Gå till innehåll

Allt dött :'(


goamarie

Rekommenderade inlägg

Igår köpte jag lite ny fisk till mina kar. Både söt- och saltvattensfisk. Pansarmalar, pincettfisk och en korall. Den jättefina, och dyra, gula pincettfisken var lite trött igårkväll. Imorse fick vi en chock när ALLA fiskar, räkan, turbosnäckorna och sjöstjärnan var döda när vi steg upp!!

Undrar vad som kan ha hänt? Jag kör buss och hade lite bös på händerna igår. Kan allt dö om tvålet inte lyckas ta allt? Men då borde väl några i sötvattenskaren reagera också?

Förra helgen började vi med ett medel mot alger som luktar rätt starkt. Kommer inte ihåg vad det heter men kan återkomma om det.

Vår nitratfilterpump fick vi igång förra veckan för den motorn var kass. Kan vara något?

Vad händer när man försöker skära av 2 halvsmå glasrosor? Avger de så mkt gift att 128L saltvatten är dödande?

Måste jag byta ut stenen och sanden nu? De är, el kanske var, levande....

Hann inte ta några tester imorse :/

Får göra i em!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hemskt tråkigt när alt dör.

Kan var många orsaker.

Troligtvis va det en gul kirurg du köpt.

Det kan ju vara så att fisken va i lite dålig kondition så att när den domg så blev det någon kedjereaktion knappt troligt iofs

Hällde du i vattent från butiken i karet ?

Kan ha varit medeciner i vattnet som inte dom lägre djuren tål och det har satt igång det hela.

Ja rena händer är alltid viktigt.

Jag stoppar alldrig ner händerna om jag haft några starka rengöningsmedel eller tvålar på timmarna innan.

Hur låg din vattenvärden innan ?

Det du måste göra nu är ta ut alt det döda börja göra 50% vattenbyten eller mer.

Detta måste du göra fram tills du får bra vattenvärden igen å lakat ut stenen.

Om det kan vara någon form av medicenering från butiken så du fått i koppar så är det bara att slänga ut alt ink stenen.

Vad va det för medel mot alger du haft i ? jag brukar inte rekomendera medel mot alger tålamod och hitta källan till varför algerna är där brukar vara bästa metoden.

Vad har du för salthalt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som syrebrist, förmodar att det var red slime remover ni använde då du ville bekämpa alger. Och då måste man lufta mycket. Köra skummaren på fullt och ha bra ytvatten cirkulation för att lufta.

Kör lastbil och tvättar och sköljer händerna noga innan så där tror jag inte problemet var.

Jätte tråkigt att allt dött, men följ Jimmys råd så är du snart på gång igen.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ushdå, trist.

Vill mycket till om stenen och sanden är obrukbar, behåll dom du (eventuellt byta ut sanden, blir ju inte särskilt mycket, better safe than sorry).

Men allt dött måste ur karet fortast möjligt, några rejäla vattenbyten 50% eller mer under ett par dagar, om allt är dött så spelar det liksom ingen roll.

När allt dött är borta och vattenbyten är gjort så släck ner karet och börja gärna pyttsa i lite bakteriekultur.

Låt det gå mörkt några dagar/veckor, hur länge beror på om något över huvudtaget överlevt.

Blir lite som en omstart.

Vad som hänt är lite svårt att spekulera i med så lite information.

Bös på händerna kan vara en orsak, otroligt viktigt med rena händer och armar, dedikerade handdukar för enbart karet är inte heller helt fel.

Algmedlet kan vara en orsak med, beror lite på vad det är och hur det använts.

Glasrosorna är det med all säkerhet inte.

Behöver få lite testvärden, temp, pH, Nitrit, Nitrat, Ammonium är väl det dom är viktigast just nu.

Skummare, och funkar den?

Nitatfilter, vad för sorts filter menar ni med det, svavelkulor?

Trasig doppvärmare?

Målat hemma?

Mesta möjliga information du kan ge underlättar, tom småsaker som man inte kanske alltid tänker på.

Saltvatten är MYCKET känsligare än sött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig igemla skickade pm till mig. Åker ut dit i em om han är hemma när jag slutat.

