Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Helgens mätningar i 275 liters akvariet:

Temp: 26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024

NH3/NH4 (Salifert): -

NO2 (Salifert): 0

NO3 (Salifert): 5

pH (Salifert): 7,4

KH (Salifert): 8,9

PO4 (Hanna): 0,28

Mg (Salifert): 1305

Ca (Salifert) 450

Nitraten har sjunkit till en bra nivå. Även fosfaten har sjunkit. Magnesium- och kalciumvärdet är mycket bra. Det som sticker ut är att pH har sjunkit till en låg nivå. Jag förstår inte orsaken till detta då KH är bra.

Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser:

2 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (2 ml mindre än förra veckan)

1 ml Salifert KH+PH Buffer/två gånger i veckan (samma som förra veckan)

1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan)

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan)

1 ml Grotech Magnesium pro instant /varannan dag (samma som förra veckan)

Helgens mätningar i 54 liters karantänsakvariet:

Temp: 26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.015

NO2 (Salifert):0,2

pH (Salifert): 7,5

KH (Salifert): 7,0

Utslag på nitraten. Någonstans mellan 0,1 och 0,25. Mätte inte NH3/NH4 men jag gjorde efter mätningar ett 22 litersvattenbyte (vilket jag gjort varje dag sedan fisken hamnat i karantänsakvariet). pH är lågt. Vet inte vad detta spelar för roll, men lågt pH är vad jag förstår en fördel i akvarium som innehåller ammonium/ammoniak. Jag kommer att fortsätta att sakta öka salthalten.

Tyvärr konstaterade jag att min matvägrande percula-clownhona var död i morse. Tråkigt då jag har haft den i nästan tre år, d v s det var en av de första saltvattensfiskarna jag införskaffade.

Helgens bilder:

post-7153-14468931657441_thumb.jpg

post-7153-14468931656501_thumb.jpg

post-7153-14468931656726_thumb.jpg

post-7153-14468931656945_thumb.jpg

post-7153-14468931657183_thumb.jpg

Ändrat av Petter N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sluta mätta amoniumet - om det hade stämt med 2,5 så hade allt varit dött!

De flesta ammoniumtester har en förmåga att visa 0,24 - 0,25 fast det inte finns någon ammonium. Rikta pumpar mot ytan bara och mata väldigt lite i karantänsakvarierna. Mäter du någon nitrit i karantänskaren? Om det är 0 så kan jag också ta gift på att ammoniumet är 0 - oavsett vad din test visar.

MVH Lasse

Nitriten låg någonstans mellan 0,1 och 0,25.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången på länge som an har något kul att berätta. En av mina putsarräkor har under en tid gått och burit en stor mängd rom. I går kväll innan jag skulle lägga mig såg jag i skenet från en läslampa som står nära akvariet att hon höll på att släppa i från sig massa mycket, mycket små räklarver/yngel. Jag har ingen aning om hur många men det var hundratals. Fantastiskt häftigt. Vore kul om någon klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt! :)

Funderat på att skaffa en till men vet inte om det blir stressigt för fiskarna om två stycken ska försöka putsa dom hela tiden på 180-liter :)

Jag hade två i mitt förra akvarium, ett RSM 130D. Jag tror dock att man får tänka på att man har tillräckligt av lite större fiskar (kirurgstorlek) för att putsarräkorna ska ha lite olika fiskar att putsa. Mina putsarräkor gillade att putsa kirurger men också mina psuedanthias. Skilllnaden mellan räkorna och t ex en pusarfisk är att den fisk som tröttnat på att bli putsad lätt kan komma undan med ett simtag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag bytt ut 35 liter vatten i 275-liters akvariet. Har precis köpt ett salt av annat fabrikat. Tidigare använde jag Tropic Marin Pro Reef Salt. Nu tänkte jag testa Aquarium Systems Reef Crystals. Mitt första intryck är att det är mycket lättlösligt och mycket lätt att blanda. Däremot går det åt 20% mer salt i jämförelse med Tropic Marin Pro Reef och Red Sea Coral Pro för att komma upp till ett värde på 1.025.

