Gå till innehåll

Daniels 225L


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 756
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kör 2x ATI Blue+, 2x ATI Coral+. Det blir ganska vitt, men jag vill ha Coral+ för att få in lite rött. Det är ju tyvär så att om man/jag försöker få in det röda spektrumet med röda leddar får man direkt disko på botten. Så leddarna fokuserar jag på att trycka ut B & RB med just nu ganska flytande och veliga inställningar på rött & vitt. Men det dröjer minst en månad innan jag kommer ha leddarna på sin slutgiltiga intensitet så jag har gott om tid på mig att mixtra.

Nu går T5:orna 100% 6 timmar om dagen medans de bränns in.

LED-klustren går på 20% intensitet, ökar 10% per vecka är det tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Minirecension ATI LED Powermodul:

Ja såhär 10 dagar senare är det lätt att fortfarande vara nykär. Jag vill bara dela med mig lite av mina första intryck. Hur den verkligen fungerar för mina koraller får tiden utvisa och några utlåtande om det kommer jag nog inte ge på 3-6 månader.

Kvalité:

Tyskt. Riktigt tyskt.

Funktioner:

Att slå på demoläget var grabbens största nöje första veckan när kontrollern låg på golvet. Rätt imponerande hur den kan styras.

Det är lite tråkigt att man måste använda sladd för att ansluta datorn & det är rent av katastrof att det inte finns mjukvara till Mac. Men själva mjukvaran är både enkel & rolig att använda. Jag svor lite de första 5 minuterna och ville ha tillbaka mina två kanaler styrda med en ratt från Razorn ;) Men när jag väll fattade hur det fungerade så var det en fröjd. Att försöka ställa in funktioner på själva kontrollerns knappar är dock inte att rekommendera. Men det finns det ingen anledning att göra ändå.

Ljuset:

Wow. Äntligen lite T5 igen, det blir så ljust! Superljust! Skimmret går att tweaka lite genom att balansera T5 & LED-styrkan. Jag föredrar ett subtilt skimmer och är mycket nöjd över att inte ha disko längre. Men även att bara ha LEDarna på är ett lyft. Att bara ha T5 däremot... det blir lite tråkigt. Jag förstår nu det en del har pratat om, det platta T5-ljuset. Det märks ganska bra när man kan slå av och på LEDarna samtidigt som T5orna är igång. Jag känner mig rätt säker på att detta kommer passa mina koraller ypperligt.

Lite bilder:

atilogga-672x372.jpg

atiover-672x372.jpg

atiunder-672x372.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom förbi när du vill. Akvariet är inte mycket att se på då jag kämpar mot AEFW igen. Och pyramidsniglar. Men dema lite ljus kan ja göra!

Daniel, tråkigt att det lyckats smita in igen fast du var så noga med att starta upp rätt.

Trevligt med utförliga recensioner, tack!

Är pyramid sniglar skadliga för annat än musslor förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, tråkigt att det lyckats smita in igen fast du var så noga med att starta upp rätt.

Trevligt med utförliga recensioner, tack!

Är pyramid sniglar skadliga för annat än musslor förresten?

Beroende på art så kan de även gå på Turbo sniglar och dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänstra sidan av burken.

100% T5, 2xBlue+. 2xCoral+. LED på 20% enligt Coral+ preset. RAW-foto med vitbalans justerad.

left_side-300x191.jpg

Full size: http://glasscage.orm.nu/wp-content/uploads/2014/02/left_side.jpg

Jag behöver en korall ute till vänster. Men jag vet inte vad jag ska ha där. syns för mycket sten .. men den får inte skugga acanthastreorna för mycket. Jag är sugen på något orange. Tips? Det är inte max ljus där heller.

