Gå till innehåll

Diskussion kring Regeländring Köp & Sälj.


Reuben

Rekommenderade inlägg

Det vore intressant att se nåt om föreningens utvecklingsplan.

Det är väl inte helt oskäligt med symboliska ersättnigar till dem som står för driften - typ bidrag till internetkostnad eller så, jag hade dock aldrig begärt det och tror inte att merparten av dem som betalar gör det för för att ge personloga bidrag.

Förslag: redigera ihop årets tio bästa trådar på ett snyggt sätt och tryck i en tidning, typ årskrönika, och distribuera till betalande medlemmar. Se till att det blir kvar till driften och sätt avgiften därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Om man vill utöka andelen stödmedlemmar borde man kanske försöka skapa ett mervärde istället. NCS Nordiska Ciklidsällskapet har en modell där dom förhandlat fram rabatter i ett antal akvariebutiker. I min närhet bla Akvarieleasing och Akvarielagret. Det får mig att glatt betala in 295:- årligen och ger dessa butiker en hel del av min akvariebudget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror (och förutsätter) att grabbarna som driver sidan har tänkt igenom detta och vägt för- och nackdelar med sitt beslut.

Jag är övertygad om att det kommer innebära en minskning av annonser på gott och ont, men jag tycker det är ett intressant beslut. Förhoppningsvis leder det den väg de hioppas och om det inte gör det kan man ju alltid gå tillbaks till hur det var om det inte funkar.

Jag tycker också att det skulle vara bra om det gick att göra så att köpes annonser är fritt för alla att lägga upp, men jag vet också hur det skulle sluta... Folk skulle lägga upp massa säljes annonser som köpes och det skulle öka behovet av moderering.

Personligen tycker jag att det finns alldeles för mycket snåla personer på detta forum som vill ha kakan men aldrig betala för sig. Jag säger inte det för att förolämpa någon, men många personer nyttjar detta forum för egen ekonomisk vinning, får erfarenhet, tips och råd, utan att bidra till att sidan överlever.

För att sida ska överleva är det lika viktigt att det finns ekonomiska förutsättningar och eldsjälar som kan driva den som det är att det finns människor som besöker sidan.

Jag tycker alla gråtande snåljåpar där ute ska titta på vad de klagar över:

En avgift på 100kr/år. För detta får du bland annat:

* Support och råd som många gånger gör att du kan spara flera hundra tals eller tusen tals kronor

* Tillgång till en annons marknad som når ut till rätt målgrupp

* En miljö där du kan komma i kontakt med andra med samma intresse nära dig

* En samlingsplats där butiker kan nå ut med intressant information

100kr per år... De flesta av oss har råd att avvara denna obetydliga summa, drick två öl mindre när gång du är på krogen eller ta med matlåda till jobbet en dag istället för att käka ute så har du 100 spänn över till guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som handlare så tycker jag att sidan är bra som den är .Förlåt att jag frågar fler tal gånger är det folk som frågar blandanat jag själv vad kostar sidan att håla i gång

varför kan inte dom ansvariga svara på det ??????????????? . Sen kan jag håla med om vad är 100 kr jämt i mot vad man får . Hälsningar en glad näringsidkare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som handlare så tycker jag att sidan är bra som den är .Förlåt att jag frågar fler tal gånger är det folk som frågar blandanat jag själv vad kostar sidan att håla i gång

varför kan inte dom ansvariga svara på det ??????????????? . Sen kan jag håla med om vad är 100 kr jämt i mot vad man får . Hälsningar en glad näringsidkare

Det är en av sakerna som fått mig att ifrågesätta om jag skall förnya mitt medlemskap, gillar inte hur allt hålls bakom stängda dörrar. Men samtidigt vill man visa sitt stöd oavsett...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror (och förutsätter) att grabbarna som driver sidan har tänkt igenom detta och vägt för- och nackdelar med sitt beslut.

Jag är övertygad om att det kommer innebära en minskning av annonser på gott och ont, men jag tycker det är ett intressant beslut. Förhoppningsvis leder det den väg de hioppas och om det inte gör det kan man ju alltid gå tillbaks till hur det var om det inte funkar.

