Gå till innehåll

Lättare att gå upp eller ner i salthalt?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar på salthalten i vissa akvarium.

Har alltid kört med 1.023 i mitt akvarium då det har funkat fint med både lägre djur och fiskar.

Men efter att ha köpt fisk från en leverantör som hade under 1.015 i salthalt så börjar jag undra vilket som är bäst.

Alla fiskar som han har i sina akvarium håller jättefin kvalite och är alltid fina i färg, friska och äter bra. Men naturligtvis när de kommer till mitt akvarium med så mycket högre salthalt så får de lätt prick i någon dag innan de har vant sig.

Undrar därför följande:

1. Skadar det att sänka salthalten så mycket?

Har fått höra att låg salthalt förebygger parasiter på fiskarna och att det är därför man har så låg salthalt.

2. Är det lättare för en fisk att gå från låg -> hög salthalt eller hög -> låg

Jag vet ju om att om fisken kommer från låg och går till högre salthalt så brukar det lättare bli prick på dem. Men om man gör som så att man har låg salthalt i akvariet så borde det ju innebära att parasiterna får det svårare.

3. Hur lågt kan man gå när man har lägre djur i akvariet?

4. Tar det lika lång tid att vänja en fisk vid låg som hög salthalt? Eller är det någon skillnad vid invänjning?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten i kroppen är för fiskar ungefär 0,4 %. Är salthalten i vattnet högre måste njurarna arbeta med att skilja ut det salt som kommer in via hud och gälar. De flesta saltvattensfiskar (har jag läst) skall gå att hålla i en salthalt ned till 1.012!

Jag tror det tar längre tid att vänja fiskar till en högre salthalt eftersom njurarna får en högre belastning.

När det gäller lägre djur har jag inte sett några beräkningar kanske beroende på att de inte har njurar som kan reglera saltmängd.

För koraller gäller generellt att de går bäst mellan 1.025 och 1.026 enligt Anthony Calfo som livnärt sig och sin familj på att odla koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Svärd om detta. Skit skall de ha som har fiskarna i detta låga salthalt för att de skall överleva å sedan då "vi" köper fisken och koppar in den efter alla sorters regler så dör den sedan ändå pga salthalten som "kväver" den sakta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag håller också med Svärd om detta, känns ju lite som att den eventuella karantän som handlarna håller fiskarna i blir lite meningslös. Tyvärr verkar det som det är mer eller mindre vedertaget hos många handlare. Särskilt krångligt blir det när man har skickat efter fisk som fått bo i påsarna i kanske 10 timmar, då vill man ju inte ha dom kvar i påsarna mer än nödvändigt för tillvänjning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Bra sagt Svärd! Bra att detta tas upp så att fler blir medvetna, det som kanske låter smart när handlaren "förklarar" är tyvärr inte alltid det bästa för kunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att handlarna håller nere salthalten för att minimera parasitspriding?

Angående att vänja in. Hur är det med saltvattens djur kontra sötvatten.

Jag har alltid gjort så att jag lägger i oöppnade påsar någon halvtimme-timme i karet. Sedan gör jag ett litet snitt i påsen så att det blir vatten utjämning och låter det vara så någon halvtimme. Sedan snittar jag upp ett litet större snitt och låter det vara så tills fisken simmar ut själv....

Har alltid gjort så med sötvatten och även nu med saltvatten (någt få). Tror faktiskt att jag aldrig har förlorat något liv i samband med att jag planterar in om vattenvärden är ok.

Blev varnad när jag köpte snigler förra helgen att de speciellt är känsliga. Men det var inget problem och alla klarade sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

linnex problemet är ju att handlaren kan köra med koppar i sitt fisk system om han har koraller i samma system så är det ingen fara men oftast har dom två olika system så att dom kan medicinera smidigt i fisk karen å det vattnet vill vi inte ha i våra akvarium.

