Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej igen go' vänner!

jag lever fortfarande, fast jag har varit utan aktivt akvarium i några år nu. Men nu så har suget kommit igen, så jag tänkte ta och försöka köra igång min lilla burk igen. Ursprungligen var tanken att jag skulle vänta tills vi kommit in i ett hus, men eftersom det verkar dröja minst ett år till, så tänkte jag att det var värt ett ryck nu ändå.

det jag har liggande hemma redan är följande:

Akvarium 170 liter, 95x42x44 cm (44 cm högt), borrat 2x40mm, med ytavrinning i vä bakre hörn

Sump 30 liter, 45x35x19, med 3 fack och bubbelspärr...

Ljusramp AquaMedic T5 sunbeam 2x39 W

SEIO M620 pump 2400 l/h

MAXI-JET 1200 pump 1100 l/h

MAXI-JET 500 pump 490 l/h

Doppvärmare 200 W

Skummare (gammal häck som ingen gillar, men hårt moddad funkar den ok)

Lite smått måste köpas in, som en bra returpump från sumpen (förslag?), eftersom den gamla jag hade är död... Sen så har vi det lilla problemet med plats i lägenheten, men nu så har jag lyckats förhandla fram en bra lösning... Vi ska bygga om klädkammaren i lägenheten så att den utnyttjas maximalt, och då kan vi plocka väck två garderober/linneskåp i vårt matrum - tadaa, så har vi platsen klar. Nästa steg blir att fixa en bra, kompakt, ljudisolerad och vattentät bänk...

Vad gäller innehåll är det väl inte helt spikat. Mycket LS, koraller och ryggradslöst i första hand, och några få färgranna fiskar, kanske en kirurg ihop med några små fiskar, eller nåt.

så långt detta, få se vad ni tror?!

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

http://www.nsva.se/Global/Dokument/Analysprotokoll/Dricksvattenkvalitet%20normal%20variation%20Helsingborg.pdf

jag vet att många förordar osmosvatten, men hur är det, om vattnets värden ur kran är ok, är det ett måste? Jag kollar på Helsingborgs vattenvärden enligt länken ovan, och tycker att det ser rätt vettigt ut. Om man bara är noggrann med kontroller av värden och så, kan det funka att använda? Jag har inget motstånd till osmos, och skulle gärna använda det med, men dels har jag ont om plats för mer utrustning i lägenheten, dels har jag inte lust att hålla på och släpa hem dunkar med vatten hela tiden...

Postat

Utan osmos kan nog hå kalasbra. Fast sätt ett stort fint kolfilter på vattenledningen till akvariet, så har du en lite bättre brandvägg mot eventuella ledningsarbetet och annat trist, men som är mycket billigare och lättare att underhålla än en osmos.

2x40 mm rör är riktigt grova och fina saker för ett 170 liters akvarie. Med det borde du kunna klämma in en 8000 liter returpump om du så ville på karet. Fast då kommer sumpen bli riktigt jobbig att designa :-) Mer ljus hade jag siktat på, och bytt värmaren mot en 100W istället ur säkerhets synpunkt. Eller till och med 75W.

Postat (ändrat)

Tack för respons Daniel,

jo, ett kolfilter hade jag nog tänkt att skaffa, betydligt billigare och smidigare att ha här hemma, innan hus :).

vad gäller sumpdesign så har jag redan en sump. Den är rätt liten, men den har räckt bra tidigare, funkar att ha skummare, doppvärmare, vattenpåfyllning, returpump mm.

jag försöker lägga till en bild, så får vi se om den syns ;) - bortse från sanden, den ska inte vara där....

post-2696-14468927423986_thumb.jpg

Ändrat av ppihlstrom
Sand i lådan...
Postat

Jag tror ytavrinningsboxen där är för liten. Vad ska du ha för rördimension? Om hålen är 40 mm är det knappt så att en 32 mm genomföring kommer gå i. Eller har du genomföringar som passar? De tar lite plats 32 mm rör annars, speciellt om du ska kunna komma ned med handen och dra åt genomföringarna. Sedan kommer det bli en studie i frustration att få ner en håv om en fisk hoppar ner där :-)

Postat

Hörnet är inte helt rätt måttat där, det är egentligen lite större. ritat där är 10x30 cm i trekant, sanningen är närmare 15x35 cm. jag bara skissade lite, men förstår hur du menar :) - i överkant på ytavrinningen sitter en "kam". Jag kommer använda det ena hålet till avrinning och det andra för retur och lite kablage, med ett stiga-rör i för att hålla undan vattnet. Jag orkade bara inte klafsa ner i källaren för att hämta upp grejerna...