Jag tycker också att det skulle vara bra om det gick att göra så att köpes annonser är fritt för alla att lägga upp, men jag vet också hur det skulle sluta... Folk skulle lägga upp massa säljes annonser som köpes och det skulle öka behovet av moderering.

Personligen tycker jag att det finns alldeles för mycket snåla personer på detta forum som vill ha kakan men aldrig betala för sig. Jag säger inte det för att förolämpa någon, men många personer nyttjar detta forum för egen ekonomisk vinning, får erfarenhet, tips och råd, utan att bidra till att sidan överlever.

För att sida ska överleva är det lika viktigt att det finns ekonomiska förutsättningar och eldsjälar som kan driva den som det är att det finns människor som besöker sidan.

Jag tycker alla gråtande snåljåpar där ute ska titta på vad de klagar över:

En avgift på 100kr/år. För detta får du bland annat:

* Support och råd som många gånger gör att du kan spara flera hundra tals eller tusen tals kronor

* Tillgång till en annons marknad som når ut till rätt målgrupp

* En miljö där du kan komma i kontakt med andra med samma intresse nära dig

* En samlingsplats där butiker kan nå ut med intressant information

100kr per år... De flesta av oss har råd att avvara denna obetydliga summa, drick två öl mindre när gång du är på krogen eller ta med matlåda till jobbet en dag istället för att käka ute så har du 100 spänn över till guiden.

100 kr om året? Det är ca 2 öl mindre på krogen. Om året...

Vad är det?

Visserligen sant som ni skriver men jag tror inte det är summan det är folk stör sig på utan principen vilket jag har viss förståelse för.

Sen kan man ju bidra på olika sätt.. Hur skulle sidan funka med ett gäng halvnybörjare som betalar 100 spänn om året medans de som inte har samma utbyte av sidan på grund av många års erfarenhet tillslut faller bort från sidan.. Då försvinner ju "kunskapsdatabasen". Vad jag menar är att man kan bidra på olika sätt... Inte bara ekonomiskt.

Själv bryr jag mig mindre.. Har som sagt helt enkelt inte blivit av bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visserligen sant som ni skriver men jag tror inte det är summan det är folk stör sig på utan principen vilket jag har viss förståelse för.

Jag är aktiv på ca 30-40st olika internetforum. (Allt från olika akvarieforum och grodforum till foto och teknikforum). Om jag skulle betala vart och ett av dom 100:- skulle det bli nästan 4.000:- varje år. Jag vet inte hur mycket pengar ni andra har att lägga på detta, men jag kan tyvärr inte lägga ut dom pengarna. Av de sakerna som radas upp som fördelar med detta forum i en del inlägg ovan, så är det inget som är unikt för just detta forum. Stängs funktionerna av för icke-betalande användare i detta forum så finns det en drös med andra forum med precis samma "unika" fördelar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror (och förutsätter) att grabbarna som driver sidan har tänkt igenom detta och vägt för- och nackdelar med sitt beslut.

Jag är övertygad om att det kommer innebära en minskning av annonser på gott och ont, men jag tycker det är ett intressant beslut. Förhoppningsvis leder det den väg de hioppas och om det inte gör det kan man ju alltid gå tillbaks till hur det var om det inte funkar.

Jag tycker också att det skulle vara bra om det gick att göra så att köpes annonser är fritt för alla att lägga upp, men jag vet också hur det skulle sluta... Folk skulle lägga upp massa säljes annonser som köpes och det skulle öka behovet av moderering.

Personligen tycker jag att det finns alldeles för mycket snåla personer på detta forum som vill ha kakan men aldrig betala för sig. Jag säger inte det för att förolämpa någon, men många personer nyttjar detta forum för egen ekonomisk vinning, får erfarenhet, tips och råd, utan att bidra till att sidan överlever.

För att sida ska överleva är det lika viktigt att det finns ekonomiska förutsättningar och eldsjälar som kan driva den som det är att det finns människor som besöker sidan.

