Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

Nä jag har en slanganslutning (som jag fäste på röret med lite gängtejp bara, har inte tangit hemma), men hade inte slang nog så fick skarva lite & skarvarna är bara 20mm rör & buntband. Åker till Kuntze imorgon & köper 60cm silikonslang. så det ser ut såhär just nu uppifrån och ner:

Tankgenomförning > limmat 25mm rör ca 6cm > gängtejpad slanganslutning > 10cm silikonslang fäst på > 20mm rör ca 4 cm med buntband > 30cm vinylslang fäst med buntband > 4cm 20mm rör med buntband till > 10cm silikonslang > pump med slangklämma.

:D

Jag behöver en jättetyst skummare. Jag är väldigt ljudkänslig har jag upptäckt. Undrar vilken jag ska ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag fick min blask skummare tystare satte en defuser instellning pryl på slangen d där svarta sunk sakerna man får till billiga pumpar osv har den fullt öppen och den dämpar bra :)

Jäkla snyggt bygge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en ljudlös skummare, får du nog pynta en hel del... Bubble King, Vertex, och andra "lyxmärken" är mycket tysta, men också MYCKET dyra ;)

Jag har spanat på en BK mini 160. Men det är mycket pengar. Hadde den klarat säg 250-650L så den var lite mer framtidssäker hade jag slagit till på dirren. Vertex har ingen som är vettig för mitt akvarium ännu (jag tycker IN-modellerna är lite fula & tråkiga), jag är dock mycket nyfiken på deras kommande Omega-modeller. Har du fått hem och testat Curve 5:an ännu?

Jag var fundersam över om buntband skulle räcka för att säkra slangen, det är ju ändå ett trycksatt system....

Men det verkar ju funka....

Ja... rätt lågt tryck tror jag. enda stället jag har läckage är i nedrinningen där jag gängtejpat fast en kulventil efter gate valven. När jag stänger kulventilen sipprar det ut i den anslutningen.

Eller en med styresten! Så kan du lägga luftpumpen i en ljudisolerad låda i ett annat rum. Det blir också tyst. Men otympligt. Fast ditt skåp har ju en ganska respektabel höjd så det kanske inte är helt omöjligt att få in en ändå.

Ja, det vore nått det. Såna hade vi i början på 90-talet i föräldrahemmet. Galleon kör det i sitt "Olsana lagoon" på RC, en liten smidig sak. Varit sugen på att bygga en kopia :)

Jag fick min blask skummare tystare satte en defuser instellning pryl på slangen d där svarta sunk sakerna man får till billiga pumpar osv har den fullt öppen och den dämpar bra :)

Jäkla snyggt bygge

Jag tror inte jag riktigt förstår, men jag dämpar nu genom att köra slang från insuget ner i skummarkoppen som Laggeman föreslog. Det gör stor skillnad speciellt efter jag tog ett par hål till i locket.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja... rätt lågt tryck tror jag. enda stället jag har läckage är i nedrinningen där jag gängtejpat fast en kulventil efter gate valven. När jag stänger kulventilen sipprar det ut i den anslutningen.

Rimligen tryck motsvarande tryckhöjden - runt 1 m vattenpelare, 0,1 bar - inte så farligt... men ändå, man vill ju inte att slangen på returen ska hoppa av... men det är nog inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spanat på en BK mini 160. Men det är mycket pengar. Hadde den klarat säg 250-650L så den var lite mer framtidssäker hade jag slagit till på dirren. Vertex har ingen som är vettig för mitt akvarium ännu (jag tycker IN-modellerna är lite fula & tråkiga)' date=' jag är dock mycket nyfiken på deras kommande Omega-modeller. Har du fått hem och testat Curve 5:an ännu?

Tack![/quote']

Inte än, har faktiskt inte beställt än... Blir efter jul!

Men skall kolla igenom alla BM skummare ordentligt innan jag beställer så att jag väljer rätt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag klar med sumpen / skåpet, allt är inkopplat. Ska väll dra kabel & slang lite snyggare när jag orkar men behöver rosettkrokar eller liknande för att samla ihop allt.

post-6362-14468927606089_thumb.jpg

Sen måste jag dela med mig av mina inköp igår, WhiteCorals suktade med en ganska häftig jul-uppdatering så jag satt och bevakade uppdateringen på deras web och fick tag på följande:

Ultimate Acanthastrea Rainbow Blast

Ultimate Acanthastrea Bloodshot Eyes

Ultimate Acanthastrea Spearmint

Ultra Blastomussa wellsi

Favia speciosa

Ultra Favia Zombie Eyes

Favia sp. Snowblind

Acanthastreorna till mig, LPS'en ska till brorsan. Det är ett par riktigt spektakulära exemplar i den här listan, det ska bli väldigt kul att se dem imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotade akvariet idag. Alla koraller är inte på sina rätta platser, jag sitter och funderar lite varje dag och placerar 1 korall varannan dag ungefär :)

Länkar till en hyffsat rejäl bild så man kan zooma runt och kolla lite om man vill

225_121222_fts.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har du fått tag på en Acanthops eller är det en annan fisk som kikar fram? Grattis i så fall. En sådan står på min vill ha lista med :-) Otroligt fin fisk...

Jag är bra sugen på att fråga med då du aldrig skrev så mycket mer i ditt förra kars tråd.

Varför valde du att köra med levande sten i det här karet? Vad är det du tycker(eller tror) ska bli bättre med den levande stenen? Eller är du sugen bara på att göra ett mer "levande" rev? Ditt experiment med att köra utan levande sten var väldigt intressant ändå, jag är rätt sugen på att testa köra igång ett sådant kar själv... Jag är ganska charmad av tanken att man inte har någon eventuell källa för fosfat eller liknande, även om det blir ett ganska sterilt kar på många vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått tag på en Acanthops eller är det en annan fisk som kikar fram? Grattis i så fall. En sådan står på min vill ha lista med :-) Otroligt fin fisk...

