Gå till innehåll

Behöver hjälp med att mata min anemon!


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag har en anemon som inte trivs speciellt bra för den får inte något mat och då är det inte för att jag inte matar den utan för att så fort jag har lagt en liten bit räka på munen så kommer mina kära putsarräkor och snor maten jag har testat med mysis ( tinar lite mysis i ett glas med akvarievatten suger sedan upp det med en spruta och sprutar det försiktigt på munnen men så fort maten ligger där så snor räkorna den. Jag har provat mata räkorna samtidigt men det hjälper inte. Så är det någon som har ett bra eller flera bra tips? jag ser hut den börjar se sämre och sämre ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för anemon ? jag har 1 bubbeltip 1 rödfotad 1 carpet i princip aldrig matat dom. har du bra värde och bra ljus så bör det räcka " har det gjort för mig ialfall"

med min sol korall hade jag samma problem jag shasade iväg räkorna med håven medans jag matade korallen funka bra för mig annars ge den en liten räknit den bör hålla fast denna ( då anemonen är klibbig) och sluta sig hyfsat fort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej Patrikk.

Vi har haft samma problem som dig,tills vi lärde os att mata räkorna 1 timme innan anemonen fick mat.

Vi tar en halv räka,hänger ner den med tyngd till räkorna.När dom slutar äta,kan du börja mata anemonen.

MEN KOM IHÅG.

Aldrig mata direkt i munnen.

Räkbiten skall gis i tentaklarna.Rista lite med biten i tentaklarna,tills du ser de börjar att ta fat biten.Nu transporterar den själv ner räkbiten till munnen.

Annat tips som funkar är :

När räkorna är mäta,slå av pumparne en kort stund,dryssa amerikansk löjrom ner till anemonen.Slå på pumparne till igen.Har du /som vi) clownfisk vill du se hur båda anemonen äter men också hur clownarne hämtar rom för att mata sin anamon.

Hoppas detta är till lite hlälp.

Och hoppas också det danska/svenska går att läsa.

Lycka till.

PS.

Vi har tagit död på flera anemoner vid att mata direkt i munnen.

Idag har vi en anemon som är omkring 25-30 cm i diameter.(bubble tip,för et år tillbaka var han en grön slimklatt och håll på att dö)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset tyvärr så dog min anemon. Men nu har jag mer kunskap vid nästa tillfälle när jag köper en anemon. Jag matade också vid munnen så det lär jag inte göra mer. Nu är jag inte någon rom expert så var får man tag på romen som du pratar om ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte att jag irriterar någon nu, men varför tror alla att problemen med anemoner ligger i matningen? Anemoner behöver inte mat! har haft btaer i flera år nu och aldrig mattat dem! Kolla istället: Temp, ljus nitrat, nitrit, fosfat, fiskar, pumpar etc. Anemoner äter inte mat som en räka eller scampi. Dom tar små djur som små små räkor men framförallt ljus. Finns också många anemoner från tex caribbean, medelhavet, västkusten m.fl. som aldrig fått hjälp från en clownfisk eller anemonkrabba. Hoppas att jag hjälpt er lite=)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror tyvärr man inte kan jämnföra situationen för en anemon i våra kar med en i vilt tillstånd..

I min värld vill jag ha ett så rent o partikel fritt vatten som möjligt o låga fina värden osv.. Kanske inte optimalt för många anemoner. Därav blir en matning en del av dess överlevnad..

Sen är det ju så att vi vill forma karet efter våra önskemål inte vad anemonen tycker.. Om ni hänger med..

Har själv 2 haddoni carpets samt en Bubble tip.. (Har två kar) som verkar funka fint.

