Gå till innehåll

Ante´s going BIG


Nito

Rekommenderade inlägg

efter en massa hattande hit och dit och funderingar kors och tvärs så har nu allt landat i att jag sålt mitt 540 liters akvarium med ställning och sump och behåller det levande jag har i ett Juwel 240 liters.

-anledningen är att jag som en del kunnat läsa här fick börja med att förstärka golvet pga. byggslarv och då väcktes tanken på att nu kan jag ha vilken burk (tyngd) jag vill på golvet och då tänkte jag att en burk på 180x80x70 var ju något jag drömt om och efter en konsultation med akvarielagret så var det inga probz.... FAN....

-ringde en saltpolare som jag visste gick in expanderingstankar och frågade om han var intresserad av mitt 540...

-sålt på en pisskvart!

-så nu blir det ett 1000 liters akvarium iaf. med måtten 180x80x70

En sak som jag lärt mig här på guiden och genom egna erfarenheter är ju att tålamod är A & O, så nu ger jag mig ut på detta..

En burk av denna storlek är ingen billig pryl, det vet alla som hänger här, men jag har räknat ut det som så att det som kostar är i början burken och LS, som jag redan har över 100 kg. av men jag kommer ju behöva mera.

-Skummaren jag har räcker inte till i långa loppet, men det är ingen panik i början, den räcker nog till ganska länge.

-nitatfilter kostar fläskläpp... men jag är händig så jag funderar på att ta ett sncak med Wrangen om hur dom gjorde egna.

-ska jag köra med kalkmixer eller kalkreaktor, (en stor CO-tub på 13,5 liter har jag redan)?

-jag ska ha koraller alá italian tank innan jag dör, ska jag satsa på 3x400w mh eller "nöja" mig med 3x250w? elräkningen blir inte att leka med hur som helst... blir till att hugga mycket ved så jag kan slå av elementen, men å andra sidan så är ju värmen från akvariet lika med värme i huset och jag räknar kallt (!) med att kunna slå av värmen i burkrummet och kanske därigenom gå jämt ut...

-ställningen tillverkar jag själv i stål samt pulverlackar för ett par hundringar så de var billigt.

-sumpen bygger jag själv.

-all PVC limmar jag själv.

-ska jag ha två avrinningsboxar, ett i vardera hörn eller en i mitten?

era tankar och synpunkter mottages varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite svårt att se behovet av mer än 3x250W faktiskt...kör 2x250 på mitt 540...visst,det går att slänga till en till men sen så känns det faktiskt rätt meningslöst,det är ju ändå bara 60cm djupt.

Sen nitratfilter är inget svårt att bygga,jag gjorde mitt av en PETflaska med svavelkulor ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som köpare av Nitos 540 så hejjar jag på han allt jag kan.. :)

Större är alltid bättre som vi säger i branshen. Nu har jag fyllt upp

det nya (540l) karet med H2O/NhCl blandning å väntar bara på att

allt ska klarna. Stenen är på väg upp å ska ned i burken snarast.

Tålamod å tålamod, jag har inte ngt men kan man köpa det nånstans? :)

Det kommer att bli kanonskoj att ha ett kar som är dubbelt så stort

som det gamla. Sida vid sida ser mitt juwel rio 240 pyttelitet ut.

Ett par funderingar har även jag med, i likhet med Nito så undrar jag

vad man skulle behöva i MH effekt. just nu så har jag en 150W till 240l

karet, en till likadan är beställd men kommer det att räcka??

Skummaren som jag hade tänkt återanvända till den nya stora burken

är en Deltec MC500, kommer den att räcka?? Cirkulationspump är beställd,

det kommer att bli en 6500l/h pump med vågstyrning, räcker den.

Sumpen, ska man dela in den i fack eller ska man ha den som den är??

Nåväl, det löser sig nog...

En ny tråd kommer snart nog med bilder, mm, mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En MCE 500 till ett 540 låter lite klent men fungerar nog bra så länge belastningen är relatift låg.. Jag har en MCE 600(marginell skillnad i effekt mot mce500) till ett 720 och det är i klenaste laget, men karet fungerar utmärkt och jag känner just nu inga behov av att byta.

Jag har inga fack i min sump jag saknar inte dom heller för jag möblerar om i sumpen så fort jag hittar nån teknisk pryl som man bara måste ha........

En w per liter akvarium ger en hyfsad bild av behovet på belysning. Det skadar inte om du kompletterar dina två 150W med ett par lysrör. Det ger även bra möjligheter att få till ett riktigt snyggt sken i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Nito du gör helt rätt, det är bara att bygga vidare för när allt väl fungerar som det ska är denna hobby helt fantastiskt. :smiley20: Jag planerar redan för min "kris" och när det blir till att köpa hus kommer det att planeras efter tanken. Väggar kommer att kapas och jag sneglar redan på våtrumsmattor som skall ligga i akvarierummet. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är just nu i min 34 års kris, bygger om garaget till ett akvarie rum , ala 1700 L..

Är det en försenad 30 års variant eller en förberedande modell av 40-års karraktär eller är det rent av så att den här typen av kris infaller exakt vid 34? En frågande 32:a som ser en tendens av att det kommer braka loss ordentligt vid 34:a. :ler::ler::ler: Mera liter... mera liter.... större...större...stööörrrreeeeee :kram: Vill ha! Vill ha!!!! My presciuouuuusss.... :kram::kram::kram:

Tacksam för alla svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Hehehe , en fråga bara då... Är det OK att låna upp 100 000 när man köper kåk enbart för akvariet? eller är det som med spel... man lånar ju inte till spel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man väl fastnat i saltträsket så är det väl kört och man går ner sig helt förr eller senare... ;)

vi kanske skulle göra en poll: hur många här drömmer/planerar för BURKEN med stort B?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehe , en fråga bara då... Är det OK att låna upp 100 000 när man köper kåk enbart för akvariet? eller är det som med spel... man lånar ju inte till spel...

En pool ökar fastighetens värde ;)

PS!

Vid svårartad abstinens var god kontakta Narconom Aquatics 555-80 80 80!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
har man väl fastnat i saltträsket så är det väl kört och man går ner sig helt förr eller senare... ;)

vi kanske skulle göra en poll: hur många här drömmer/planerar för BURKEN med stort B?

Ja som sagt..Jag har då iallfall redan disskuterat igenom saken med frugan. Ett rum i anslutning till vardagsrummet och sedan blir det till att kapa ett så stort hål som bara möjligt i väggen. Höjja trösklar och lägga våtgolv med "panik brun" i akvarierummet. Sedan kan man plaska på bäst man vill :kram:

Undra om man kan sätta extra tjockt glas på visningsrutan för att vara säker på att vattnet inte hamnar i vardagsrummet om olyckan är framme?

Nej...nu får jag svårt att somna igen :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu är burken och sumpen beställd :) jag hejdade mig vid 865 liter, 180x80x60 av praktiska skäl samt att allt verkar vara dimensionerat upp till 1000 liter och sedan drar det iväg rejält.

en sump blev det också på 300 liter där färskvattentanken utgör en väsentlig del.

nu är det bara börja svetsa bänken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...