Jag brukar lägga påsen i karet en stund för tempen ska jämna sig sen tömmer jag påsarna i en spann å kopppar in dom där inan jag lyfter över dom med håv till mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

linnex problemet är ju att handlaren kan köra med koppar i sitt fisk system om han har koraller i samma system så är det ingen fara men oftast har dom två olika system så att dom kan medicinera smidigt i fisk karen å det vattnet vill vi inte ha i våra akvarium.

Jag brukar lägga påsen i karet en stund för tempen ska jämna sig sen tömmer jag påsarna i en spann å kopppar in dom där inan jag lyfter över dom med håv till mitt kar.

Hmm... jo jag är med på det. Men hur illa är det med någon liter sådant vatten i ett lite större kar?

Jag har inte mätt hur mycket vatten jag har i karet med inredning men under 400 liter med sumpen kan jag inte tro att det är och då är det 0,25% av volymen för varje tillsatt liter.

Jag har alltid varit mer orolig för eventuella parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är låg för att minska parasitspridning. Dessutom blir det mindre risk att fisken torkar ut vid shock.

Eftersom det är mörkt i påsen finns det alltid en möjlighet att parasiter släpper.

Det är därför man inte bör ta med det vattnet i akvariet.

När man transporterar laxsmolt för utsättning saltar man upp vattnet i tankbilen av motsatt skäl. Det är också vanligt vid export av akvariefisk, speciellt ungfödare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är litet lustigt men jag har inte sett någon påverkan av att jag fyllt på osmosvatten.Som mest 10 / 500 liter.

Däremot fyller jag på saltvatten ökar algtillväxten av grönalger och svampangreppet på min palettkirurg ökar litet. Han har litet svamp på morgnarna som går bort under dagen för det mesta, men inte så mycket att han kliar sig. Någon korall brukar dra ihop sig den dagen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd ett av det bästa tillbehören i våran hobby som finns. Automatisk vattenpåfyllning. Ingen fluktuering i salthalten sker och spar en massa arbete för akvaristen som slipper hålla på och fylla på manuellt varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kontentan är:

Låg salthalt gör så att fiskarna lättare kan anpassa sig och deras njurar behöver inte jobba så mycket som vid högre salthalter.

Om man då hade möjligheten att köra med lägre salthalt i akvariet, om man inte har koraller, borde det inte vara optimalt att använda sig av låg salthalt då?

Hög salthalt däremot gör så att fiskarnas njurar får jobba mycket vilket kan leda till att de dör.

Tror wrang skrev någon om "uttorkning" vad menar du med det? Kan fisken ta så illa vid sig att den torkar ut och dör? Menar den kommer ju från ett mycket salt hav och flyttas sedan till ett akvarium med låg salthalt men efter det kommer den ju tillbaka till ett akvarium med hög salthalt igen och då borde den ju vara van vid det sedan innan.

Högre salthalt ger finare färger på koraller?

Är det lättare att vänja in en fisk om man går från hög salthalt till lägre? Menar om deras organ får jobba mindre i samband med invänjningen så borde det ju underlätta.

Eller är det tvärtom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man då hade möjligheten att köra med lägre salthalt i akvariet, om man inte har koraller, borde det inte vara optimalt att använda sig av låg salthalt då?

Tycker jag verkligen inte. Vi ska hålla djuren till det de är vana vid i naturen och salthalter under 1,017 är inte lämpligt. prick kan överleva ända ner till 1,011. Man kan ju ha en bra uv anläggning men det är ingen garanti det har jag själv fått erfara då över hälften av mitt fiskbestånd har dött p.g.a prick som min imperator drog med sig och den hade gått i låg salthalt hos grossisten (Har fått information om detta från en säker källa) för att inte han skulle få problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag är inte orolig för pricken utan mera om fiskarna kan ta skada av salthalten.

Tycker precis som du att fiskarna skall ha sin "naturliga" salthalt. Men om de har vant sig vid en låg salthalt och sedan slängs i ett akvarium med hög salthalt kan deras njurar då gå hädan?