Postat

...men så kände jag ju att jag måste :) - så, en reviderad variant, med sanningen överensstämmande...

post-2696-14468927476687_thumb.jpg

Avrinningsboxen är 25x25 cm, de borrade hålen är bara 35mm (hade för mig 40, men men...) - så det blir kanske att tänka om lite. Jag har även ett 35 mm hål borrat i ryggen av boxen, där jag bara stuckit i en 90 graders PVC böj, som jag använt till att dra kablar igenom vill jag minnas (det var ju nästan 4 år sedan...)

Postat

Aha, ja det låter bättre :-)

Men du borde absolut ha två rör ner helst. För att kunna göra en hävert lösning där ett rör är en hävert som kan strypas och det andra röret tar det sista vattnet som hävert röret inte kan ta. Annars kommer du få ett spolande ljud som kommer driva dig till vansinne om allt vatten rinner ner i ett öppet rör.

Om du kör lågt flöde ner i sumpen kan du kanske montera ett hävert rör i det öppna röret. Det skulle kunna fungera.

Postat

hmmm, jag begriper inte hur du menar - kan du rita upp, eller skicka bild på vad du tänker dig?

...funderar på om jag kanske skulle ta och borra något hål ytterligare innan jag sätter igång. Jag undrar om hörnet där bak klarar av ett hål till?!

Postat

Jag har ritat en hemsk bild åt dig!

Det brukar kallas hävert system vanligtvis och är nog det vanligaste valet här på guiden när folk bygger överrinningar och drar rören.

Man har två rör ner till sumpen, ett rakt som är öppet i toppen. Detta röret ska kunna ta allt vatten om det andra sätter igen och kallas evakueringsrör ofta. Detta rör bestämmer även hur hög ytan kommer vara i ytavrinningshörnet

Sedan har man ett kortare rör som då kommer vara under vattenytan i hörnet, ofta sätter man en böj på detta för att rikta insuget neråt så att den inte riskerar att suga med luft. Detta rör måste ha en ventil på sig så att man kan strypa flödet i det.

När detta röret är under vatten och vatten flödar så kommer det att bildas en hävert som suger ner vatten i sumpen. Du justerar in den här häverten så att den tar 90-95% av allt vatten som din returpump pumpar upp i akvariet. Pga hur vattenflöden fungerar så är det omöjligt att justera in den så att den tar exakt lika mycket vatten som pumpas upp. Därför ställer man in den på 90-95% istället. Vad som händer då är att vattnet kommer stiga långsamt i ytavrinningshörnet då 5% av vattnet inte tas av häverten. Detta vatten rinner upp tills det kommer till det öppna rörets topp och rinner där ner genom det istället. Men då flödet kommer vara väldigt lågt så kommer det inte låta alls då vattnet bara rinner ner långsamt längs rörets sidor.

Häverten låter ingenting.

Resultatet blir ett rörsystem som är helt tyst, det är även säkert. För om häverten sätter igen och stoppas så kan ditt andra rör ändå ta allt vatten och den kommer dessutom börja låta väldigt högt(det blir en spoleffekt) som uppmärksammar dig på hur det står till med häverten :-)

Hoppas jag skrev så du förstår. Jag satt och klia mig lite första gången jag såg detta med. Men nu när jag har det på mitt nya kar vill jag inte vara utan det.

post-5646-14468927482755_thumb.png

Postat

Det var ju en aldeles ypperlig bild, inte ett dugg hemsk! Jag förstår precis vad du menar nu, låter som att jag får göra så ju... Vad tros om att borra fler hål i botten på karet då? Jag vill helst att mitt returvatten kommer upp där med, så att jag slipper ha utanpåliggande rör eller slangar för att få upp returvattnet... Samtidigt vill jag ju inte dumma mig och spräcka botten på mitt akvarium ju... :S

Postat

Jag vet tyvärr inte hur jag rådgiver bäst om ett till hål. Men jag kan absolut se varför det vore riktigt skönt att ha! Jag borra tre hål i mitt kar och kände direkt hur sur jag skulle bli fall jag sabba eländet på det tredje.

