Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Du som ändå väntat i vad är det... 4år? Och vill ha en bra highendburk. Jag skulle inte snål på billigaste glasmästaren då karet är omöjligt att byta ut(till skillnad från streamers skummade etc) jag skulle försöka få 2-3 glasmästare på rekommendation och sen ta den billigaste av dem

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du som ändå väntat i vad är det... 4år? Och vill ha en bra highendburk. Jag skulle inte snål på billigaste glasmästaren då karet är omöjligt att byta ut(till skillnad från streamers skummade etc) jag skulle försöka få 2-3 glasmästare på rekommendation och sen ta den billigaste av dem

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Nja, väntat + dal i motivationen :smiley9:

Nja, karet kommer med största sannolikhet att beställas från Majornas, har bara hört gott om dem, men väntar på offert från två andra (triton och Södra glasmästeriet) per rekommendation, just för att jämföra priser :) (De är närmre också, gör det lite lättare med transport)

Karet kommer jag inte att snåla på, men det är väl mer en "principsak" att man inte vill bli "lurad" på pengar när det gäller att jämföra priser.

Det här var glas till sumpen, och vad jag märkt nu är denna glasmästare tydligen ganska dyr överlag, så jag skall kolla med andra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rekommendation är att köra allt från samma ställe. För ett paket pris, och som tack för affären kan du säkerligen få allt snyggt och slipat på toppen av det hela.

Att handla lite här och lite där säger väl sig självt, då drar säljarna "till lite".

Köper man som ett "paket" då finns det mer att göra än om man bara köper en "sump".

Kolla runt, men var också medveten att det skiljer sig ganska mycket när det kommer till just silikonet och finishen. Är man lite petig att bottenskivan skall vara korrekt, sidorna slipade så skall man verkligen ha bra kontakt med en butik.

Sist, var väldigt försiktig med frakt och sådant, det är värt lite mer att kunna åka och titta på sitt kar, eventuellt gå igenom allt en extra gång etc. istället för att frakta hit och dit.

Bara lite reflektioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rekommendation är att köra allt från samma ställe. För ett paket pris, och som tack för affären kan du säkerligen få allt snyggt och slipat på toppen av det hela.

Att handla lite här och lite där säger väl sig självt, då drar säljarna "till lite".

Köper man som ett "paket" då finns det mer att göra än om man bara köper en "sump".

Kolla runt, men var också medveten att det skiljer sig ganska mycket när det kommer till just silikonet och finishen. Är man lite petig att bottenskivan skall vara korrekt, sidorna slipade så skall man verkligen ha bra kontakt med en butik.

Sist, var väldigt försiktig med frakt och sådant, det är värt lite mer att kunna åka och titta på sitt kar, eventuellt gå igenom allt en extra gång etc. istället för att frakta hit och dit.

Bara lite reflektioner.

Tack för input!

Jo, jag tänkte också tanken att det kanske vore "smartare" att köra sump och kar från samma ställe, eller åtminstone sumpglaset och karet. Sumpen skulle då kunna bli lite av ett extraprojekt (=kul hehe) men det beror ju lite på.

Just finishen är det jag verkligen har i fokus när det kommer till karet, att det skall vara fina och "rena" fogar, gärna lite "ELOS" stil (minimala) om det fungerar för den glasmästaren jag bestämmer mig för.

Frakten kommer att lösas själv, oavsett var ifrån jag handlar så har jag en bil till förfogande och möjligheten att åka i stort sett vart som helst i detta land, då får man även en "hands on" innan karet levereras, och om det mot förhoppningar/förmodan) är något som är fel, så kan man ta detta med butiken/glasmästaren face to face, och förmodligen få en bättre respons :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här ser man skillnaden till vad det kostar att beställa kar!

Södra Glasmästeriet ville ha 1145:- för 750x500x350, 6mm sidor 8mm botten, front och sidor i diamant/optiwhiteglas.

Och detta var med den annorlunda överrinningen, den "smala" varianten.

Men jag skall skicka en ritning till dem på den smala överrinningen, så jag vet inte om det höjer priset, men oavsett om det höjer priset med 100% så är det fortfarande ett fantastiskt pris!

