Gå till innehåll

Blackizzz comeback?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 698
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tips från Coachen - använd rödsprit för att smörja och ge f-n i skruvdragaren :9

MVH Lasse

Använde symaskinsolja nu på slutet, körde alla för hand, kände att skruvdragaren bara skulle vara onödig :)

Typsikt..

Gick in på stevesleds för behövde ett nytt dualcore chip, men såg att dom var slut, antar du tog dom sista ;)

Fullt möjligt ;)

Nu är rampen i stort sett klar för testning måste bara dra sladden mellan styrdosa och ramp, sen blir det åka av! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick Zeovit-reaktorn idag :) Ser mycket bra ut!

Lägger upp en bild

e8abemam.jpg

Verkar vara bra kvalité, och det verkar helt klart vara en grym deal!

Reaktorn håller ca 70cl sten, vilket räcker för ca 70/80gallons, eller ca 300 liter, vilket är perfekt för mitt kar som hamnar där under i totalvolym :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var LED rampen klar, bilder kommer lite senare, men den är kraftfull! Testade att köra alla kanaler på 100% och rampen lös mycket enkelt upp hela taket och ögonen värker fortfarande, några timmar senare :P

Pump och skummare är fortfarande på väg, lämnade HK idag.

Karet beställs från Majornas inom kort, måste bara göra helt klart med måtten och om det verkligen skall vara 60x60x35 eller om man skall ändra någonting, vi får se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du redan fått dina dualcore chip??

Kul att du snart har ett kar också, snart dax för vatten ju ;):)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Yes, fick dem på några dagar :) De gör absolut alla färger väldigt vibranta! Kommer bli intressant vid "soluppgång", har ju ett dualcore chip tillsammans med de röda och varmvita, vilket ger ett röd-lila sken :P

Precis, det blir kul att få blötlägga något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog idag en avstickare mellan skola och jobb för att köpa wire-kit till lampan, så åkte till Bromma blocks och kilade in på zoo.se. Blev positivt överraskad när jag tittade på saltdelen och såg ett fullgott antal av välmående fisk! Kul att fler butiker börjar med salt! :)

Fick tag på ett wire kit, som borde sitta som en smäck, men det får vi se när jag kommer hem ikväll :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wire-kitet fungerade super, några muttrar och brickor och det satt perfekt :) Övertalade min far att åka och köpa material till bänken på lördag, så det går framåt :)

Visade även honom rampen som "färdig" och han blev jäkligt imponerad, hans entreprenörshjärna satte också igång och han ville genast veta hur man kunde kontrollera den, vilka funktioner man kunde lägga till och hur/när jag skulle få dessa in-programmerade i källkoden ;) Han insisterade på att jag skulle kontakta någon som kan programmera C, och förklara vad jag vill ha gjort, men det får nog ske när jag har det mesta klart under inkörningsperioden :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite fundering så finns det två möjliga mått på karet, båda ger ungefär samma vattenvolym (skiljer några liter) men förmodligen två helt olika intryck. Anledning till dessa funderingar är att karet kommer att placeras utanför mitt rum istället för i (tyckte regeringen) Så vid den väggen så passar förmodligen ett 75x50x35 mycket bättre än ett 60x60x35, så för tillfället är jag ganska säker på att karet blir 75x50x35 cm (ca 130l) Tänkte dock göra en kartongmodell med måtten för att få en idé :)

Får hoppas att det blir bra, och aquascapen blir nog lite mer intressant när bottenytan blir lite mer praktiskt upplagd :) (Vill gärna ha två "öar" med LS och mycket sandytor, lite som A reef in the sky som ständigt är min förebild :P )

Vad tror ni, 60x60x35 eller 75x50x35? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit det avlånga. Grunda kvadratiska kar tycker jag blir allra bäst om man kan se in i det från alla sidor, det är lite synd att ställa ett sådant kar direkt mot en vägg.

Jo, precis. Det är lågt i tak från ena sidan också, så det hade varit 2 egentliga "synsidor" blir nog även enklare att konstruera sump då även den får "bättre" mått.

Och det borde vara ganska mycket bottenyta, och möjligen mer användbar sådan i det avlånga.

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev bänkmaterual inhandlat, och det mesta uppsågat, lite beroende på hur pigg och ledig man är imorgon så blir nog resten sågat, möjligtvis förberett för att ihopmonteras.

Vad är bäst approach att ta när det kommer till målning av bänk?

Tänkte angående att måla helheten eller om man skall måla varje skiva för sig, vad tycks/tros?

Alternativt grunda varje skiva var för sig, och sedan montera för att måla helheten?

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är bäst approach att ta när det kommer till målning av bänk?

Tänkte angående att måla helheten eller om man skall måla varje skiva för sig, vad tycks/tros?

Alternativt grunda varje skiva var för sig, och sedan montera för att måla helheten?