Lite bilder:

post-7153-14468931732341_thumb.jpg

post-7153-14468931731855_thumb.jpg

post-7153-14468931732109_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar i 275 liters akvariet. Mätningar som gjordes för två veckor sedan i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.024

NO2 (Salifert): 0/0

NO3 (Salifert): 2,5/5

pH (Salifert): 8,0/7,4

KH (Salifert): 12,1/8,9

PO4 (Hanna): 0,38/0,28

Mg (Salifert): 1245/1305

Ca (Salifert) 450

Nitraten har sjunkit ytterligare. Även fosfaten har dock ökat. Magnesium har sjunkit och kalciumvärdet är lite för högt. pH har ökat till den nivå jag brukar ha. KH har dock blivit lite högre än vad jag önskar.

Den kommande veckan kommer jag att förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag

1 ml Red Sea Foundation ABC+/måndag, torsdag

2 ml Red Sea Reef Energy A/dag

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis en sak som gjorde mig besviken. Efter att fiskarna i karantänsakvariet varit symptomfria i snart en månad och efter att jag både har kört med hyposalinitet och sedan kopparmedicinering så tänkte jag nu på söndag stoppa tillbaka dem i stora akvariet. När jag nu kom hem såg jag att palettkirurgen fått ett kraftigt utbrott av sammetsliknande vita prickar. Det är vi dessa tillfällen svordomar gör sig bra. Jag tror att jag kommer att sötvattensdoppa kirurgen som har symptom och sedan kör jag en kur med Odimor-P igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar i 275 liters akvariet. Mätningar som gjordes för två veckor sedan i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.024

NO2 (Salifert): -/0

NO3 (Salifert): 2/2,5

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 13,7/12,1

PO4 (Hanna): 0,20/0,38

Mg (Salifert): 1245/1245

Ca (Salifert) 470/470

Nitraten har sjunkit ytterligare. Även fosfaten har sjunkit. pH, Magnesium och kalciumvärdet är stabilt. KH är för högt och jag kommer därför sänka koncentrationen på kalkvattnet till 2 tsk pulver/5 liter vatten. Jag kommer dessutom upphöra med att använda ABC+.

Den kommande veckan kommer jag att förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag

2 ml Red Sea Reef Energy A/dag

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar i 275 liters akvariet. Mätningar som gjordes förra veckan i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.023/1.025

NO3 (Salifert): -/2

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 14,4/13,7

PO4 (Hanna): -/0,20

Mg (Salifert): 1290/1245

Ca (Salifert) 500/470

pH, Magnesium och kalciumvärdet är ok även om kalciumvärdet är lite för högt. KH är för högt och jag kommer därför sänka koncentrationen på kalkvattnet till 1 tsk pulver/5 liter vatten.

Den kommande veckan kommer jag att förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:

1 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätningar i 275 liters akvariet. Mätningar som gjordes förra veckan i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.023/1.023

NO3 (Salifert): 0,3/-

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 14,4/14,4

PO4 (Hanna): 0,33/-

Mg (Salifert): 1200/1290

Ca (Salifert) 500/500

pH och kalciumvärdet är stabilt även om kalciumvärdet är lite för högt. KH är för högt och jag kommer därför tillfälligt sluta ersätta avdunstat vatten med kalkvattnet tills Kh-värdet sjunkit till under 11. Fosfatvärdet är lite högre än önskat. Nitraten har sjunkit till ett lägre värde än önskat (vill gärna ha ett värde på ca 2,0). Därför kommer jag halvera användandet av NO3:PO4-X. Magnesiumvärdet har sjunkit men jag tror detta är en tillfällig variation och därför fortsätter jag tillföra samma mängd Grotech Mg Pro Instant som förra veckan.

Den kommande veckan kommer jag tillföra följande tillsatser:

0,5 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag

2 ml Red Sea Reef Energy B/dag

1 ml Grotech Magnesium pro instant /dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är mer eller mindre utslagen på grund av ryggsmärtor, fick idag min sambo för första gången göra vattenbytet i 275 liters akvariet samt rensa avrinningen från alger. Dessutom gjorde vi ett rejält vattenbyte och rengöring av karantänsakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...