Gå till innehåll

skicka djur


hagbard

Rekommenderade inlägg

Artikel 1

Räckvidd

1. Denna förordning skall tillämpas på transport av levande

ryggradsdjur inom gemenskapen, inklusive de särskilda

kontroller som behöriga tjänstemän skall genomföra av sändningar

som ankommer till eller lämnar gemenskapens tullområde.

Så akvariefiskar är inte ryggradsdjur menar du? Kör man hem fisk till sitt eget akvarium så är det inte frågan om ekonomisk verksamhet och då ligger man utanför förordningen men transporterar man fisk mot betalning eller för att sälja den så drabbas man av hela rasket, oavsett om det är fisk till akvarium eller annat. Det är liksom inte för att det är kul som Akvarieteknik, Bioted, Imazo, Akvarieleasing och för all del även jag tar krånglet med tillstånd, besiktning och ibland också kurser för att få köra djur, det är för att Länsstyrelsen hänger upp oss i tummarna om vi inte sköter det där.

Jag tycker att enligt förordningarna som du presenterar handlar om höns, grisar, får, getter, kor, hästar, kaniner, fåglar och sådana djur som kan gå eller springa.

Visserligen kan de ju oftast simma också men de levereras knappast i var sin plastpåse med vatten och syrgas. Om man nu inte vill ha dem marinerade.

Det finns de firmorna i Sverige som levererar akvariefisk med bussgods, då skulle detta också vara olagligt enligt din uppfattning om inte bussbolaget har tillstånd.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag tycker att enligt förordningarna som du presenterar handlar om höns, grisar, får, getter, kor, hästar, kaniner, fåglar och sådana djur som kan gå eller springa.

Visserligen kan de ju oftast simma också men de levereras knappast i var sin plastpåse med vatten och syrgas. Om man nu inte vill ha dem marinerade.

Det finns de firmorna i Sverige som levererar akvariefisk med bussgods, då skulle detta också vara olagligt enligt din uppfattning om inte bussbolaget har tillstånd.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Det är liksom inte så spännande vad du tycker att förordningen handlar om utan det som är intressant är vad det står att den handlar om; ryggradsdjur. Sen finns det ytterligare krav för vissa av de där djuren som kan gå eller springa - jag har t ex fått gå en särskild kurs för att bli betrodd med att flytta höns - men det är alltså grädde på moset, grundkraven gäller alla ryggradsdjur. Vilket också jordbruksverket konstaterat:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/fragorochsvaromdjurtransporter/faqtransporter/vilkadjuromfattasaveusforordning.5.2399437f11fd570e6758000944.html

Och när det gäller det där med firmor som levererar fisk med bussgods, självklart är det olagligt, det är bara att läsa inantill i reglerna för att konstatera det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är liksom inte så spännande vad du tycker att förordningen handlar om utan det som är intressant är vad det står att den handlar om; ryggradsdjur. Sen finns det ytterligare krav för vissa av de där djuren som kan gå eller springa - jag har t ex fått gå en särskild kurs för att bli betrodd med att flytta höns - men det är alltså grädde på moset, grundkraven gäller alla ryggradsdjur. Vilket också jordbruksverket konstaterat:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/fragorochsvaromdjurtransporter/faqtransporter/vilkadjuromfattasaveusforordning.5.2399437f11fd570e6758000944.html

Och när det gäller det där med firmor som levererar fisk med bussgods, självklart är det olagligt, det är bara att läsa inantill i reglerna för att konstatera det.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/fiskarochandravattenbruksdjurinforsel.4.7a446fa211f3c824a0e8000171706.html

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha... Och? Det där är införselregler, inte regler för djurtransporter. Det står inget där om att man måste hålla hastighetsgränsen heller, innebär det att det bara är att gasa på?

Nå, nu är jag trött på det här. Läget är alltså att jag läst ett par hundra poäng juridik, gått kurs om den där jäkla förordningen, bråkat med Jordbruksverket om tolkningen av den i åratal och till och med varit i domstol om det, ägnat mig åt att mot betalning konsulta om hur folk skall undvika att råka illa ut och alltså läst skiten både fram och baklänges många gånger och i åratal. Vill du nu Kjelle tycka att du i kväll gjort en bättre tolkning av vad det står där än vad jag fått fram under flera års bänglande med eländet så visst, varsågod, tro det då om du vill.

För övrigt, mer att läsa:

http://www.djurtransporter.nu/dokument/bilder/modul2/9293_Djurtransporter_2011-08-18.pdf

"Den som bedriver hobbyverksamhet med djur omfattas i allmänhet

inte av förordningen. Denna kategori djurhållare är undantagen

även om transport till tävling med små prissummor, transport

till slakteri av enstaka djur med mera kan leda till viss ekonomisk

vinst. Även dessa transporter omfattas dock av förordningen om

kommersiella transportörer anlitas."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjelle

Det tar emot att säga det :) men Bygert har fullständigt rätt i det han skriver om kommersiella transporter av fiskar - de är ryggradsdjur

MVH Lasse

Då måste det finnas andra klausuler för privat leverans för annars vet jag inte hur jag fått hem firrarna. För inte kom de med en nötkreatur transport.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du får hem fisk per post/DHL/Schenker är en sak, sen ifall det är tillåtet eller ej är ju en helt annan.