Beror lite på vad det är för material. Många skivmaterial är viktigt att man målar hela skivan (båda sidor) för att undvika att dom slår sig. Jag tycker det är enklare att få det snyggt om man åtminstone grundmålar innan man monterar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite på vad det är för material. Många skivmaterial är viktigt att man målar hela skivan (båda sidor) för att undvika att dom slår sig. Jag tycker det är enklare att få det snyggt om man åtminstone grundmålar innan man monterar.

Det är 22mm's MDF, så kanske är bäst att köra alla skivor för sig.

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt "grundmaterial" till bänken uppsågat och skall förberedas för pluggning, målning och ihopmontering!

Ställde snabbt ihop baksida, sidor och botten för att demonstrera storlek på bänken, den kommer ju bli 75x75x50, jag skickar upp en bild :)

y5aburyp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bitar har borrats för plugg, tyvärr hade jag inga markeringsstift hemma, så kunde inte göra några mötande sidor. Det inhandlas förhoppningsvis tisdag, då jag har fullspeckat schema imorgon, tillsammans med grundfärg, färg och högblank lack :)

För att få allt att sitta ordentligt hade jag tänkt att köra på varannan plugg varannan skruv, och det blir många av båda :P Totalt 12 plugg och 15 skruvar bara för att hålla fast toppstycket :) Borde bli kanon, kommer såklart även att limma allting.

hade även lite tråkigt några timmar i fredags, så gjorde en exakt kopia av Cleartides Zeolitereaktorn, som jag har här hemma, i sketchup, och skickade upp den på 3dwarehouse :)

post-4681-14468933452149_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att plugga allting i full fart, ena sidan är helt perfekt, men toppstycket är på den andra sidan ca 1.5-2 mm lägre än sidostycket, kommer bli lite mindre när det målats och skruvas ihop, men kan någon bekräfta mina tankar att det kommer att hålla precis lika bra sålänge man har ett "liggunderlag" under karet för att ta upp skillnaden.

Eller bör jag säga "fck it" och göra om-göra rätt med en ny skiva?

Bänken är konstruerad som en ELOS bänk, dvs att sidostyckena går hela vägen upp till karet, och toppskivan är fäst på insidan av sidostyckena.

Karet kommer alltså främst att vila på de 4 sidor som omger toppstycket: Baksidan, två sidorna samt ett stag i fram.

Ovanpå detta kommer ett liggunderlag, kanske 6mm tjockt, för att skydda glaset och jämna ut eventuella ojämnheter.

Allting kommer att fästas med mycket plugg och mycket skruv, samt lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser det ut i nuläget, följer trackingen på skummare och returpump med spänning ;)

vusy9ybu.jpg

Bänken är alltså endast temporärt ihoppluggad, inget lim eller skruv. När färg inhandlats skall den plockas ned, och lackas högblank vit (tror jag, inte riktigt helt hundra på färg än)

Köpte gångjärn till dörrarna idag, men kan banne mig inte för mitt liv förstå hur dessa skall ihopmonteras, vad jag än gör så tar cylindern för "mjukstängandet" emot fästet och jag kan alltså inte få dem att sitta ihop. Lite lätt irriterande :P men man kanske får en snilleblixt senare ;)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen vettig input till bygget i sig, jag tror dock inte skillnaden gör så stor skillnad om du har något under som jämnar ut iaf.

Dock kan jag definitivt säga att det där ser riktigt tjusigt ut än så länge :-) Kanonfint, hade min bänk sett ut sådär som den ser ut redan nu så hade jag varit nöjd här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen vettig input till bygget i sig, jag tror dock inte skillnaden gör så stor skillnad om du har något under som jämnar ut iaf.

Dock kan jag definitivt säga att det där ser riktigt tjusigt ut än så länge :-) Kanonfint, hade min bänk sett ut sådär som den ser ut redan nu så hade jag varit nöjd här...

Det var det jag trodde ang bänken :)

Tack, jag hoppas bänken blir ännu bättre tillslut :) lite småjusteringar som måste göras, men det borde bli grymt bra tillslut :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förklara gärna de svarta (extra kylfläns?) på sidorna av rampen :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Extra kylflänsar med 5 ledar på vardera :) för at få lite extra kräm i ljuset och sprida ljuset mer mot sidorna.

Jag kommer förmodligen att ha en välvd metallplåt som täcker hela rampen för att göra det hela lite mer stilrent. Vi får se :)

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ruggigt snygg Sketchup-modell.

Är indigo den vettigaste renderaren till sketchup?

Tack :)

Jag tycker det, jag kör med gratisversionen som bara tillåter 0.7megapixels rendering, men det är en mycket lätt process, inget sjabbel eller så :)

Jag skulle gärna köra med fullversionen, men det blir en del pengar :P

Alla andra jag testat har givit en mycket sämre slutbild än indigo!

Sent from my IPhone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...