Jag tycker alla gråtande snåljåpar där ute ska titta på vad de klagar över:

En avgift på 100kr/år. För detta får du bland annat:

* Support och råd som många gånger gör att du kan spara flera hundra tals eller tusen tals kronor

* Tillgång till en annons marknad som når ut till rätt målgrupp

* En miljö där du kan komma i kontakt med andra med samma intresse nära dig

* En samlingsplats där butiker kan nå ut med intressant information

100kr per år... De flesta av oss har råd att avvara denna obetydliga summa, drick två öl mindre när gång du är på krogen eller ta med matlåda till jobbet en dag istället för att käka ute så har du 100 spänn över till guiden.

Fast ditt argument faller direkt på att det finns reklam på denna sida... Detta betyder att så fort trafik dras till sidan så stödjs sidan.

Dock så håller jag med om att 100 kr inte är någon större avgift DOCK så tror jag att minskningen av annonser på köp och sälj delen kommer minska rätt drastiskt vilket är något jag personligen inte tycker är något positivt alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är aktiv på ca 30-40st olika internetforum. (Allt från olika akvarieforum och grodforum till foto och teknikforum). Om jag skulle betala vart och ett av dom 100:- skulle det bli nästan 4.000:- varje år. Jag vet inte hur mycket pengar ni andra har att lägga på detta, men jag kan tyvärr inte lägga ut dom pengarna. Av de sakerna som radas upp som fördelar med detta forum i en del inlägg ovan, så är det inget som är unikt för just detta forum. Stängs funktionerna av för icke-betalande användare i detta forum så finns det en drös med andra forum med precis samma "unika" fördelar...

Du betalar antagligen ingenstans så det var en mycket dålig ursäkt.

Givetvis skall du vara med och stötta din egen hobby på hemmaplan.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som Peter är inne på är ju relevant, är det saltvattensakvarium som är den stora grejen, då är ju nån hundring småpengar i sammanhanget. Är man som jag intresserad av många sorters djur och redan lägger tusenlappar på medlemskap i diverse föreningar, då får man ju prioritera för att inte allt sånt här där i o f s var sak i sig är småpengar ändå totalt sett skall dränera en på pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SVG är en bra sida där man kan få hjälp men en hel del. Alltid någon villig att hjälpa om man har problem!

Har faktiskt funderat på att skicka en hundring bara för att få den där fiffiga loggan under mitt namn, men att ta betalt för annonsering??

Behöver SVG pengar?? det är bara att säga: "Grabbar skicka gärna en hundring" så får ni 5% på en beställning hos Xzoobutik.se eller något liknande.

Jag säljer ingenting just nu och detta kommer inte påverka mig på något sätt men jag vill köpa. Det jag tycker att det är störrande är att det inte står i vilken del av landet annonsören kommer ifrån utan att klicka mig i annonsen.

När jag har lagt annons har alltid skrivit ORT i annonsen och jag tycker att alla borde göra det, något som ni driver forumet kan påpeka och införa??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé tycker jag, men köpesannonser borde vara fritt att lägga ut.

Detta är ett mycket bra beslut och om man inte är medlem blir man medlem om man är intresserad av att börja utöva hobbyn och vill ta del av allt. Det blir säkert seriösare åt båda håll när man måste vara den man är i en annonsering.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du betalar antagligen ingenstans så det var en mycket dålig ursäkt.

Givetvis skall du vara med och stötta din egen hobby på hemmaplan.

Hälsningar Kjelle

Jo, jag betalar på några ställen (Akvariewiki, Zoopet, SDS, och till och från på NCS)... ;-)

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du betalar antagligen ingenstans så det var en mycket dålig ursäkt.

Givetvis skall du vara med och stötta din egen hobby på hemmaplan.

Hälsningar Kjelle

Usch vilket arrogant inlägg..

Ditt inlägg tillför inget alls till detta, mer än att visa din egen förträfflighet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som kallar folk för snåljåpar & att 100:- inte är några pengar missar poängen. Personligen torkar jag mig efter toalettbesöket med 100-lappar, pengar har ingen betydelse för mig eller er, annars har man ju som redan sagt valt fel hobby.

Mitt problem är att beslutet kommer göra att K&S blir mindre. Det kommer i sin tur göra att jag personligen kanske missar att köpa en billig beggad pryl. Eller att du eller någon annan måste köpa saken för fullpris istället för bättre begagnat.