Evolution av en Acanthastrea Rainbow Blast:

Januari 2013, nyanländ.

ultimate_acanthastrea_rainbow_blast.jpg

Ett par närbilder under ATI'n

acan_rb1.jpg

acan_rb2.jpg

Från 5 till ca 30 polyper på ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående pyramidsniglar så är mitt tips Macropharyngodon ornatus eller liknande. Jag kämpade länge med manuell bekämpning men tror jag störde musslorna lika mycket som jag hjälpte dem. Med en massa sniglar i karet så gav jag upp och insåg att jag aldrig skulle kunna plocka upp och rensa allt och alla tillräckligt. Så jag skaffade en Macropharyngodon ornatus och efter ett par veckor så kunde jag inte se några pyramidsniglar längre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, men de behöver sand. Sniglarna gillar även de sand. Eftersom jag inte har någon sand tror jag att mitt utbrott är väldigt begränsat. Jag har inte sett en enda snigel sen jag tog loss musslorna och rensade dem.

Nu står musslorna i en behållare med sand, var 3:e dag tar jag upp musslorna, inspekterar dem, borstar skalen för säkerhets skull & sätter ner dem i en ny behållare med sand.

Den gamla behållaren med sand desinficerar jag i hetvatten, sen ut på balkongen (kallt) tills det är dags att rotera in den igen.

Macropharyngodon stör högt på önskelistan ändå ;) Med eller utan pyramidsniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, men de behöver sand. Sniglarna gillar även de sand. Eftersom jag inte har någon sand tror jag att mitt utbrott är väldigt begränsat. Jag har inte sett en enda snigel sen jag tog loss musslorna och rensade dem.

Nu står musslorna i en behållare med sand, var 3:e dag tar jag upp musslorna, inspekterar dem, borstar skalen för säkerhets skull & sätter ner dem i en ny behållare med sand.

Den gamla behållaren med sand desinficerar jag i hetvatten, sen ut på balkongen (kallt) tills det är dags att rotera in den igen.

Macropharyngodon stör högt på önskelistan ändå ;) Med eller utan pyramidsniglar.

Doktor Daniel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, men de behöver sand. Sniglarna gillar även de sand. Eftersom jag inte har någon sand tror jag att mitt utbrott är väldigt begränsat. Jag har inte sett en enda snigel sen jag tog loss musslorna och rensade dem.

Nu står musslorna i en behållare med sand, var 3:e dag tar jag upp musslorna, inspekterar dem, borstar skalen för säkerhets skull & sätter ner dem i en ny behållare med sand.

Den gamla behållaren med sand desinficerar jag i hetvatten, sen ut på balkongen (kallt) tills det är dags att rotera in den igen.

Macropharyngodon stör högt på önskelistan ändå ;) Med eller utan pyramidsniglar.

Menar du att pyramidsniglarna gillar sand eller att gyltorna gillar sand? Om det är pyramiderna du tänker på, är det då egen erfarenhet eller ngt du läst? Jag har ju själv fightats en hel del med pyramiderna men inte sett att sand nämns som en faktor ngnstans. Tänker också att det är främst Maxima och Crocea som angrips och dessa lever ju nerborrade i sten i naturen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gyltorna behöver sand. Pyramidsniglarna föredrar att vandra ner i sanden för att gömma sig under dagen, och sedan vandra upp på musslan under natten för att lägga ägg och attackera även manteln.

Egen erfarenhet har jag inte då jag bara haft dem i kar utan sand. Jag har läst mig till det på RC & reef2reef, där generalknepet för att bli av med sniglar är att just sätta dem i roterande sandbehållare så man blir av med alla sniglar som gömt sig i sanden under dagen & borsta bort dem som sitter på musslan. Jag vet såklart inte om detta stämmer, det är helt och hållet anektdotiska bevis & råd från Internet :)

Mina musslor satt på "fraggstenar" på plexibottnen. Alla sniglar jag hittade vandrade antingen omkring på glaset (2 st) eller satt & tryckte mellan stenen & musslan (12st). Så efter jag klippt sönder fraggstenarna med hovtång, skurit bort musslorna och borstat bort alla synliga pyramidsniglar har jag inte sett till dem mer. Gissningsvis för att de inte fanns någon annanstans i karet än på fraggstenen nära musslan, de hade liksom ingenstans att ta vägen när ljuset kom.

Men jag fortsätter min rutin ett par veckor till för att vara säker. Det kan kläckas ägg vilken dag som helst som jag inte lyckats borsta bort.

http://www.reef2reef.com/forums/clams/57886-pyramid-snail-removal-tips.html

http://reefkeeping.com/issues/2008-02/nftt/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...