Gå till innehåll

Mitt 720 L. Mitt första saltkar.


Atlas

Rekommenderade inlägg

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har beställt 2x39w uvc till 2x2000L eheim pumpar till returen och 3x Tunze 6095 pumpar till att börja med för cirkulationen..

Vad tror ni om Tunze pumparna? Bra eller kommer jag behöva mer flås i karet sen?

Så nu väntar jag bara på att alla grejer ska komma.. Sen jäklar blir det kul..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rejäla doningar :) Jag är förespråkare för MH trevligt ljus och billiga lampor om man köper på rätt ställe. lambyte kostade mig 150kr för 3 st inte så farligt. Visst skaftar det el men man behöver ingen värmare det sköter MH så fint så :D Blir nog jäkla trevligt. men varför 2 uvc? en på var kortsida?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rejäla doningar :) Jag är förespråkare för MH trevligt ljus och billiga lampor om man köper på rätt ställe. lambyte kostade mig 150kr för 3 st inte så farligt. Visst skaftar det el men man behöver ingen värmare det sköter MH så fint så :D Blir nog jäkla trevligt. men varför 2 uvc? en på var kortsida?

Det blir 2 uv iom att jag kör returen med 2 st ställbara pumpar på 2000L st. Så det blir ju 2 olika rör fram till huvudreturen..

Snart är det frivecka igen och hoppas att dom flesta grejerna har kommit så jag kan börja bygga ihop karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har man frivecka och hade tänkt o köra o hämta grejerna jag beställt. Va bara mina nya ben till aluställningen som hade kommit..

Så jag köpte 2 spannar med Salt, en alg skrapa och pvc lim.. Hoppas att det är ett bra salt. Aquaruim Systems Reef Crystals. Eller vad säger ni?

post-7265-14468927949241_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag med :) Intresant med saltet ej testat det själv. Men har hört att det ska vara bra. Sj kör jag med ett salt som heter Blue Greasure strålande salt som är billigt jag ger 300 för 20kg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag med :) Intresant med saltet ej testat det själv. Men har hört att det ska vara bra. Sj kör jag med ett salt som heter Blue Greasure strålande salt som är billigt jag ger 300 för 20kg :)

Ja 300 va billigt. Jag gav 800 per 25kg.. Hmm Jaja,hoppas det blir bra bara..

Skoj med fler från trakterna ska bli intressant följa ditt projekt :)

Ja absolut Schon... Ju fler desto roligare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick precis reda på att min skummare hade kommit och pumparna va på väg.. Hoppas bara att sumpen är klar när jag går av mitt jobb pass nästa onsdag..

Nu funderar jag på om man ska ha nått annat som är bra att ha vid uppstarten.

Som det ser ut just nu så ser det ut så här.

Skummare Deltec TC 2060

Pumpar cirkulation Tunze 6095 x 3

Retur pumpar Ehiem 2000L x 2 ställbara

UVC Deltec 39w x 2

Tunze Osmolator

Osmosvatten sump 125L

Ljuset blir Pacific Sun Triton R2 x 4 inte beställt ännu

Sumpen är på 130 L

Akvarium 720L

Salt Reef Crystals 50 kg

Olika testerna/testare är köpta

Hmm.. Känns som jag har glömt nått... Fyll gärna på med tips och ide'er.. Jag kommer ju ha en hel del Lps,er och sps,er och även någon mjuk korall om det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en ledig helg så jag har varit o hämtat skummaren,levande sand,Biophos 2 och en snygg död flak sten. Har fått en jättekul ide om att bygga några snygga terrasser av några utstickande döda flakstenar. Sen om det blir bra i verkligheten är en annan femma.

En liten rättelse. Skummaren heter SC 2060.

Så nu väntar jag bara på sumpen, mina streamers sen drar det igång.

Tjohooo. Kan knappt hålla mej från att pilla på grejerna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har avbeställt sumpen och kommer att bygga den själv. Beställde glaset idag och bygger den imorgon.

Avrinningsboxen är limmad och klar och håller på att llimma pvc rören. Så om allt går väl så är det provkörning på söndag förmiddag och sedan fylla med osmosvatten o blanda salt på kvällen..

Trevlig helg alla.. Min ser ut att bli bra trots allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt det bara inte i boxen, så de fastnar och torkar ut. Sätt det isf uppe längs med toppen på boxen så de kan sprattla ner i karet igen, alternativt sätter du det en bit under ytan i boxen så du lättare kommer åt dem.

Jag har lyckats o grilla en tryckare pga att jag hade ett skyddsnät över ytan, men under tänderna i min box. Det kändes inte så värst kul kan jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt det bara inte i boxen, så de fastnar och torkar ut. Sätt det isf uppe längs med toppen på boxen så de kan sprattla ner i karet igen, alternativt sätter du det en bit under ytan i boxen så du lättare kommer åt dem.

Jag har lyckats o grilla en tryckare pga att jag hade ett skyddsnät över ytan, men under tänderna i min box. Det kändes inte så värst kul kan jag säga.

Hmm. Bra tips där jimmy. Får söka runt lite o se hur andra har gjort.. Men att bygga upp ett " skyddsnät " format som en skidbacke ner i karet igen borde funka kanske..

Antar att jag får modifiera efterhand som det går framåt.. Tack för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...