ALLA djur dog och igår lade jag i den gula + en liten korall, tror det var xenia.

Stjöstjärnan, sandvändaren, 2 clowner, 2 xeniakoraller, räkan och den gula dog. Plus ett gäng turbosnäckor.

riktigt ledsamt :'(

upptäckte det för sent. Slutar 12 och kommer hem vid typ 13.30. Får börja blanda saltvatten och ta upp de döda djuren. Samla vatten så man kan göra tester på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om alt är dött så släng alt blanda nytt vatten till alt.

Sen hade jag blandat en spann med saltvatten så att jag hade sköljt av stenen där i och sen i med nytt vatten och i med stenen å börja om på nytt.

Så hade jag gjort för det vattenet du har när du kommer hem är nog inte mycket att hänga i granen tyvärr.

Börja med att köra upp lite vatten som du kan förvara stenen i.

Töm karet och rengör alt å börja om helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med vill jag beklaga det hemska som hänt dig.

Jag skulle inte personligen tro att det är kirurgen som orsakat detta då det känns som det gått för fort för att vara en sjukdom eller parasit.

Skulle gissa på någon typ av förgiftning.

Gör inget förhastat, om du ska till Stig så prata med honom innan du gör för mycket med karet mycket bättre hjälp kan du nog inte få.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När allt dött är borta och vattenbyten är gjort så släck ner karet och börja gärna pyttsa i lite bakteriekultur.

Låt det gå mörkt några dagar/veckor, hur länge beror på om något över huvudtaget överlevt.

Blir lite som en omstart.

Varför släcka? Blir ju en till störning när ljuset försvinner och ytterligare en när man sen börjar belysa igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför släcka? Blir ju en till störning när ljuset försvinner och ytterligare en när man sen börjar belysa igen?

Mjo, men har allt dött så finns där sjukt mycket näring i vattnet och stenen, det kommer resultera i en algbooooom som heter duga om lyset är på för fullt, och detta utan betare. Dom lär ju inte kunna stoppa i någon städfirma heller på ett bra tag innan man vet att det är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, men har allt dött så finns där sjukt mycket näring i vattnet och stenen, det kommer resultera i en algbooooom som heter duga om lyset är på för fullt, och detta utan betare. Dom lär ju inte kunna stoppa i någon städfirma heller på ett bra tag innan man vet att det är ok.

Nu ska vi kanske bryta loss till en annan diskussion...?

Men om du har mycket näring i vattnet och stänger ner ljuset så kommer du döda även eventuella alger. Och få ännu mer näring i vattnet.. och sen sätter du igång ljuset igen och då finns ännu mindre förmåga att ta hand om näringen.

Jag är själv allmänt skeptisk till nedsläckning och mörkläggning som metod. Det känns som man skjuter upp eventuella problem och gör systemet mer obalanserat. Själv hade jag försökt ändra så lite som möjligt men jobba fram rätt vattenvärden med bra skötsel. Med vattenbyten, skumning och fosfatreducerare så bör inte algerna nå katastrofala nivåer. Den algtillväxt som blivit bör bli en bra födokälla när man sen sätter i betande fiskar och djur. Och man har ett stabilare system att bygga vidare på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi kanske bryta loss till en annan diskussion...?

Men om du har mycket näring i vattnet och stänger ner ljuset så kommer du döda även eventuella alger. Och få ännu mer näring i vattnet.. och sen sätter du igång ljuset igen och då finns ännu mindre förmåga att ta hand om näringen.

Jag är själv allmänt skeptisk till nedsläckning och mörkläggning som metod. Det känns som man skjuter upp eventuella problem och gör systemet mer obalanserat. Själv hade jag försökt ändra så lite som möjligt men jobba fram rätt vattenvärden med bra skötsel. Med vattenbyten, skumning och fosfatreducerare så bör inte algerna nå katastrofala nivåer. Den algtillväxt som blivit bör bli en bra födokälla när man sen sätter i betande fiskar och djur. Och man har ett stabilare system att bygga vidare på.

Lite OT blir det väl men ändå inom ramarna tycker jag.

