Gå till innehåll

När kommer toppen?


Speedster

Rekommenderade inlägg

Har haft i min levande sten en vecka nu, (har haft i korallsand i 3 veckor). Men alla vattenvärden är helt i sin ordning.

PH 8,1

KH 8

Nitrit 0

Nitrat 0

Så när kommer nitrit/nitrat toppen som alla jämt går och väntar på?

Man kanske inte vill att det ska hända något, men det vore ändå kul om någonting hände så man inte bara behöver titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte fått något förhöjt värde visar väl att du inte har något direkt dött på stenen och inte startat nedbrytning.

Har du börjat belasta karet?

Släng annars i en frusen räka så att nedbrytnings processen startar i karet.

Mitt kar är nu nästan 4 veckor gammalt och jag hade min topp efter några dagar. Låg tre dagar på 0,3 i nitrit innan det vände ned och jag ökade då belastningen med några tåliga firrar som fick duktigt med mat. Har därefter hållt koll på värdena och ökat när nitriten har sjunkt ner till 0,05.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyset är jag knappt att jag vågar råda men JAG hade släkt först dagen och andra dygnet startade jag T5 och gick på någon vecka upp till 13 h. Startade då MH på 2 h/dygn. Är nu uppe i 6 h/dygn.

Om det har varit optimalt vet jag inte... säkert andra som har annan åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder du för tester för att mäta nitrit och nitrat?

Många testar har för låg skala tycker jag. Sen min start med ny sten för två veckor sedan så har min nitrat nivå legat och pendlat mellan 5-7mg/l. Men då har jag inte haft någon skummare, kopplade in den igår så jag hoppas att den skall gå sakta neråt.

Om du har ny sten så behöver du inte släppa ner någon räka. Det finns tillräckligt med död organismer i stenen som belastar systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder salifert.

Nitraten mätte jag som mest till 8:a. Men den mäter jag en gång i veckan å vad toppen var vet jag inte.

Nitriten har varit det jag har mätt de två första veckorna dagligen för att se utvecklingen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagen och tetra, har testat båda. Men ingen av de verkar ge något resultat i mitt kar. Har dock testat samma tester på ett annat kar och där gav det utslag.

Men i mitt är det inte ens lite nitrit/nitrat.

Jo, det ska vara ny sten tror jag. Fast den ser väldigt död ut, bara några enstaka småmaskar, en del sjöstjänor och sniglar finns.

Skummaren har inte skummat något inatt heller, den skummade rätt bra i en vecka (tömde ett par gånger per dag, men har avtagit nu verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då verkar ditt kar vara cyklat redan. Av vad jag har förståt så kan det variera mycket på vilken upstart man får. Vissa får en algskog och flera månader medans vissa får ingenting. Det verkar vara det senare allternativet för dig, vilket man inte skall klaga på. Det kanske är dax för dig att introducera lite fisk och koraler så du belastar systemet. Men skynda långsamt i början så de nedbrytande bakterierna hinner med och växa till sig.

Jag skulle byta dina test mot saltifiers då de är mycket mera exakta.

Jag har gjorde en jämförelse med JBL och saltifiers nitrat test. och JBL sa att den var mellan 0-10 medans med saltifiers kunde jag direkt säga att det var 5-6 vilket känns mycket mera exakt. Jag har inte gjort samma jämförelse mellan tetra eller hagen, men det känns som att saltifiers är den test som man bäst kan lita på.

Förresten har du några bilder på ditt kar. Alltid roligt att se hur folk har löst det, specielt med sin stenupläggningar och teknik.

/Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ja sailifert verkar helt klart bättre än alla andra (tillsammans) det här mäter antingen 0 eller 10, 20, 50 och 100.

Så här ser mitt lilla akvarium ut, hade önskat lite mer levande sten då jag trodde 10% skulle fylla ut mer. Pumpen i vänstra hörnan är numer borta också.

akvarium.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nej, ingen topp och nu har jag stoppat ner knappolyp, stjärnpolyp, capnella och en sacrophyton. Och allt mår kanonbra, ser det ut som iallafall.