Det är som att säga;

-Man måste hålla hastigheten efter gällande begränsningar.

-Ja, men folk kör ändå för fort.

-Ja, men lagen säger att man inte får det.

-Nä, men folk gör det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns bara en sak att säga ang detta i detta land finns en inget godkännt fraktbolag att skicka ryggradsdjur. Med egen bil frå det fraktas från köpe stället och hem rakaspåret. Finns vissa undantag vissa företag som har gammla tillstånd.

Sedan hur folk tycker ang detta är en helt annan historia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så gulligt att vi (läs ni, ni vet vilka ni är) bråkar om det här.

1. Handlarna vill inte skicka, får inte skicka. Vill ni försöka ring och kolla gör det.

2. Ett vanligt fraktbolag tex schenker DB har en marginal på mellan 3-8% och risken med att transportera levande är för stor för tillåter man det måste man ta ansvar och paket kastas (ofta minst 2m och landar på andra lådor eller betonggolv i miljöer som aldrig överstiger 15C ens på sommaren) nästan alltid. Dessutom kommer paket bort titt som tätt, mitt yuma paket som jag skrev om tidigare hamnade i danmark innan det kom.

3. Hobbyn ÄR dyr, vi här nere har DO, lite fler handlare osv men dyrare boendekostnader och annat som väger upp. Jag nämner detta för att det är så marknaden funkar. Det går INTE att få mängdrabatt om man köper få saker/exemplar.

4. Man kan prata om risker, vissa paket fastnar, andra blir kastade osv. Man kan skicka paket inom EU med felaktig eller ofullständig fraksedel/CMR de stoppas nästan aldrig men det är ju levande varelser vi pratar om. Så egentligen pratar vi om etik och liv.

PS tycker en bra diskussion är uppfriskande och jag ställde samma frågor precis när jag började med den här hobbyn också. Men det handlar väl egentligen att var man får ligga i sin egnhändigt bäddade säng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha riktigt hett tips det där........ så du vill att dem skall köra ut till en 25mil radie (dvs att de skall täcka 50mil) för en symbolisk summa av 100kr. Saknas nog en nolla i slutet för att det skulle vara värt att göra för butikerna.

Hade branchen varit 50gånger större kanske man kunde täcka en sådan resa, men akvariehobbyn är inte så stor, behövs säkert 50-100 beställningar för att man skall täcka en sådan resa som du pratar om om vi pratar hemleverans och inte knutpunkter.. inte så troligt att det skulle gå, för att inte tala om hur mycket koraller dem skulle behöva ha liggande i upp till en hel månad hemma som tar plats för nya koraller som begränsar försäljningen i butiken.

psst!tjena! är det lugnt elle?allting som går att missförstås kan missförstås som någon vis sa!kryper ut från "stenen" igen.

Tja konceptet finns redan! En strålande ide tycker jag,det var pwss som kom på det med de kanske har pantent?Man kan ju ha både hängslen o livrem med förskott o minimum kunder för att åka, samt bara istället för en gång i månaden kan man välja själv...100? det är väl ok? om man har 25 kunder? täcker väl transporten med råge?lön betalas väl ändå?en radie vart väl lite väl optimistiskt men en tur då?på utvalda platser i turlistan..pwss igen!Makalös service detta företag har impad järnet är jag!Sen kanske någon tycker det är väl bara att gå ner till lfs o beställa..så enkelt är det tamejfasen inte...jag har ingen fisk ännu tex i mitt kar ej heller annat jag VILL ha!Jag får känslan att allt verkar så besvärligt?? kanske är det nånting med jag kan inte säga rent ut vad det kostar utan måste fundera i 2 år först? vad vet jag?Det finns alldeles för många hobbyister i branschen väldigt få seriösa företagare som vill tjäna pengar o idka service...men det är vad jag tycker så brusa inte upp nu;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då gäller det ju att få tag i de där 25 kunderna varje månad också. Gör en kundundersökning i ditt "närområde" på 25 mils radie och hör hur många som skulle vara intresserade, presentera detta sedan för butikerna du tänker på och hör med dem ifall de hade haft lust att införskaffa rätt bil för utkörning och en person som gör detta en gång i månaden. Inte svårare än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-boxingnej det är ju inte svårare en så?som sagt man behöver inte haka upp sig per månad..utan man får göra hur man vill..bara man leverar till mig på OK macken i karlskoga 14:00 den 6 december,och framförallt ha kundunderlag!det kan ni välle skriva i beställningslistan o ha öppet?blir så förbannad så jag snart öppnar eget

Ändrat av Laggeman
Rensat på svordomar. Vårda språket tack.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...