Visst är denna hobby underbar, finns inget såhär-ska-du-göra-för-att-det-ska-bli-rätt-metod.

Förstår hur du tänker, Lasse-metoden ;) fungerar ju uppenbarligen.

Det jag skrev är bara hur jag hade gjort.

Eller kanske något mellanting med typ 4 timmar lyse, men det hade helt berott på hur hur förutsättningarna varit.

Spolat av stenen i en bytta med nytt vatten, ut med sanden på tippen, blandat nytt vatten i karet, i med stenen, måttligt lyse, bakteriekultur och sedan vänta och se. Hade jag kört på till en början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite OT blir det väl men ändå inom ramarna tycker jag.

Visst är denna hobby underbar, finns inget såhär-ska-du-göra-för-att-det-ska-bli-rätt-metod.

Förstår hur du tänker, Lasse-metoden ;) fungerar ju uppenbarligen.

Det jag skrev är bara hur jag hade gjort.

Eller kanske något mellanting med typ 4 timmar lyse, men det hade helt berott på hur hur förutsättningarna varit.

Spolat av stenen i en bytta med nytt vatten, ut med sanden på tippen, blandat nytt vatten i karet, i med stenen, måttligt lyse, bakteriekultur och sedan vänta och se. Hade jag kört på till en början.

Jag säger absolut inte att du har fel, var bara nyfiken på tanken bakom. Och jag har aldrig trott att det finns EN sanning hur man ska göra med sitt akvarium. Det är levande organismer, går inte att räkna ut allt. Lasse-metoden? Det låter oroväckande, jag har ofta lite avvikande åsikter jämfört med Lasse. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undra om inte min okunskap och säljaren i butiken gjorde att alla dog :(

Satan :'(

Jättetråkigt att höra! Hoppas du får rätsida på det, samt att du får klarhet i vad som var problemet.

Det är alltid skönt att veta orsaker, om man kan få fram dem.

Jag är lite nyfiken på vad du menade med att säljaren i butiken gjorde något som skulle ta död på dina djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger absolut inte att du har fel, var bara nyfiken på tanken bakom. Och jag har aldrig trott att det finns EN sanning hur man ska göra med sitt akvarium. Det är levande organismer, går inte att räkna ut allt. Lasse-metoden? Det låter oroväckande, jag har ofta lite avvikande åsikter jämfört med Lasse. :)

Tanken bakom är att bli av med så mycket dött som möjligt så får bakteriepopulationen lite mindre att jobba med i omstarten.

Lasse brukar dra igång allt relativt fort, vill minnas det är på ett ungefär såhär:.

Dag 1: Blanda salt i med sten, fullt lyse på.

Dag 2: I med första djuren, en skaplig cleanup crew, någon fisk eller två, mata försiktigt.

Första veckan mata liiite var tredje dag.

Andra veckan mata varannan dag.

Tredje veckan mata varje dag.

Fjärde veckan eventuellt sätta i mer fisk.

Under hela perioden hälla i bakterier varje dag.

Dock är nog denna metod inget i detta kar nu, då man inte vet vad som orsakat massdöden.

Sorry för OT inläggen.

Hoppas det blir rätsida på vad som hänt.

Är övertygad om att Stig kommer med bra råd trots att han är lärare ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy vad tråkigt att höra låter som en förgiftning. Du har inte mekat med något oljigt innan? räcker med att det finns lite olja under nageln för att det skall sabba en hel del :(

Eller syrebrist/ värmare häktat sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beklagar! Sicket skit rent ut sagt! Det kan ju vara en slump att detta skedde i samband med ny fisk,kanske var nått på G ang algbekämpningen tex syrebrist som någon nämt eller något annat,och "lasset" tippar över när nya djur ..menar också att den gula såg trött ut direkt?

vad för slags algmedel hade du haft i innan?Gjorde du några vattenbyten under algbekämpningen?

En annan spontan fråga! Varför ska man i o kladda med händer när man introducerar nya djur i akvariet? Mer info!

Olja kan ju vara ett elände att få bort men tvivlar att det skulle få så drastiska följder...men men jag vet inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...