Gå till innehåll

test


Nicke

Rekommenderade inlägg

Det här skall du absolut alltid ha hemma.

pH

Nitrit

Nitrat

Kalcium

Magnesium

kH

Fosfat

Varför nitrit? Jag har aldrig använt det.

Lite beroende på vad du har/ ska ha i karet.

pH, nitrat, fosfat är bra i starten.

Ska man köra med SPS koraller får man lägga till.

Ca, Mg, Kh och eventuellt kalium.

En vettig refraktometer och tempmätare är bra investeringar med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit är väl bra att ha tycker jag, speciellt under cyclings-fasen.

Det är ju ganska meningslöst att mäta nitrat (NO3) om det finns nitrit (No2) i systemet. - dessutom kostar ett test under hundralappen.

Fosfat-test är också en rekommendation för att förebygga algproblem, om du sedan ska hoppa på SPS-koraller, så finns det bättre testmetoder för fosfat än de enklare(läs billigare) testerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du tycker det är onödigt med pH test, märkligt!

Hälsningar Kjelle

Nä,

Den så kallade nitritspiken kan komma när som helst, en vecka två veckor kanske. Andra får den inte alls, för en del varar den i en vecka för andra en dag. Beror helt på. Inte alls säkert att man ens hinner mäta sig till det.

Jag har väntat 4-6 veckor innan introduktion av djur om man startat upp med ny sten osv...

Varför köpa ett test som eventuellt används 5 gånger under första månaden?

Bara min filosofi.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä,

Den så kallade nitritspiken kan komma när som helst, en vecka två veckor kanske. Andra får den inte alls, för en del varar den i en vecka för andra en dag. Beror helt på. Inte alls säkert att man ens hinner mäta sig till det.

Jag har väntat 4-6 veckor innan introduktion av djur om man startat upp med ny sten osv...

Varför köpa ett test som eventuellt används 5 gånger under första månaden?

Bara min filosofi.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Bara för och veta just detta.

En nitrittest kostar runt 100:- och det finns t.o.m kombi tester av nitrit/nitrat som man kan köpa som ren nybörjare om man som du skulle tycka det är onödigt som du och ha en särskild nitrittest. Det är fel och fördöma tester som alltid skall ingå i en saltvattenakvarists kemilåda. Reuben förkastade ju pH mätning som ju är en av grundstenarna som ger indikationer både om det visar för högt eller för lågt värde att något inte står rätt till.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du tycker det är onödigt med pH test, märkligt!

Hälsningar Kjelle

i uppstartsfasen, ja, du har för lite tillväxt för att det skall bli för låga nivåer. Är nästan bara när man kör kalkreaktor som det blir ett viktigt element i dagens akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...