Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Glorifierad skärbräda! Det är det enda tragiska som finns med det här karet ;-) Mycket tjusigt. Intressant färgmönster på botten dock, ser det ut så på riktigt med? Isf förstår jag vad du pratar om för bekymmer med dioder, har nog bara sett liknande med en av mina ramper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Grattis till dottern också :)

Några scolymia skulle göra sig fint på den vita sanden :)

Tack Björn, jag har spanat på Scolymia då och då men de är dyra och växer långsamt .. sen har jag precis rensat bort 30 fraggar som stog på botten och NJUUUUUUUTER av all snygg tom yta :) Men jag plockar hem mina Acanthastreor snart som varit i brorsan akvarium under tiden jag jagade en noppande dvärgkejsare. Då får jag se hur det blir med lite LPS på botten :)

What? Det lurade faktiskt mig med =p vad är det då? :)
Glorifierad skärbräda!

Vit Akrylglas (plexi). Skärbräda brukar vara HDPE eller som jänkarna kallar det "Star board" och var min första tanke att använda. Min idol Denadai använder dock Plexi + att det var lättast (men dyrast) att köpa i sverige.

Mycket tjusigt. Intressant färgmönster på botten dock, ser det ut så på riktigt med? Isf förstår jag vad du pratar om för bekymmer med dioder, har nog bara sett liknande med en av mina ramper.

Tack! Det ser tyvärr ut så :( Fruktansvärt! Jag är nöjd med många saker med Razorn men när ekonomin tillåter blir det något med mer PAR men mindre disko på botten. (det blir zeovit i höst så då kommer jag ha KZ-sand i så blir du glad ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men alltså, det där ser ju inte klokt ut ju. Så kan du ju inte ha det. Om du byggde en parabolaktig avlång huv ovanför karet och måla den med vit matt färg och rikta rampen uppåt så att ljuset sedan reflekterades ner från den vita ytan så att färgerna diffuserades...

Hmm, det blir nog jobbigt. Ser väldigt besvärligt ut det där, jag har aldrig använt linser till mina ramper. Har nog fått ut bedrövligt med effekt från de i förhållande till vad de kan ge iofs men jag har alltid sluppit sådana där mönster. Utom på en prototypramp jag gjorde med mängder av olika färger. Den skrota jag innan den blev färdig.

Sanden ser ja fram emot! ;-) Växer det aldrig några kalkalger på akrylen? Eller skrapar du av de dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men alltså, det där ser ju inte klokt ut ju. Så kan du ju inte ha det. Om du byggde en parabolaktig avlång huv ovanför karet och måla den med vit matt färg och rikta rampen uppåt så att ljuset sedan reflekterades ner från den vita ytan så att färgerna diffuserades...

Hövva så jobbigt. Jag tänker mig ny belysning i julklapp, skall bli intressant att se vad som hänt då. Jag är iofs sugen på ett DIY .. ett Evil Cluster eller något multichip när det kommer ett med rätt färgkombination.

Växer det aldrig några kalkalger på akrylen? Eller skrapar du av de dagligen.

Jo, där växer lite där alla fraggar stog förut. Där fick jag lite detritus-ansamling. Jag har skrapat akrylen 1 gång på 5 månader och det var för 1 vecka sen för att bli av med lite prickalger.

Jag har alltid haft minimalt med kalkalger i mina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det går så jädrans bra nu! Peppar Peppar Ta i Trä! :D

Har haft omätbart nitrat & fosfat i vattenkolumnen sen uppstart, men ändå inte riktigt nöjd med färger. Matat ganska hårt med korallfoder och fiskfoder varje dag vilket har gynnat tillväxt men färgerna har blivit lidande. Så för 2 veckor sen så drog jag ner rejält på matandet, aminosyror & nano3-tillförsel och ökade VÄS-doseringen och wow vad fort vissa koraller reagerade!

Min gula birdsnest som varit grön har blivit gul igen, samma med en acropora som köptes som gul men blev grön, den är gul igen! En ganska brun & tråkig pocciliopora har börjat se ut som Rainbow pocciliopora som den ska.

Blåa acroporor börjar se ut som blåa igen.

[ATTACH=CONFIG]97094[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97095[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97096[/ATTACH]

Sista bilden är på min absoluta favorit, Hawkins Echiniata. Det är dumt att jag aldrig fotade den när jag fick den, det var några levande toppar på ett dött skelett jag klippte loss och monterade.

Jag vill passa på att tacka min fantastiska bror Alex för att han tvingade in mig i den här hobbyn för snart 2 år sen. Det är något helt otroligt roligt och givande.

Happy Reefing allihopa! (finns det något bra svenskt ord för "reefing"?)

Fina bilder.

Var har du fixat din Echinata någon stans?

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton. Mitt bästa köp någonsin, den har nog ökat 100x i storlek... Det var bara några små pinnar längst ut på en bortglömd stor bit skelett. Ok lite överdrivet men jag är stolt ;-)

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan du va glad då den kommer från mig.

Tyvär så dog det mesta av korallen när Triton skulle passa den när jag va utan kar.

Den ser lite blekt blå ut på din bild hoppa till min tråd ska du få se hur den ska se ut.

Salars 750 där hittar du lite bilder på den.

Jag kräver nästan en liten bit av den när du har lust.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ställa dig i kö :)

Närå, när den är stor nog att ta fraggar på så absolut.

Jag kollade din tråd, kul att du är tillbaka! Och väldigt kul att få historia på en korall. Det får mig att bli ännu mer nöjd över den korallen!

Echiniatan är lika blå som din, det är bara det att jag inte har lika blått ljus i mina bilder. Jag fotar i RAW & efterbehandlar till 10.000 Kelvin.

Här är en bättre bild:

hawkingsechiniata.jpg

Jag ser att hos dig så tablade den, det gör den inte hos mig. Men den står nära botten med ganska lite PAR. Vi får se hur det blir med lite mer kräm på belysningen i framtiden. Eller så behöver den bara växa till sig lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack freddi! Jo... för det första så är den faktiskt inte brun om man tittar på den uppifrån men det går inte att fota den så. Den är krämvit där ljuset träffar den bäst.

Men sen är det ju så att det är så himla svårt att 100% artbestämma, så vem vet om vi har samma art? Jag har en annan "variant" valida i akvariet som är bara brun tex och växer helt annorlunda. Men i akvariet den kom ifrån var den vit med lila toppar.

Vissa valida/tricolor är starkt lila över hela korallen, andra har bara lila toppar. Din korall behöver nog bara tid, stabila värden & rätt plats i akvariet för att färga ut & komma till sin rätt.

Såhär såg den ut när jag köpte den:

tricolor.jpg

Jag har ju varit ganska aggressiv i min VÄs-dosering och doserat aminosyror, organics och det ena med det tredje ... men sen 3 veckor tillbaka gör jag ingenting. Jag dammsuger upp detritus-samlingarna på botten 1 gång i veckan, skummar torrt och kör balling light. Inga vattenbyten heller. Och korallerna & speciellt Tricoloren ser snyggare ut än någonsin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det var skillnad! Min är väldigt mörk, men inte brun utan mer som "lila choklad" (i brist på bättre sätt att beskriva den) över hela korallen. Får väl se hur den utvecklar sig som du säger. Kör också VÄS för att hålla värdena nere, sen redsea ABC+ som är Ca, Kh, Mg och spårämnen, lite åt balling hållet mao. Får ut en fruktansvärd gegga i skummaren.

Annars är det väl bara starkt lyse och bra cirkulation som gäller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...