Men det gick för min del. Fast jag borra i sidan med. Botten är både dyrare och tråkigare att byta.

Din sump är 35 cm bred, så jag skulle rekommendera ett flöde mellan 2000-1500 liter som mest för att bubbelfällan ska fungera väl. Om du siktar på det flödet skulle 25 mm rör vara en bra dimension åt dig. Det skulle nog inte strypa de flesta pumpar som pumpar den mängden vatten. Då behöver du ett 33 mm hål för tex bioteds genomföringar. Det är ju lite mindre läskigt att borra iaf än 40 mm.

Postat

Det blir lätt lite förvirrande för oinsatta när man kallar lösningen för hävert. En hävert fungerar med hydrostatiskt tryck, det gör inte vår populära lösning med stående rör.

En variant som jänkarna kör med då de har tillgång till riktiga kranar/ventiler (gate valve) och slipper dras med våra kulventiler är Herbie stand pipe . Det är den lösningen jag kör med.

Jag kör 100% i primären och använder sekundären endast som nödrör. Detta tack vare ett fulmeck så jag kan använda amerikanska kranar. Det blir tystare än 95/5.

post-6362-14468927483248_thumb.jpg

Jag borrade 3 hål i mitt 75L på frihand, det är tufft med många hål ;) Var försiktig, tålmodig och kyl ordentligt med vatten.

Postat

En kulventil är rätt grov i inställningen, även den minsta knyck kan få rätt stora förändringar i flödet genom dem.

En kran du vrider på är mycket enklare att finjustera då det ska många varv innan man stänger ventilen jämfört med ett kvarts varv med en kulventil.

Postat

Kulventilerna är gjorda för att vara på eller av, de går inte att ställa in med sådan finjustering som krävs.

Jag köper mina här: http://www.ebay.com/itm/KBI-1-GRAY-PVC-IPS-GATE-VALVE-GVG-1000-S-IPS-SCHEDULE-80-NSF-/181034853687?_trksid=p2047675.m1850&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D13773%26meid%3D3784407062343423040%26pid%3D100011%26prg%3D1080%26rk%3D2%26sd%3D180984466486%26

33.2mm innermått så man får skarva/modda. Antingen en 32:a med rikligt med tangit eller svarva ner en limmuff för 32-rör.

Postat

...en annan sak som jag funderar över, och som förvånat mig lite nu efter min frånvaro: belysningen! Första omgången hade jag T8 rör, 4 st stora tjocka. Sen så, förra omgången så var det T5 rör, och jag köpte på mig en fin AquaMedic ramp med två rör. För mitt relativt otränade öga så såg det riktigt bra ut, även om eh MH lampa var på gång innan allt havererade och jag la allt "på is". Nu som jag förstår är det LED som gäller. Jag kan förstå att det finns många fördelar med LED, som livslängd, utrymme, värmeutveckling osv. Men - hjälp! Vad ska man ha, vart köper man, vad kostar det osv?!

Postat
...en annan sak som jag funderar över, och som förvånat mig lite nu efter min frånvaro: belysningen! Första omgången hade jag T8 rör, 4 st stora tjocka. Sen så, förra omgången så var det T5 rör, och jag köpte på mig en fin AquaMedic ramp med två rör. För mitt relativt otränade öga så såg det riktigt bra ut, även om eh MH lampa var på gång innan allt havererade och jag la allt "på is". Nu som jag förstår är det LED som gäller. Jag kan förstå att det finns många fördelar med LED, som livslängd, utrymme, värmeutveckling osv. Men - hjälp! Vad ska man ha, vart köper man, vad kostar det osv?!

Runt 5000

http://shop.biotedmarin.se/razor-10000-k-160w/3806-0

Finns en blåare variant också tror jag

Postat

....hmmm.....dyrt.... Jag får nog vänta lite med det - man måste väl kunna använda sin gamla T5 ramp (med nya rör) fortfarande, eller hur? Och så kanske komplettera med LED allteftersom?

Postat

80W är lite klent men det fungerar nog ett tag tills du kommit på vad för ljus du vill ha över karet i slutändan. Jag har ett kar med den ljusmängden och din storlek och det växer i den med! Ska nog uppgradera det ljuset med snart dock, efter 1 år nästan. Det är lite för dunkelt i det.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...