Men nu vet jag ju inte hur Södra Glasmästeriets "kvalité" är, någon som använt dem eller sett något tillverkat av dem tidigare?

Jag tänker så klart se till att kanterna är slipade och fasade, att fogarna är "fina", att det är rimless och att de förstår hur överrinningsboxen är uppbyggd/konstruerad. Men om alla dessa krav kan uppfyllas så borde det vara ett vettigt alternativ, även om det blir dyrare, eller hur? :)

Och då kan det nog vara ett bra alternativ att beställa sumpen där ifrån också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du slipad eller fasad kant? När jag beställde glas var det stor skillnad i pris...

Den ena tar bara bort det vassa det andra blir snyggt... (iaf enligt den glasmästare jag använde). Bara så ni pratar samma språk när du beställer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du slipad eller fasad kant? När jag beställde glas var det stor skillnad i pris...

Den ena tar bara bort det vassa det andra blir snyggt... (iaf enligt den glasmästare jag använde). Bara så ni pratar samma språk när du beställer.

Som jag skrev i min post ovan:

Jag tänker så klart se till att kanterna är slipade och fasade

Dvs fasade, jag visste inte om man behövde specificera båda. Men fasade är den slutprodukt jag vill ha ;) Och jag kommer att göra detta tydligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagen har spenderats med att göra lite småjusteringar på bänken, för att få denna och dörrarna helt perfekta innan lackering, som kommer att ske snart.

Sedan har jag också skrivit ihop en specifikationslista för karet, alltså inför beställningen, så att jag och glasmästaren är i samförstånd. Har även gjort bilder i sketchup, som beskriver hur överrinningsboxen är uppbyggd, då denna är "lite" annorlunda normen.

Dessa kommer också att skickas till glasmästaren så att de förstår vad som skall göras.

Karet och glas till sumpen kommer att beställas i början av veckan, jag kanske till och med åker dit och pratar med dem innan ordern läggs :)

Ytterligare en sak jag arbetat är en modifikationslista för min ramps källkod, då jag vill ändra en del, och lägga till en del.

Dock är jag helt färsk på programmering, så det blir lite intressant hehe (någon som kan ge mig lite pointers och kanske hjälpa mig lite? :) )

Ha en trevlig lördagskväll :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kanske inte materialet som är dyrt?

Men det där lät i överkant. Jag betalade ca 100 kr per bit som var i storleksordningen 30x30 till ett sumpbygge, oslipade.

Jag har fått en mycket bättre offert nu, så jag har valt en helt annan glasmästare för tillverkning av kar OCH glas till sump :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg gärna upp bilderna du gjort :)

Låter bra att det ska beställas nu, så du kan komma igång med det riktigt roliga ;):)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Yes -Tummen upp Väntetiden lär nog hamna på ca 3-4 veckor, men det är ju ingen tid alls i det långa loppet ;)

Börjar med insidan av boxen

post-4681-14468933617473_thumb.jpg

Och sedan utsidan:

post-4681-14468933618277_thumb.jpg

Falskväggens avstånd (returens avskiljare)

post-4681-14468933617626_thumb.jpg

Falskväggen, nedsänkningen är 5mm djup.

post-4681-14468933617784_thumb.jpg

Returens "skydd" som styr vattnet framåt. (här är hålet 10mm, skall vara 5mm IRL, tankemiss och jag orkar inte byta ut bilden hehe)

post-4681-14468933617934_thumb.jpg

"Maintenance hatch" silikonas dit av mig, har ett 20mm överlapp på 3 sidor. För att kunna rengöra boxen under.

post-4681-14468933618085_thumb.jpg

Hur det ser ut bakifrån, skivan är vit för att ge kontrast, kommer att vara svart IRL:

post-4681-14468933618465_thumb.jpg

Och när det är klart.

post-4681-14468933618615_thumb.jpg

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här följer den lista jag skrivit ihop angående min beställning, saknas någonting?

