Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänk även på att tryckhöjden är ganska kass på den, typ 35-40cm

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Jo, men pump och reaktor kommer ju stå på samma höjd, och sen är det bara att mäta sig till flödet som kommer ut från reaktorn för att ställa in den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men med tanke på att du får mottryck, samt att den ska orka trycka igenom all sten så hade jag faktiskt satsat på en micro jet. Jag har denna själv http://www.pwss.se/product.php?productid=2269&cat=286&page=1

Absolut knäpptyst dessutom. Även bättre tryckhöjd och styrka. Så sätter du den på minsta flöde blir det nog perfekt skulle jag tro :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men med tanke på att du får mottryck, samt att den ska orka trycka igenom all sten så hade jag faktiskt satsat på en micro jet. Jag har denna själv http://www.pwss.se/product.php?productid=2269&cat=286&page=1

Absolut knäpptyst dessutom. Även bättre tryckhöjd och styrka. Så sätter du den på minsta flöde blir det nog perfekt skulle jag tro :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Tack för tipset, då har jag 2 alternativ att välja mellan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt med röda luckor! Dock skulle jag aldrig välja starka färger kring karet. Jag vill att karet ska vara i fokus inte skåpet. Rött drar till sig blicken direkt och dominerar. Mina två ören :)

Lite kul hur man uppfattar saker olika :) Jag ser det som att färgen drar ögonen från resten av rummet och på så vis gör karet till rummets mittpunkt :)

Snyggt! Har faktiskt ett exakt likadant akvarium planerat i mitt huvud med röda luckor. Riktigt snyggt!

Tack :) Jag hoppas att det blir bra i verkligheten, har lite att göra innan jag kan börja lacka :)

Tycker verkligen att du skall sätta den planen i verket ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en sån här jag menade. Bara min telefon som autostavade. http://www.fish-street.com/mini_filter_x

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Okej, jag vet faktiskt inte, det borde fungera, men problemet med den där är ju att man inte kan "skaka" stenarna, utan att de konstant ligger i rörelse, vilket jag förstått inte är det optimala för zeovit. Tror att det blir mycket bättre med en "ordentlig" zeoreaktor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har spenderat förmiddagen med att planera sump och göra lite beräkningar angående "säkerheten" om det skulle gå åt pipan.

Karet kommer ju att ha 2 25mm's rör ned, och ett 20mm upp, flödet genom sumpen kommer att vara lågt, under 1000l/h.

Karet är på ca 130L brutto, Sumpen 93 liter netto.

Returfacket som det är nu, rymmer ca 8L, osmosfacket ca 20L, och "marginalen" sumpen, alltså så mycket som får plats om returen fallerar är ca 25L om osmosfacket är helt fullt. Ju mindre vatten som finns i osmosfacket, ju större marginal.

Mängden vatten som åker ned i sumpen om returpumpen fallerar beräknar jag vara ca 6-10L beroende på hur mycket vatten som finns i rören. Så där är det lugnt.

Karet däremot har en marginal på 7,2L mellan ytöverrinningskant och karets kant. Alltså ca en liter mindre än returfacket. En liter som kan hamna på golvet OM båda 25mm rören blockeras, två rör som sitter i var sin överrinningsbox, helt separata. Överrinningsboxarna kommer dessutom att vara täckta med hjälp av nät längst upp.

Däremot om murphy är i farten och båda rören ned fallerar samtidigt som osmosen fastnar på "ON" så är man ju körd, men man kan ju inte ha hur stora marginaler som helst på ett sådant här litet kar. Speciellt som det vore en på miljarden att det händer...

Detta borde vara lugnt, eller hur? :)

I så fall kan jag avsluta sumpplaneringen och åka till glasmästaren någon dag framöver när jag har tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen med kommentarer/input? :)

Var hos glasmästaren idag, men inget blev beställt, jag återberättar vår konversation:

"Hej, jag skulle vilja ha en prisuppgift för lite glas"

"Är det en beställning eller bara pris du söker?"

"Bara pris nu, men om det är någorlunda okej blir det förmodligen en beställning"

"Absolut, vad är det du skall ha?"

"Jo, ganska små skivor glas, 6 och 4mm tjocka, om jag säger måtten så kanske du kan kolla vad det skulle kosta?"

"Kör på"

"Okej, 6mm först: 640x410mm, 2x 666x350mm 2x 410x350mm, fem skivor totalt alltså

och 4 mm: 410x322mm, 298x248mm, 228x167mm 2x 218x167mm, fem skivor här också"

"Jag kollar" *Knappar på en miniräknare...* "Det skulle kosta ca 3500kr"

"Det lät lite mycket?"

"Ja, det håller jag med om faktiskt, hur många skivor var det igen?"

"10 totalt"

"Okej, då kanske vi kan få ned det till 2500kr"

"Det låter fortfarande ganska mycket, det är ju inte mycket glas direkt?"

"Jag håller med dig (kunden har alltid rätt tydligen) men då ingår tillskärning och slipning av alla kanter"

"Om bara 6mm glaset skall slipas då?" (Resten är ju bafflar)

"Mja, då kommer vi ju ned en bit, ca 2000kr för allt glas då"

"Okej, jag tror nog att jag får kolla runt lite, känns väldigt högt baserat på mina ytterst begränsade kunskaper om glashandel..."

"Kolla vidare du"

"Det skall jag göra, jag kanske återkommer senare"

Bara jag som tyckte att det var ett löjligt högt pris, och dessutom lite mindre seriöst när han sänkte priset med nästan 1/3 del bara för att jag sade att det var dyrt?

Kanske är bäst att köpa glas till sumpen tillsammans med karet, får kanske en bättre deal där.

Men inte kan ganska precis 1m^2 6mm float och 0,32m^2 4mm float kosta så pass mycket? Visst, tillskärning och slipning av kanter ingår, men det blir en ganska hög timpenning för dem?

Vad skulle ni gjort? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig låter det inte så dyrt med 2000 för alla dina bitar med slipade kanter.

Kolla runt lite med övriga glasmästeri och mejla gärna din frågeställning om pris då glasmästare har en hel del snackpåsar som vill ha rutorna lagade för 0 och ingenting.

När det gäller dit kar så betala gärna lite dyrare och få det fint än ett dåligt job som du får ångra.

Lycka till

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig låter det inte så dyrt med 2000 för alla dina bitar med slipade kanter.

Kolla runt lite med övriga glasmästeri och mejla gärna din frågeställning om pris då glasmästare har en hel del snackpåsar som vill ha rutorna lagade för 0 och ingenting.

När det gäller dit kar så betala gärna lite dyrare och få det fint än ett dåligt job som du får ångra.

Lycka till

Patrik

Tack för inout, 2000 var bara hälften av skivorna slipade, andra hälften inte. Det som gjorde mig lite tveksam är att priset sjönk så pass mycket när jag sa att det var dyrt, det känns lite som att han ville tjäna lite extra pengar på mig ;)

Jag har relativt höga krav angående hur karet blir som slutprodukt, så skall helt klart se till att få "det bättre" :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...