Tror tyvärr att många anemoner går hädan ganska snabbt om anemonen inte hittar en boplats där den trivs i karet.. Vandrar den runt hela tiden så är det inget gott täcken tyvärr..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en bta i mitt kar som jag övertog från en annan. Han hade haft den i sin burk i två år utan att mata den. Jag tror att vi i våra kar överskattar betydelsen av stödmatning många gånger. De behöver inte så mycket, då merparten, om jag förstått det rätt, kommer via symbios inne i anemonen. Bra ljus och värden, en plats där den kan trivas, så löser mycket sig själv...

post-2696-14468928074363_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

För det första så skall vi vara medvetna att resan en anemon gör från havet till vårt kar sliter något fruktansvärt, de flesta klarar sig inte (eller åtminstone stryker många med). Får man en anemon som inte gått i akvarium tidigare kan det vara en idé att mata (smått! Vandal har helt rätt i detta). Sedan kan en anemon tex ha fått stryk i ett kemkrig och mått dåligt pga detta och därför behöver stödmatas. Eller så är de för små för att klara av sin egen symbios pga att de inte fått hjälp av sin ägare med en bra plats i karet utan vandrat länge. Det finns många anledningar att mata men i ett fungerande kar med stabila värden och mycket ljus samt en frisk individ så finns nog inte behovet. Matar man tex fisk med artemia/mysis så tar en anemon det den kommer åt och det räcker nog gott och väl. Tror knappast det simmar in Xantal smådjur i den i det vilda varje dag. Det här med att mata räkor.. ja du.. Kanske en carpet som är fullstor, men jag brukar gå enligt tumregeln att mata aldrig större än vad en anemons stängda ej uppblåsta mun är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata ytters lite. Ofta vevar dem åt sig lite vid matning av övriga inneboende. Jag har själv valt att ej ha anemon i mitt kar just nu pga att jag har lite dåligt ljus har bara 150w mh + 290 rör corsllife t8.

Men krill är smidit ta en slang bit trä på den på en tex 5ml spruta sätt en bit PET-flaska över anemonen och sprutat ut käket och vänta tills den mumsat i sig. Sitter den jätte tokigt så ta jätte lite mat med prutan och spruta försiktigt på anemonen så gör man vad man kan för resten av invånarna ej ska fatta att käk ramlat ner. Som sagt bra ljus är det viktigaste.

OBS detta är bara min åsikt: Jag skulle ej ha en vildfångad anemon bättre med en odlad då många av anemonerna är hotade och växer långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första så skall vi vara medvetna att resan en anemon gör från havet till vårt kar sliter något fruktansvärt, de flesta klarar sig inte (eller åtminstone stryker många med). Får man en anemon som inte gått i akvarium tidigare kan det vara en idé att mata (smått! Vandal har helt rätt i detta). Sedan kan en anemon tex ha fått stryk i ett kemkrig och mått dåligt pga detta och därför behöver stödmatas. Eller så är de för små för att klara av sin egen symbios pga att de inte fått hjälp av sin ägare med en bra plats i karet utan vandrat länge. Det finns många anledningar att mata men i ett fungerande kar med stabila värden och mycket ljus samt en frisk individ så finns nog inte behovet. Matar man tex fisk med artemia/mysis så tar en anemon det den kommer åt och det räcker nog gott och väl. Tror knappast det simmar in Xantal smådjur i den i det vilda varje dag. Det här med att mata räkor.. ja du.. Kanske en carpet som är fullstor, men jag brukar gå enligt tumregeln att mata aldrig större än vad en anemons stängda ej uppblåsta mun är.

Kloka ord.

Räkor och andra större bitar riskerar att börja ruttna i "magen" på anemonen innan den hunnit smälta den.

Cyklops, artemia (gärna nykläckt levande), eventuellt mysis eller krill men tycker det är för stort det med för mindre anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min minsta som jag har fått tillbaka från de döda var en kritvit BTA stor som en tumnagel, den kunde naturligtvis inte leva på ljus utan fick matas försiktigt med mixad artemia varje dag (hade säkert velat ha annat med men man tager vad man haver). En annan sak att tänka på är att en anemon som tex BTA kan förfalla från stor som en handboll ner till en golfboll på (som minst i mitt fall en vecka) väldigt kort tid om något går riktigt galet. Det tar däremot väldigt långt tid innan de blir fina igen. Den anemonen har jag kämpat med sedan i somras och är nu uppe i tennisbollstorlek. Anemoner är djur, de är väldigt känsliga små djur, kanske därför många säger att de är svåra för nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...