Akvarium:Specifikationer:

750x500x350

Rimless (utan stag i toppen)

6mm sidor

8mm botten

Front och två kortsidor i Diamant/Optiwhite

Fasade kanter

Svart Silikon à Elos (bilder inkluderade)

Överrinning & Retur:

Box i botten, centrerad vid bakväggen (255x80x55) (6mm sidor, 8mm botten)

Utskuren del i bottenglaset (243x68)

Boxen skall delas upp i 3 fack, som avdelas av 4mm glas, de två yttre facken skall vara 80mm breda, facket i mitten skall vara 75mm brett.

Centrerat i dessa fack skall hål finnas:

I vardera 80mm fack skall ett 35mm hål borras, I 75mm facket skall ett 27mm hål borras.

Retur avskiljs av två stycken 4mm glas, 5-10 mm breda, Dessa skall sitta 75mm ifrån varandra, centrerat på bakre väggen, och gå hela vägen upp till falskväggens slut (318mm)

Längst upp, över returglasen och falskväggen, skall en glasskiva (svart 83x11x4mm) silikonas, så att den nedsänkta delen i falskväggen fortfarande är öppen.

Falskvägg som täcker hela baksidan, 24mm lägre än karets kant. (Svart glas, 738x318x6mm) Falskvägg skall ha en nedsänkt del centrerad, 5mm lägre än omgivande kanter, 75mm långt.

Stora utskurna delen i botten täcks av en 283x77x8mm glasskiva, som jag silikonar när jag monterat PVC genomföringarna. Förses vid sidan om akvariumet.

Bilder inkluderade

Glasskivor lösa, för egenmontage:

Slipade, inte fasade.

Inga hål borrade.

6mm:

Antal Storlek

1x 642x412

2x 666x350

2x 412x350

4mm

Antal Storlek

1x 412x323

1x 299x249

1x 229x169

2x 219x169

Har försökt att förklara allting, och bilderna kommer att inkluderas, samt bild på ELOS fogar för att förtydliga hur dessa skall vara.

Någonting som är otydligt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu skickat iväg beställningen på kar och glas till sump, väntar på en slutoffert som jag kan godkänna och sedan börjar de förhoppningsvis bygga!

Har även hängt upp lampan över bänken och testkör denna lite just nu, ser bra ut! Kommer med allra största sannolikhet att fixa en böjd metallskiva som täcker hela rampen, för ett stilrent utseende, denna kommer även att hålla täckskiva för de yttersta LEDarna, som nu är otäckta.

Här är lite bilder när rampen går på 10% 4edysuja.jpg

edy7ajeg.jpg

puqa3umy.jpg

Eftersom det är ett DIY jobb så vill jag testa den så att den inte blir för varm, så nu kommer 10% köras ett tag, sedan ökas detta till 25%, 50%, 75%, 100% och körs ett tag, så att jag får se alla styrkor och dess temperaturnivå, både i kontrollern och i rampen. Båda är aktivt kylda av fläktar, och har kylflänsar mot alla delar som kan bli varma, men man kan aldrig vara säker nog :)

Även en fläkt och fläktgaller har inhandlats för montering i bänken, detta kommer att ordnas i dagarna framöver :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kommer nog gå att fläska på rätt rejält, har även planer på att eventuellt skicka upp två 24w t5 i framtiden, för att få det bästa av två världar :)

Är totalt 105w LED just nu.

Lila ljus är det, men det är för att jag har alla kanaler på 10 procent, inklusive den "röda" som egentligen borde kallas lila hehe :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se om jag kommer ihåg rätt nu :)

8 CREE XPE cool white

4 LUXEON 2500k warm white

5 UV dual core, från Steve'sleds

2 CREE XTE Red

8 CREE XTE blue

8 CREE XPE royal blue

Uppdelade i 7 kanaler, i 4 grupper:

Grupp 1: 8CW 2WW

Grupp 2: 8Rb 2UV

Grupp 3: 8Bl 2UV

Grupp 4: 2R 2WW 1UV

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar ju vilja undvika rött ljus pga alger, men 7% av totalet brukar vara okej sägs det, sedan har jag ju inte testat.

Men ljusmässigt och färgmässigt så tycker jag de röda dioderna verkligen får röda färger att poppa, även orange och gult bara "skriker" hehe

Vi får se hur korallerna reagerar, antingen älskar de ljuset eller inte ;)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...