Hade du Uv-c när olyckan inträffade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, "slänger" man i dem så.

Jag har för många år sedan läst om detta (antagligen i DATZ) och om fiskarna gick en längre tid i låg salthalt anpassar sig njurarna till det mindre arbete de får att utföra. I så fall blir ju anpassningen till en högre salthalt kanske jobbigare.

Jag tycker mig ha sett att nyimporterad fisk ofta andas häftigare än fisk som gått några månader i karet eller är det bara något jag inbillat mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror wrang skrev någon om "uttorkning" vad menar du med det? Kan fisken ta så illa vid sig att den torkar ut och dör?

Nja jag skrev kvävs. Tror att fiskarna får svårare att anpassa sig till saltare vatten då de gått i så låg salthalt. Även om man koppar in fiskarna med flera timmar så tar nog dess inreorgan skada med att chocka dom med saltare vatten som måste gå igenom gjälarna och njuren.

Alltså så borde det vara svårare för fisken att andas eller får problem med dess njure och så då kvävs eller tar skada så den överlever.

Kommer ej ihåg men nån stanns i bakhuvudet så ringer det en klocka om detta.

Som fd dykare/divemaster så kommer jag ihåg att man lärde ut att salthalten i kroppen/lungorna är "samma" som i kalmarsund (x,xx%) så skall man drunkna utan smärta eller fort så skall man göra det där. Kanske det är det samma för våra fiskar...:snurrig:

Intressant debatt vi fått:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som fd dykare/divemaster så kommer jag ihåg att man lärde ut att salthalten i kroppen/lungorna är "samma" som i kalmarsund (x,xx%) så skall man drunkna utan smärta eller fort så skall man göra det där.

Det skall jag komma ihåg ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

För att försöka svara på Andres fråga är jag rätt säker på att fiskar blir mindre stressade av att anpassa sig till en högre salthalt. Men det är möjligt att hålla vissa sjukdommar på avstånd och hålla fler fiskar friska längre genom att hålla en lägre salthalt. (Därför kan en handlare välja en lägre salthalt) Stressen skulle alltså vara större när vi köper fisken om handlaren hade fisken i "super salt" vatten. Men fisken skulle i sin tur vara i bättre kondition eftersom en svag fisk inte klarar sig i "super salt" vatten. Det är alltså bättre för oss om fisken går i saltare eller ännu helst lika salt vatten som karet hemma. Sedan krävs det givetvis en längre koppning beroende på hur stora skillnaderna är på vattnet, men en frisk fisk som gått i saltare vatten har inga problem att koppa in sig om den bara får tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså lite olika åsikter i frågan och jag måste fråga för jag tror jag har rört ihop lite olika resonemang.

Noname du kan tänka dig att fiskar blir mindre stressade om de kommer till akvarium med högre salthalt? Men varför blir de då lättare sjuka än de som kommer från saltare till lite mindre salt vatten?

Jag tolkar ditt svar som att stressen skulle vara störst om handlaren hade fisken i vatten som var ännu saltare än det man har i hemmet. Men fisken skulle troligtvis ha större chans att överleva eftersom bara de starka fiskarna överlever i bra salthalt. Är det rätt uppfattat?

Man kan tänka sig att stark salthalt gör att fiskens inre organ får jobba hårdare vilket skulle kunna leda till chock, stress eller dylikt.

Man kan också tänka sig att det är svårt för en fisk som har varit i stark salthalt att anpassa sig till lägre salthalt. Vilket då skulle kunna leda till att de svaga fiskarna faller bort.

Men det verkar ju också som att fiskar har lättare för att stå emot sjukdomar vid lägre salthalter så att flera fiskar faller bort när de kommer från höga till låga salthalter måste bero på den stress som inkoppningen medför.

Min kontenta av det hela måste bli följande:

Om fiskarna har vant sig, under en längre tid, vid vatten med låg salthalt så kommer troligtvis fisken att få en chock när man koppar in den i normalsalt vatten. Denna "chock" kan och brukar vanligtvis leda till att fisken får någon sjukdom under en period.