Ja du ... det är en sorglig historia. Lika bra att skriva av sig, alltid hjälper det någon! Acanthops är min favoritfisk #1 och på bilden skymtar min tredje på ett halvår. Den första terroristen jag plockade upp på Leasing hade jag i 75L burken. Han höll på att gå en snabb död till mötes då min stora Occelarishona inte tålde honom. Jag reallokerade occelarisen men då blev Acanthopsen extremt elak mot resten av fiskarna + att han åt alla mina SPS. Han fick flytta tillbaka till Leasing. Ett par månader senare har Triton fått in några små Acanthops och jag kan inte hålla mig. Denna Acanthops ligger och trycker under en sten i 2 dygn och dag 3 hittar jag honom död. Rejält märke i sidan. Jag hade precis stoppat i en 6095 på lägsta effekt i 75L för att testa den, jag inbillar mig att Acanthopsen var liten nog för att sugas in, bli märkt & sedan hittas i Acanthastrean. Eller så var det nån av de två resterande clownerna. Jag blir klar med nya burken, flyttar allt levande och det går ett par veckor. Triton har fått in nya små fina Acanthops och jag tänker att i nya karet kan det inte gå fel. 1 vecka mår han som en kung, tjock & äter allt, är lagom ond mot alla andra fiskar som jag aldrig ser ;) men rör inte mina koraller, jag är nöjd. Sen en morgon så tittar jag in i karet och han snurrar runt i frivattnet. Ser tuggad ut, på mage, analfena & bröstfena. Lyfter upp honom i intank yngelkar men han är död morgonen efter. Rent generellt har jag varit katastrofalt dålig på att hålla mina fiskar vid liv. Känns som ett enormt misslyckande. Jag har ju ändå nästan 30 års erfarenhet av att hålla fisk i glasburk. Jag har skrivit ett inlägg om mina vedermödor på min blogg.

Varför valde du att köra med levande sten i det här karet? Vad är det du tycker(eller tror) ska bli bättre med den levande stenen? Eller är du sugen bara på att göra ett mer "levande" rev? Ditt experiment med att köra utan levande sten var väldigt intressant ändå, jag är rätt sugen på att testa köra igång ett sådant kar själv... Jag är ganska charmad av tanken att man inte har någon eventuell källa för fosfat eller liknande, även om det blir ett ganska sterilt kar på många vis.

Kul att du frågar!

Jag kör med levande sten nu för fiskarnas skull. Jag gillar fisk jättemycket och vill att de ska ha bra gömställen & skydd. Det är även lättare att fästa koraller på LS än plast tycker jag. Det är det enda jag tror blir bättre med LS. Jag är 100% övertygad om att våra revkar är bakteriedrivna och inte critter-drivna. Bakterier kan jag odla i eheim-makaroner.

Jag gillar inte kryp, jag är riktigt riktigt mesig när det gäller spindlar och creepy crawlies och vill helst inte ha något sånt i mina kar. Jag har lyckats eliminera borstmaskar i min LS så det är väll ok. Helst ville jag nog köra bara död sten och sen seeda med bakterier och rörmaskar & collonista-sniglar. Men död sten har en tendens att läcka mycket fosfat så jag vågade inte det. De är inte så snygga heller, kritvita först och väldigt gröna efter ett tag ;)

Nån dag när jag har plats skall jag göra en Denadai-kopia med stimfisk & fisk som inte vill ha grottor eller gömställen. Jag älskar "steril" avskalad estetik & tycker att stenöverfyllda kar och revpelare & slimline och för att inte tala om dessa fruktansvärda gömmorna för streamerpumpar som tunze nasar är rätt hemskt. Vilket gör mig till en minoritet på guiden har jag märkt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj, vad synd på fiskarna. Jag har haft mina kval om fiskar med då jag också tappat en komplett besättning innan(en efter en...). Jag har satsat på militant kontroll av medel för fiskarna att ta livet av sig med här istället...

Kul att erfarenheterna av LS fritt akvarie var goda ändå. LS är mycket tacksamt att inreda med, det håller jag med om. Man kan kapa det och montera det på många möjliga vis och deras luftiga och böjande former många gånger gör det lätt att få till stora mängder håligheter. På det sättet är det ett väldigt kul material. Jag gillar ju kryp med så ... :-)

Din avskalade estetik är jag inte 100% för men ej heller mot. Jag är inte riktigt med på tåget att ha så vålsamma mängder sten som flera andra här, jag vill ha en stor vattenvolym. Fast ditt akvarie har nog lite mer volym ändå. Det är helt klart minimalistiskt och ger nästan ett litet intryck om en öde plats på en havsbotten. Jag är nog ändå för dramatik, men jag har ännu långt kvar till att lyckas implementera det i ett akvarium. Jag vill nog ha en pelare i grund och botten, men någon betydligt värre i pelarväg än jag ens skymtat här på guiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se koraller från Whitecorals!

Som du säger, säkert mycket blåljus :)

Riktigt schyssta koraller hur som helst!

Om du är sugen på att beställa igen så kanske vi kan fixa en sambeställning, så blir frakten inte så vansinnig :skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag tänkte höra mig för med lite fler stockholmsakvarister. Grejjen är att vi alla som ska beställa behöver sitta ner en Onsdag kl 19 runt ett bord & fort boka det vi vill ha i samma sekund det läggs ut. Eller ha chatt-kontakt och skicka länkar till den som lägger beställningen. Och sen ska alla känna sig nöjda nog för att vara med å splitta på frakten. Men jag försöker gärna sy ihop att en handfull sitter ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...