Petter N Postat 19 november 2014 Författare Postat 19 november 2014 Ägnade helgen åt ett 40 liters vattenbyte. Jag har också köpt en Easyblade-algskrapa. Blev glatt överraskad över hur effektiv den var för att ta bort kalkalger från rutan. Tog även lite bilder i helgen: Citera
akejan Postat 19 november 2014 Postat 19 november 2014 Har nästan bestämt mig för att skaffa ett akvastabil kar inom ett år. Har du gjort några förändringar på avrinning eller sumpen eller kör du original? Citera
Petter N Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 Har nästan bestämt mig för att skaffa ett akvastabil kar inom ett år. Har du gjort några förändringar på avrinning eller sumpen eller kör du original?Jag kör original. Den låter dock en del ibland. Citera
Petter N Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 Ägnade lördagen (2014-11-22) åt lite mätningar:Temp: 25 graderSalthalt (Refraktometer): 1.024NO3 (Salifert): 25pH (Salifert): 8,3KH (Salifert): 10,9PO4 (Hanna): 0,59Mg (Salifert): 1260Ca (Salifert) 470Nitrat- och fosfatvärdet har ökat sedan senaste mätningen. Kommer därför öka mängden Nopox. Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten tillföra följande tillsatser:6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (4 ml mer än förra veckan)3 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som förra veckan) Citera
Petter N Postat 24 november 2014 Författare Postat 24 november 2014 Kokade lite blåmusslor (Mytlius edulis) i helgen. Kunde inte låta bli att lägga ner två i akvariet. Den ena blev omedelbart uppäten av mina borstmaskar. Den andra verkar så här långt trivas. Vi får se hur länge jag har den kvar, då jag är medveten om att det är för varmt vatten för i mitt akvarium i jämförelse med vad den naturligt lever i. Jag såg dessutom för första gången på över ett år min röda Eunicemask. Den kom fram för att smaska på min ena mussla. Den har växt en del sedan sist. Jag hade hoppats på att den var död, men den verkar bra hålla sig undan som oftast. Citera
Petter N Postat 1 december 2014 Författare Postat 1 december 2014 Ägnade lördagen (2014-11-29) åt ett 40-liters vattenbyte. Lite foton tagna en timme efter vattenbytet: Citera
hagbard Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 Detta kar är nog i mitt tycke ett av dom finaste på guiden! Citera
akejan Postat 1 december 2014 Postat 1 december 2014 Detta kar är nog i mitt tycke ett av dom finaste på guiden!Håller med. Det ser "naturligt" ut. Citera
Petter N Postat 2 december 2014 Författare Postat 2 december 2014 Hur ofta tuktar du din sarcophyton?Det brukar bli en gång per år. När den växte som mest var det två gånger på ett år. Citera
Petter N Postat 8 december 2014 Författare Postat 8 december 2014 Helgens mätningar (2014-12-06):Temp: 26 graderSalthalt (Refraktometer): 1.025NO3 (Salifert): 25pH (Salifert): 8,0KH (Salifert): 9,3PO4 (Hanna): 0,43Mg (Salifert): 1200Ca (Salifert) 440Den kommande veckan kommer jag förutom kalkvatten (1 tsk pulver/5 liter vatten) tillföra följande tillsatser:6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som tidigare)3 ml Grotech Magnesium pro instant /dag (samma som tidigare) Citera
Petter N Postat 8 december 2014 Författare Postat 8 december 2014 Lite bilder från helgen (2014-12-06): Citera
ormet Postat 8 december 2014 Postat 8 december 2014 Den där bilden på borstmaskarna som äter upp en mussla kunde vara taget ur en skräckfilm. Rätt bra bete om man vill hålla nere populationen Citera
Petter N Postat 8 december 2014 Författare Postat 8 december 2014 Den där bilden på borstmaskarna som äter upp en mussla kunde vara taget ur en skräckfilm. Rätt bra bete om man vill hålla nere populationen Otäcka kryp. Fördelen att jag inte behöver bekymra mig efter att leta efter fiskar som dött. De försvinner på några timmar oavsett storlek. Borstmaskarna är bra renhållningsarbetare. Citera
Petter N Postat 9 december 2014 Författare Postat 9 december 2014 Konstaterade igår att min Banggaihane har munnen full av ägg. Citera
Petter N Postat 11 december 2014 Författare Postat 11 december 2014 Lite bilder på den ruvande banggaiien: Citera
Petter N Postat 17 december 2014 Författare Postat 17 december 2014 Upptäckte i förrgår att banggaiien åter igen spottat ut sin rom efter några enstaka dagar. Jag tror att han är ett för stort matvrak för att ruva tillräckligt lång tid. Han föredrar att äta. Dessutom har även min andra blåmussla dött. Citera
stigigemla Postat 17 december 2014 Postat 17 december 2014 Det är rätt petigt med vattenkvalitén för att äggen skall kläckas. Är vattnet för dåligt äter hanen upp äggen efter 9 dagar ungefär om de inte har kläckts. Citera
Petter N Postat 18 december 2014 Författare Postat 18 december 2014 Det är rätt petigt med vattenkvalitén för att äggen skall kläckas. Är vattnet för dåligt äter hanen upp äggen efter 9 dagar ungefär om de inte har kläckts.Detta kan vara en förklaring kan jag tänka mig. Har höga fosfatvärden (0,43) och höga nitratvärden (25). Citera
Petter N Postat 22 december 2014 Författare Postat 22 december 2014 Igår ägnade jag dagen åt en 40 liters vattenbyte samt bytte fosfatarbsorber. Samtidigt såg jag en rejält stor glasros. Idag åkte jag därför till lokala handlaren och köpte tre pepparmintsräkor. Dessutom blev det en hink med 25 kg salt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.