Men om fiskarna bara har gått en kortare tid i vatten med låg salthalt så borde det vara bättre att hålla dem i "normalt" saltvatten. Varför? Jo för att det är det mest naturliga, fiskarna som överlever i vanligt saltvatten är, troligtvis, också starkare och friskare. Om inte så har de i vilket fall som helst större möjlighet att skaka av sig sjukdomar än vad fiskar som är vana vid låg salthalt har i ett normal saltat akvarium.

Jag kan tänka mig att fiskar som har gått i saltare vatten inte stressas lika mycket som de som kommer från låg salthalt. Varför tror jag det? Jo för man ser sällan sjukdomar på fiskar som kommer från saltare vatten till mindre salt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Det är alltså lite olika åsikter i frågan och jag måste fråga för jag tror jag har rört ihop lite olika resonemang.

Noname du kan tänka dig att fiskar blir mindre stressade om de kommer till akvarium med högre salthalt? Men varför blir de då lättare sjuka än de som kommer från saltare till lite mindre salt vatten?

-Man håller fler fiskar vid liv och fria från sjukdomar som annars vore döda, även svagare fiskar klarar av att hålla sjukdomarna borta när dom slipper jobba lika mkt för att hålla saltbalansen. Själva koppningen blir alltså enklare men överlevnadsstatistiken i längden blir sämre då fisken har sämre kondition.

Jag tolkar ditt svar som att stressen skulle vara störst om handlaren hade fisken i vatten som var ännu saltare än det man har i hemmet. Men fisken skulle troligtvis ha större chans att överleva eftersom bara de starka fiskarna överlever i bra salthalt. Är det rätt uppfattat?

-Ja,precis så menar jag! :glad: När fisken klarat koppningen är den ju i god kondition att försvara sig mot sjukdomar eftersom den är van att klara detta även i en högre salthalt.

Min kontenta av det hela måste bli följande:

Om fiskarna har vant sig, under en längre tid, vid vatten med låg salthalt så kommer troligtvis fisken att få en chock när man koppar in den i normalsalt vatten. Denna "chock" kan och brukar vanligtvis leda till att fisken får någon sjukdom under en period.

Men om fiskarna bara har gått en kortare tid i vatten med låg salthalt så borde det vara bättre att hålla dem i "normalt" saltvatten. Varför? Jo för att det är det mest naturliga, fiskarna som överlever i vanligt saltvatten är, troligtvis, också starkare och friskare. Om inte så har de i vilket fall som helst större möjlighet att skaka av sig sjukdomar än vad fiskar som är vana vid låg salthalt har i ett normal saltat akvarium.

Jag kan tänka mig att fiskar som har gått i saltare vatten inte stressas lika mycket som de som kommer från låg salthalt. Varför tror jag det? Jo för man ser sällan sjukdomar på fiskar som kommer från saltare vatten till mindre salt vatten.

-Jag delar din uppfattning även här. (klippte ut några stycken ur texten ovan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då fattar jag resonemanget.

Får se om jag vågar mig på att inhandla flera fiskar från samma leverantör. De fiskar som jag har köpt har hållit bra kvalite men de har alltid fått lite prick innan de har rotat sig i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Då fattar jag resonemanget.

Får se om jag vågar mig på att inhandla flera fiskar från samma leverantör. De fiskar som jag har köpt har hållit bra kvalite men de har alltid fått lite prick innan de har rotat sig i akvariet.

Vill poängtera att jag inte just nu iallafall har stöd i form av fackliteratur för resonemanget, men nån stans kommer det ifrån ;) Hurvida du ska handla vidare från samma leverantör är ju helt upp till dig, lite prick är väl inte alls ovanligt när man flyttar fisk oavsett kondition. Kvaliten på alla fiskar sjunker ju inte direkt, men det blir svårare att undvika "måndags exemplar" (om man nu får säga så :smiley9: ) när dom går i så låg salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...