Värderna som jag mätt:

Nitrit 0

Nitrat 0

Kh 11,5

Ph 8,1-8,2

Ca 430-450

Har mätt med sailifert och tetra. Tetran visar lite lägre på allt utom ph (och nitrit/nitrat naturligtvis). Ska köpa ett par turbosniglar i helgen bara för att få ner något levande. Annars tycker jag korallerna är kul å titta på också :)

Väntar med fisk några veckor till tänkte jag då pengar blev en bristvara helt plötsligt. Maskar,(bla en stor rackare) har dykt upp i stenen och på natten finns där lite genomskinliga räkor som springer runt (små) och ibland flyger de förbi med hjälp av pumpen :)

Har inge bilder på det när allt är "utslaget" tyvärr. Så här såg det ut när jag stoppade ner capnellan... (och bara en liten del av akvariet då.)

capnellan.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan säga att min tank såg kanon ut i 1,5 månad.. sen kom korallerna å 3 pluttiga firrar. sen sa det PANG, å tanken såg ut som den bästa US OPEN RUFFEN. så såg den ut i ytterligare 3 månader innan ja tröttnade ordentligt på gräset, å skaffade ALGEN EX. har kört me det i 3 dagar nu, och ja ser redan en grym nedbrytning av algerna. ska påpeka att ingen fisk eller korall har tyckt illa om det ännu iaf.. kanske kommer de ett tillbakaslag snart..men men den som lever får se.

bilder på algen ex försöket kommer upp inom kort.. har plåtat karet från samma vinkel varje dag vid 3 olika tidpunkter för att se vad som händer men alger + det levande.

en sak till stoppa inte fingrarna i mun efter ni slaskat me calcium.. smakar inte gott :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har det blivit lite mer sten i karet, totalt 40 kg. Blev lite till i veckan nu. Alla värden fortfarande normala.

Nitrat 0

Nitrit 0

Ca 440

Kh 11

Ph 8.1-8.2

Har en firre som har många namn tror jag, "damsell, frökenfisk, blue devil" Men den ser man aldrig tyvärr. Den gömer sig hela tiden när man kommer in i rummet där akvariet står.

Köpte en Eldräka igår som ser röd o fin ut.

Några mjukkoraller... capnella, sarcophyton, kanppolyp, stjärnpolyp och ett par knappolyper finns i karet.

Och några stenkoraller som jag hämtat hos Dimorb i karlshamn som jag inte vet namnet på. Vet inte hur man ser om de mår bra men de svarjar lite lätt med små små polyper iallafall.

Hade bara tänkt ha ett par clowner också. Vet inte hur mycket mer man kan stoppa ner... Det där med anemon är väl lite känsligt när man har ett litet kar och bara 2 T8 rör. Tänkte uppgradera till MH när jag hittat någon till ett pris som jag har råd med.

Men en anemon till clownerna hade varit kul att ha.

Så här ser det ut nu... är ganska nöjd nu... ser nästan ut som jag hade tänkt mig när jag startade karet. (mitt första).

akvarie.JPG

eldraka.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur fasen lyckas ni me att ha sand i era tankar?????

ja startade upp mitt med sand i å efter bara nån månad så såg den ut som skit å mina värden svajade som flaggan i storm..

sen ja tog bort sanden så har de stabiliserat sig. men ja vill ju ha sand i för de e ju sååå mycke snyggare..

TIPS TACK.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju vid nitrittoppen. Nu är det lugnare kemi så du kan utan vidare lägga i några liter om dagen.

okej, så simpelt..

men hur sköter man en sandbädd då.. måste ja vända på den då å då. eller ska man köpa nått speciellt levande just för att man har lite sand i botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej. Det är samma sak i mitt kar som det var i speedsters.

Jag har haft stenen i karet i lite över 2 veckor. Nitratet har legat konstant på 5 & Nitritet på 0, enligt saliferts test. Jag har slängt i en halv räka och ska kolla om värdena ökar, Om inte tror ni att det är safe att starta belysningen nu? dock bara en liten stund per dag & öka sucsessivt.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker man ska undvika ljus innan nitratet har gått ner till 0 eller när 0 i alla fall. Du kan ju alltid testa zeolit från Zeosand och det är bra att ha en liten fisk som du matar försiktigt så att zeoliten aktiveras genom att fisken bajar och det bildas ammonium som zeoliten absorberar, Man blockerar på så sätt källan till att det bildas nitrat. det fungerar även till att sänka nitrathalten i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...