Vilket i sin tur betyder att jag betalar 100:- för att stödja ett forum som aktivt försvårar mina chanser att göra en bra affär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som Peter är inne på är ju relevant, är det saltvattensakvarium som är den stora grejen, då är ju nån hundring småpengar i sammanhanget. Är man som jag intresserad av många sorters djur och redan lägger tusenlappar på medlemskap i diverse föreningar, då får man ju prioritera för att inte allt sånt här där i o f s var sak i sig är småpengar ändå totalt sett skall dränera en på pengar.

Gör han det då tror du?

Om man är ute nästan varenda dag och har ett saltvattensakvarium som man kan poolparty i tycker jag att han hade en väldigt dålig ursäkt

Dessutom verkar han ju gilla och vara här på forumet.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör han det då tror du?

Om man är ute nästan varenda dag och har ett saltvattensakvarium som man kan poolparty i tycker jag att han hade en väldigt dålig ursäkt

Dessutom verkar han ju gilla och vara här på forumet.

Hälsningar Kjelle

Vad andra gör får de svara för (även om nu Peter tydligen lägger en del pengar i såna här sammanhang), jag kan ju bara stå för mina val. Och mitt val är då att i första hand lägga pengar på vanliga föreningar, dels därför att det går trögt med sånt och att jag fortfarande tycker att det personliga mötet kan vara viktigt, dels därför att det är av synnerlig vikt att vi från sällskapsdjurshobbyn kan bli representerade mot olika myndigheter mm med remisser och annat för att ha nåt att sätta emot när det efterhand kommer propåer om inskränkningar och förbud. Forum kan vara bra det också men det fungerar liksom dåligt i de sammanhangen.

Det där med medlemskap i ett antal föreningar blir mycket pengar och då känns det som gränsen måste dras nånstans. Det är mitt val, utifrån dels då att jag har ett brett djurintresse och dels att jag ser behovet av ordentliga möjligheter att påverka. Andra kan utifrån sina förutsättningar göra andra val, det är inget konstigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör han det då tror du?

Om man är ute nästan varenda dag och har ett saltvattensakvarium som man kan poolparty i tycker jag att han hade en väldigt dålig ursäkt

Dessutom verkar han ju gilla och vara här på forumet.

Hälsningar Kjelle

Petnyms tråd på forumet är i mina ögon värd mer än 100kr i stödavgift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med medlemskap i ett antal föreningar blir mycket pengar och då känns det som gränsen måste dras nånstans. Det är mitt val, utifrån dels då att jag har ett brett djurintresse och dels att jag ser behovet av ordentliga möjligheter att påverka. Andra kan utifrån sina förutsättningar göra andra val, det är inget konstigt.

Det är klart att alla har olika prioriteringar, där finns ingen tvist.

Det blir lite krångligare att använda forumet till sin egen fördel utan att vara med att betala för det.

För mig känns det naturligt att betala för att stödja (och därigenom hålla liv i) en plattform som ger massor tillbaka till mig.

Hade fler resonerat på samma sätt så hade denna tråden aldrig funnits.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag betalar på några ställen (Akvariewiki, Zoopet, SDS, och till och från på NCS)... ;-)

NCS har "vanliga medlemsavgifter" men måste man vara medlem i klubben för och läsa och skriva på forumet menar du? Har lite dålig ordning på det där.

Det är ju annars bra om det är så.

Jag tror nog du kan vara med här också utan vidare det är säket inga problem.

Hälsar medlem 216

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NCS har "vanliga medlemsavgifter" men måste man vara medlem i klubben för och läsa och skriva på forumet menar du? Har lite dålig ordning på det där.

Det är ju annars bra om det är så.

Varför vore det bra? En förening / forum som stänger ute sina potentiella medlemmar kommer snart att förtvina som en klubb för inbördes beundran. Det ödet tycker jag inte NCS förtjänar (Ej heller SG).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker de är dåligt då jag i stort sett köper allt begagnat annars hade jag inte haft denna hobby och nu är risken stor att massa annonser försvinner.

Varför görs denna ändring är de för att sg behöver få in pengar? Själv ser jag ingen annan anledning!

För de gynnar inte oss som är medlemmar på detta forum. Dock så vill jag påpeka att de inte handlar om att jag tycker de dyrt

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...