Gå till innehåll

Bästa skummaren mellan 250 och 1000 liter.


Emillarsson

Rekommenderade inlägg

Vad tycker ni att man skall köra med för skummare om man väljer mellan Grotech HEA 150s, Bubble Magus Hero 180, ATI Powercone 200i eller Deltec SC1455.

Har tänkt mig en ny skummare som helt enkelt är riktigt bra och pålitlig.

Jag bestämde att blunda helt för prislappen till att börja med då jag bara vill veta vad som är bäst.

Man kan ju läsa sig trött på nätet när det gäller butiker eller tillverkare då allt verkar va bäst.

Så jag tänkte kolla lite med er här på guiden som vet igenom erfarenhet eller liknande.

För mig får den va hur krånglig att ställa in som helst bara den håller sig där när jag väl är klar.

Finns de någon som jag inte nämnt ovan så skriv till den och motivera gärna varför du tycker just den är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju helt vad du är villig och betala. Finns många bra premiummärken och du har ett så brett antal liter så det är svårt att säga.

Personligen tycker jag skummaren är en av dem viktigare grejerna i karet men samtidigt en sakerna med mest överpris också.

Jag brukar titta på vad det är för pump i den, skulle jag byta nu skulle jag i första hand kolla efter dem med en red dragon pump i, sedan gå efter något konformat.

Optimalt skulle nog vara en korallenzucht revolution skummare och sedan byta ut pumpen till en red dragon skummarepump :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så är det enkelt :)

Royal Exclusiv (Bubbleking och Vertex) spelar i en egen division, sedan finns det många nomineringar för andraplatsen, men det kan ju vara en bra idé att välja ett välrenommerat märke som med största sannolikhet finns kvar på marknaden och där du kan få reservdelar om 5-10år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1 för bubble king. Tror jag snart har haft min 200mini i ett halvår och har aldrig gjort rent mer än koppen. Ändå har nivån legat stabilt i skummaren. Bästa skummare jag haft. Under den så tror jag att ati är mest för pengarna men vet att endel har haft lite problem med pumparna i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan garantera att en Bubble King mini inte är 7-gånger så bra som en begagnad Deltec APF 600 även om prislappen är 7-ggr högre.

Har själv en KZ Small som ligger på samma pengar.

Det kan jag nog garantera jag med. Men det är ju inte riktigt så verkligheten funkar... Pengar och funktion går ofta inte hand i hand procenuellt. Ta som däck tex, inte tror jag det är dubbelt så mycket väggrepp i ett däck för att det kostar dubbelt så mycket.

Dom flesta saker kommer till en gräns där man måste ställa sig frågan om det är värt pengarna för att få ur dom där sista % av prestandan (Och får ju inte glöma helheten heller, som tex ljudnivå, enkelhet, hållbarhet och så på en skummare).

Jag tycker Bubble King mini ger mig ett bättre intryck än deltecen. Som jag sa har jag aldrig haft en skummare som presterat lika bra. Sen om det är värt dom pengarna vs prestanda är ju en annan fråga.

Kan även tillägga att jag inte haft just deltec 600 men har haft annan deltec skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan garantera att en Bubble King mini inte är 7-gånger så bra som en begagnad Deltec APF 600 även om prislappen är 7-ggr högre.

Jag kan garantera att man skulle vara mindre nöjd med att köra 7 stycken begagnade Deltec APF 600 i sitt system jämfört med en Bubble King.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att jag rörde upp lite känslor.

Mitt mål är uppnått.

Vad det gäller däckexemplet så säger jag hellre ... mm....än att kommentera, men det må vara min åsikt :-)

Saltvattensmarknaden som alla andra branscher har kommit till den nivån att den börjar översållas med skit.

I detta fallet jämförde jag en begagnad kvalitetsprodukt, med en ny kvalitetsprodukt.

Att inte 7st gamla deltec gör en lycklig må va hänt.

Det jag ville lyfta fram var att jag personligen gärna köper begagnat och om det nu gäller skummare hellre tar till och kör en lite överdimentionerad skummare än att köpa något nytt Kina-junk som är på gränsen till att räcka till.

Bubble King ger garanterat ett bättre intryck än Deltec skummaren som jag nämnde i inläggen ovan.

Det är en 10-15 år gammal konstruktion och skulle vi jämföra dessa två vid ett ev nyköp så så är Bubble King hästlängder före.

För några dagar sedan diskuterades i en annan tråd om ägaren av tråden skulle reparera en gammal Aquacare 1000v eller köpa ny skummare.

Det var ett enkelt fel som gick att lösa med lite Tangit. För mig är frågan enkel.

Är du nöjd med den skummare du har så reparera.

Vi har alla olika referenser och olika krav men att jämföra saker utan att sätta upp några som helst ramar är som att jämföra äpplen och päron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tre barn hemma så är van att förklara, och jag förstår inte dom heller jämt ;).

Och de med däcken va dåligt faktiskt. Finns ju dom som säger att det är samma grepp med dubbfritt på is som dubbat så den borde jag förstått att den inte var bra liknelse.

Det jag ville framhäva mest med bubble kingen är att den verkar gå så länge utan att man behöver skruva med den. Alla andra skummare jag haft har man fått justerat lite eller gjort rent luftslangen för att det täpps igen lite där, på mycket kortare tid typ en gång i månaden till varannan månad.

Och det är värt mycket för mig att slippa ta ur och skruva och det var ju lite av ramen han hade. Och det står i posten högst upp vad han söker med.

Nu finns ju även bubble king begagnade med så finns ju lite att spara där med.

Hade jag haft en trasig Bubble king så hade jag nog lagat den med om de räckt med tangit istället för köpt ny så vet inte riktigt vad som menades där ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag 9000kr att köpa skummare för (det är väl vad en BK mini kostar?) så hade jag åkt till affärn o köpt en ATI eller Deltec + 10-20 fina koraller eller en sån där cool LED ramp som e så poppis nu.

Det är ju inte direkt så att Deltec/ATI/Grotech är skräp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt mig en ny skummare som helt enkelt är riktigt bra och pålitlig.

Jag bestämde att blunda helt för prislappen till att börja med då jag bara vill veta vad som är bäst.

Är det inte det här trådskaparen har önskat information om. Inte vad som är mest prisvärt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt kul med denna respons.

Jag hade en budget på 7-8000 innan men skulle de va värt pengarna kan jag betalat 12000.

Jag tittar inte åt begagnat hållet utan kvitto då 2 år eller äldre inte är intressant.

Under ett år gammal kan va intressant men då får priset va därefter.

Jag skall kolla på lite av ovan nämda tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...