Gå till innehåll

Boyu GXB ECO-10 000L/H


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

hej , idag kom pumpen , ser välbyggd ut , men tyvärr är impellern skadad , så det blev bara en kort provkörning , den har ingen medföljande varvtals reglering utan man behöver köpa den separat , så det är 220v framtill pumpen , och omvandling till DC inbyggt i pumpen , så med en hel impeller så ska den nog funka OK ,mvh stefan

post-1262-14468927270499_thumb.jpg

post-1262-14468927270767_thumb.jpg

post-1262-14468927270949_thumb.jpg

post-1262-14468927271123_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket elände att impellern var kass. Jag som sett fram emot detta så, du får skriva mer när du får en ny impeller. Om det går styra denna på ett smidigt sätt verkar det vara en kanonpump. Jag tycker om fästena till ut och ingången på pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , en styrning typ dimmer 75kr och uppåt , en för dammbruk ca 250 , det är svårt att säga något om ljudet än , men motorljudet är nog ok men rotorn är skadad så den är i obalans , ca 1300 ink tullavgifter , det är vanlig 32mm unionskoplig som passa direkt på anslutningarna ,mvh stefan

post-1262-14468927271306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det går använda en vanlig sådan dimmer? Fungerar pumpen så att den i princip bara likriktar den spänningen som kommer in till pumpen och driver med det? Den drar inte ned spänningen till 24 volt eller liknande utan går internt på 230V DC?

Ser nu att de här pumparna skickas ju enbart från Hong Kong och inte alls från Strobritannien från fish-street, vilket lur! Annars borde pumpen bli billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej , denna denna kom istället , BOYU JNB eco 10 000l/h , den går att leva med men inte ljudlös , och ett annat ljud än 50 hz och det är ett plus , och det gick inte att styra varvtalet , det är samma rotor i båda modellerna , men den med rött pumphus öser något mer och lite mer högljud , tyvärr har jag inget Eheim spray hemma , det hade varit kul att kolla om ljudnivån sjunker , den låter som en Royal Exclusiv RD3 Speedy 75 Watt/8000 L/h på full effekt , mvh stefan

post-1262-14468927379239_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Reuben , en Royal exclusive 8000l/h på fullvarv skulle jag häller inte stå ut med , den är OK på max 60% , om du menar en Aqua Bee 2000 och 3000 så är den värdelös ur ljudsynpunkt , tanken var att jag skulle köra den mot en 110v trafo , alltså bara 50% , men det gick inte styra varvtalet på den , men om det står en skummare i sumpen så försvinner ljudet i ihop med dom andra ljuden , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej , nu har jag hittat förklaringen , dom är inte tystare än Laguna 6000, http://www.advancedaquarist.com/blog/waveline-dc-5000-pump-unboxed-and-reviewed , så det är inget fel på dom , dom skulle returneras men frakten blev för dyr , så dom ligger kvar i bra ha lådan , eller till nån bättre behövande , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , nu har jag hittat förklaringen , dom är inte tystare än Laguna 6000, http://www.advancedaquarist.com/blog/waveline-dc-5000-pump-unboxed-and-reviewed , så det är inget fel på dom , dom skulle returneras men frakten blev för dyr , så dom ligger kvar i bra ha lådan , eller till nån bättre behövande , mvh stefan

Jag har precis bytt ur min laguna 6000 mot två waveline som i länken och båda går på fullfart, dom är betydligt tystare än laguna... Framförallt är 50hz brummat borta som var hemskt.

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Rasmus , hade du original impellern i din laguna 6000 ? det stämmer att 50hz ljudet försvinner men det blir ett dc ljud istället , fast det kan ju även bero på impellerns utformning , dom jag har är tre bladiga , waveline fyr bladiga , utan impeller så är den bara ett svagt vinande ljud som hörs , nu har jag ju bara kört pumparna nån timma innan jag bytt till baks ,så jag har ju inte kört nån inkörd pump , men dom har inga ljud och vibrationer som vandrar vidare i rören om man använder en bit silikonslang från pumpen , kan du beskriva ljudet på din pump när du stängt av allt annat runt omkring , om jag kört salt nu och haft en skummare i sumpen så hade ju ljudet från pumpen inte hörts när skummaren går , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu är den här pumpen och dess kumpan i min ägo. Ett första intryck är att pumparna är väldigt stora, mycket större än de ser ut att vara på bilden :-) Det är även väldigt grova utlopp och inlopp. Jag fick med ett par hemsvarvade varianter i PVC som Molin gjort(gissar jag) som matcha mina slangar lite bättre men som nog stryper pumparna ganska kraftigt. Men sett till ljudnivå är de riktigt trevliga, väldigt tysta pumpar.

Den röda färgen är ganska bedrövlig dock, tur att man inte behöver kika på pumpen så mycket när den är igång :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...