Gå till innehåll

Salthaten stiger - varför?


MonicaOB

Rekommenderade inlägg

Håller du vattenvolymen och inte tillsätter något, och ser till att salthalten på vattenbytesvattnet håller rätt salthalt så måste det i princip vara mätfel... Finns inga mekanismer som kan höja densiteten på vattnet så mycket om det inte tillsätts salt, det enda som egentligen kan höja densiteten lite är om kalken i LS och korallskelett löses upp på grund av kraftigt sänkt pH men kan inte se att det påverkar mer än några tiotal ppm på salthalt...

En sak man kanske inte tänker på det är om man vid vattenbyten har några liter mindre vatten än normalnivån (pga avdunstning), och så gör man vattenbytet och fyller till normalnivån, då har man bytt en del avdunstat vatten emot saltvatten utan att kanske tänka på det... Och nu när det blivit kallare har luftfuktigheten i våra hem sjunkit och därmed ökar avdunstningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tillsätter salt på något sätt, det kan inte bara växa. Alternativen som finns:

1) Din refraktometer visade fel sist du tittade, den var inte okalibrerad men kanske lite smutsig och du har legat på 1.028 hela tiden. (mest troligt)

2) Någon annan som hält i något i karet.

Att öka salthalten med över 10% är nästan omöjligt att göra med balling eller liknade, är övertygad om att det är din refraktometer som spökade om inte du har någon i hemmet som ville hjälpa till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej till samtliga tre påståenden

bara jag som mäter/fyller på, blandar etc. Thommy placerar om och matar finns inga andra mer än hundarna här och de kan jag inte skylla på.

Refraktometern är ren, nykalibrerad och ger annat värde i mitt Nano

Har bara fyllt på osmos sista veckan sedan saltet började stiga.

Det är något annat som gör det men vad?

Ändrat av MonicaOB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten beror till över 90 % av halten natriumklorid. Finns inget som kan ha löst ut och höjt salthalten. En refraktometer för saltvatten är kallibrerad mot NaCl. Är det inte mätfel så måste natriumklorid ha tillsatts. Vad du än säger så skulle jag skulle ändå jämföra mot någon annan refraktometer eller mätmetod.

Om inte dina hundar kissat i akvariet förstås :) Urea och klorid drar upp salthalten.

Du var lite tvekande om ersättningsvattnet - har du tidigare ersatt dunstat vatten med saltvatten?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer vara lite jobbig här Lasse men det är du ju van med :) Alla ämnen som ändrar brytningsindex i vattnet kommer påverka värdet åt ena eller andra hållet (oftast uppåt då de flesta lösta mineraler har ett brytningsindex högre än saltvatten)... Det enda man mäter med en refraktometer är hur stor vinkelskillnad det blir i vätskeytan det beror på brytningsindex och brytningsindex påverkas av i princip alla lösliga material... Att den är kalibrerad mot NaCl är bara att det säger att värdet på densiteten stämmer om vätskan endast innehåller NaCl, andra joner har annan påverkan och man får då felaktigt värde på densiteten, magnesiumjoner har t.ex. en mycket starkare effekt på brytningsindex än Na+Cl, men i saltvatten kan man bara ha uppåt 2000ppm Mg innan det fälls ut, och då räcker det med att man får ett tillräckligt bra värde av att ha det kalibrerat mot ren NaCl som ju som sagt är det överlägset mest talrika ämnet i saltvatten...

Men slutsatsen är ju fortfarande klar, det finns inga mekansimer som kan förklara en kraftigt stegrande salthalt om man inte tillför nånting i vattnet, och det i rätt stora mängder, om man räknar på ert 250L kar, och att densiteten har stigit ifrån 1.024 till 1.028 som ger en stigning i salthalt ifrån straxt under 30 promille till straxt under 35promille så betyder det att mängden salt som tillsats är 5 tusendelar av vikten av vattnet i karet som vi kan sätta till 200L=200kg för överlagsräkning som ger 200*0.005 = 1kg... så nånstans har 1kg salt tillsatts karet, eller så är det andra ämnen som tillkommit, men de flesta i de mängder som krävs skulle gett en massdöd i karet.... En sjunkande salthalt kan jag förklara men inte en stigande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen på både akvarievattnet, eventuellt vattenbytesvatten och kalibreringsvattnet påverkar resultatet om det inte är samma temperatur på alla så blir det lätt fel. Exempelvis ska man inte använda kallt vatten för kalibrering om man ska mäta rumstempererat eller varmare akvarievatten. Temperaturen på själva refraktometern kan eventuellt också påverka utifall denna kyler eller värmer vattnet som placerats i den, t.ex. om man nyss haft den liggandes på något varmt eller kallt ställe eller rengjort den med varmt eller kallt vatten direkt innan man kalibrerar eller använder den.

Har du samma temperatur i akvariet nu som tidigare, eller har det ändrats exempelvis p.g.a. väder, doppvärmare, värmande utrustning som belysning, pumpar etc?

http://www.msc.ucla.edu/oceanglobe/pdf/temp_densal_chart.pdf

http://www.aquatext.com/tables/hyd18-23.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara ersatt med saltvatten när jag bytt vatten, när halten steg så fyllde jag på med osmos

Har ingen doppvärmare igång för det behövs inte,

samma lysrör, samma allt, har inte ändrat något.

Kan inte vara fel på refraktometern för lilla karet är 1.024 :)

Fiskarna trivs och korallerna växer så det knakar.

Har nu kört osmos så jag ska mäta igen, göra ren skummaren och fylla på vatten.

Får se var det slutar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker väl att man kan se tre tänkbara möjligheter om salthalten stiger:

- Salt eller nåt som har samma effekt har tillförts. Misstag med påfyllning av saltvatten i stället för avdunstat, olika tillsatser, saker som hamnat i akvariet av misstag.

- Koncentrationen har ökat då volymen minskat. Och då handlar det ju inte bara om vattennivån, stoppar man i en sten och sen låter nivån hamna där den var förut så blir det ju mindre vatten att lösa saltet i > högre salthalt.

- Fel i avläsning / mätutrustning. Och har man då säkerställt att värdet är rätt och för högt nu, lämpligen genom att pröva med att mäta med nåt annat också, så kan det ju också vara så att det är det gamla värdet som av nån anledning blev felmätt, det kanske var för högt då också egentligen.

Sen är det väl liksom så att är det nu så att det visar sig att ett värde är fel och man kan bli helt säker på att det är fel så har det ju visst intresse varför det blivit fel men det att man inte förstår det skall ju inte hindra att man ingriper och korrigerar. Ut med lite saltvatten och i med lite osmosvatten alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte vara fel på refraktometern för lilla karet är 1.024 :)

Tänkt på att det andra karet kanske bara visar 1.024 och inte egentligen är det? utan att din mätare kanske fortfarande visar fel? har du någon du känner som håller på med salt som du kan kontrollera mot?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...