag hade en Deltec MCE300 som var bra, dock lite ljudlig och otymplig, jag skulle nog kikat lite närmare på AquaC Remora som jag vet numera finns att inhandla inom rikets gränser.

Dock så tycker jag det alltid finns risk för microbubblor, samt att man vill ha en ytavrinning för att få ren ytan.

Om du har någon plats under karet så hade jag nog hängt på en tex Tunze overflow box och kört sump ändå, så får man ytan ren, alternativt skippat skummare helt och bara kört vattenbyten och god cirkulation, plus ett vanligt påhängsfilter som man kan köra remover+kol i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast handlar det om att syrestensskummare blir stora(höga) och otympliga i förhållande till kapacitet, en modern skummare med luftmix via nålhjul, venturi eller liknande kan byggas kompaktare (läs lägre)för att t.ex stå i sumpen.

Sedan är det ett tätt bytande av träutströmmare för att det ska fungera bra - ofta svårt att hitta luftpumpar med tillräcklig kapacitet som är tysta.

Men å andra sidan är det i princip är det bara luftdrivna skummare som är "planktonsäkra", om nu någon skulle värdesätta det....

Plankton säkra är det lika med att inte ha sump med skummaren i för returpumpen upp är väl inte säker.

Eller vissa kanske sköter cirkulationen med en paddel i karet

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har googlat o youtube:at lite nu och "AquaC Remora" ser ju onekligen intressant ut. Får se om jag kan hitta den i någon regional butik inom kort för att kika närmare på den hands-on också. Annars lutar det nog ändå åt Miniflotorn som kompisen har - om den funkar bra för honom iaf. Han har precis köpt den så den får väl testas lite först. Men för det priset kan man ha det som en temporär lösning tills man hittar något riktigt bra, för just nu vill jag bara bli av med min befintliga iaf :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har miniflotor och har använt den ett tag. En sak som är ganska viktig är att man bör absolut ha konstant vattennivå till den, den skummar överlägset mycket bättre då. Har du en osmolator till ditt kar skummar den nog ok då med, men konstant vattenivå är överlägset. Den behöver ett ganska djupt kar med, traditionellt byggda trästens skummare fungerar alltid så att högre är bättre. En miniflotor är egentligen för kort för en trästens skummare. Runt 80 cm, då börjar vi prata något som kan skumma lite mer. Miniflotor är även för smal för sitt eget bästa. Syrestenen nästan kloggar upp mittenröret, inte så att det inte kan passera vatten men inte bra.

Aqua Medic har en storebror till den här skummaren. Midiflotor, det är en ohygglig skillnad i verkningsgrad på dessta två. Den är lite högre och framför allt mycket bredare. Tyvärr även mycket dyrare, jag tror de större akrylrören kostar mer. Ett mycket bättre köp i längden, kolla begagnat marknaden så kanske du kan fynda en.

Trästenar är jag snål med, jag byter max en gång i månaden, gärna varannan. Men vill man ha lika underbara bubblor som det blir med en fräsch ny sten hela tiden så är nog var tredje vecka ganska bra intervall. Det ser man ju på luftströmmen efter ett tag om den klarar sig ett tag till, olika stenar åldras olika fort.

edit. Sanders träutströmmare är riktigt bra av vad jag testat men ingen av de passar tyvärr i miniflotor. De passar nog bra i midiflotor dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...