Gå till innehåll

Cyano! mörkläggning som gäller?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Tjenare har fått cyano som många alla och det är verkligen en riktigt pest då den sprider sig snabbt som f*n.

är det mörkläggning som gäller? vill helst inte dosera ngn remover=(

ge gärna lite tips. t.ex hur man mörklägger, ngt viktigt att tänka på osv=)

hoppas ni kan hjälpa mig

Med Vänliga Hälsningar, WIgge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du ska mörklägga så kan du lägga mörka handdukar runt om akvariet så att det blir så mörkt som möjligt, under dessa dagar behöver du heller inte mata fiskarna. Om jag minns rätt brukar man mörklägga i ca 2 dagar beroende på vad för koraller man har.

Kolla dina värden också, finns en "spekulation" om att man kan få cyano om man har har låg fosfat och hög nitrat om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, cyano är bakterier, i alla fall tills nån gör om det hela igen och kallar dem nåt annat. De är dock fotosyntetiska och behöver alltså ljus för att överleva. Mörkläggning är ju en metod som använts i sötvatten och det verkar som cyanon då stryker med fortare än vanliga vattenväxter.

Det där med cyano och näring är nåt som det finns olika teorier om. Vissa cyanobakterier kan utnyttja luftkväve och de skulle kunna ha ett klart försprång före det mesta annat i lägen där det saknas nitrat eller andra lösta kvävekällor men finns tillgång till fosfat. Det sägs dock att det som blommar i akvarier inte är den typen men helt utrett är det inte och det kan inte uteslutas att det kan vara olika typer av cyano vid olika tillfällen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang mörkläggning så har jag provat detta 2 ggr mot min cyano. Det fungerar jätte bra med kolmörkt i 3 dagar men det tar ca en vecka så är det tillbaka (Min erfarenhet) Själv kämpar jag fortfarande med cyano och har inte kommit fram till nått bra svar ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet från ett rejält infekterat sötvattensakvarium där allt var tapetserat med skiten så fort jag vände ryggen till var att det enda som bet var algbekämpningmedel. Vad som händer om man häller sånt i saltvatten är dock inget jag egentligen vill rekommendera nån att ta reda på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du ska mörklägga så kan du lägga mörka handdukar runt om akvariet så att det blir så mörkt som möjligt, under dessa dagar behöver du heller inte mata fiskarna. Om jag minns rätt brukar man mörklägga i ca 2 dagar beroende på vad för koraller man har.

Kolla dina värden också, finns en "spekulation" om att man kan få cyano om man har har låg fosfat och hög nitrat om jag minns rätt.

Låg eller 0 i nitrat brukar anges som en triggande faktor. det är mer än spekulationer - men man kan få cyano av andra orsaker också. Min huvudrekommendation brukar vara att störra "mattorna" så mycket som möjligt, sugga upp, virvla upp eller på annat sätt hindra mattbildningen. samtidigt doserar man in lite nitrat. Som bläckfisken säger - man kan använda kalium eller natriumnitrat. Finns på kryddhyllan som Chilesalpeter (kaluimnitrat) eller salpeter (natriumnitrat). ta 40 gram av någon av dessa och tillsätt 460 gram vatten. Skaka om. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter med ungefär 0,5 ppm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, satt å läste lite här! Som jag har fattat ska man vara försiktig med att suga upp och specielt borsta -OBS- med tandborste. Varje gång du/ni rör slamet så sprider ni den vidare. Använd en tjock slang är ett tips. Då luftbubblorna inne håller sporer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poängen med tandborsten var att det fastnade bra på den, så det var enkelt att ta upp det ur akvariet. Var rätt lätt att få upp stora delar av den cyano-matta jag hade på sand och sten.

Jag orkade inte hålla på att blanda nytt vatten flera gånger i veckan. Men det är klart att det är bättre att suga upp det med en slang om man orkar greja med det varje dag.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det är inte så noga med om man råkar sprida ut det utan det viktiga är att störa mattorna. Dessa bakterier är oftast stavformade och finns överallt. Under vissa förutsättningar kan de dock sluta sig samman och forma en matta. det är under denna matta som otrevligheterna kommer att ske. Det första som händer är att det blir syrefritt och det göra att cyanon troligtvis kan sammarbete med kvävefixerande bakterier. det andra som händer är att nitraten i denna ficka (mellan mattan och sanden) snabbt förbrukas av bakterier som i avsaknad av syre använder nitrat i stället. Bakterierna kommer sedan att använda sulfat och svavelväte blir en restproduktion. Svavelvätet frigör fosfor från botten och cyanon har då plötsligen tillgång till både fosfor och kväve. Något som inte "normala" organismer såsom vanliga alger inte har tillgång till eftersom fosfor och kvävevärdena i vattenkolumnen oftast är 0 vid dessa tillfällen (åtminstone brukar kvävet vara nollat). vanliga alger kan då inte växa på ytor och hindra cyanon från att etablera sig.

Ovanstående äe ett ej bevisat händelseförlopp men inte helt otänkbart enligt min uppfattning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...