petnym Postat 7 december 2013 Dela Postat 7 december 2013 Dosera i (manuellt) så att du når dina målvärden för KH, Mg och Ca, men låt den dagliga (automatiska) dosen vara noll, (du har ju ingen egentlig förbrukning utan koraller, utom möjligen Mg nu i början)... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dahlgren Postat 7 december 2013 Dela Postat 7 december 2013 Dosera i glas och mät upp det var 24e timma istället. Varför börja dosera, hur gick det i förra karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 7 december 2013 Författare Dela Postat 7 december 2013 Ok,jag kan ta upp Mg / Kh manuellt (räkna med aqua calculator) kan vänta med dosering.Har doserad bara 200 ml på två dagar.Kan jag dosera zeobak nu efter 6 veckor inkörning fas ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 7 december 2013 Dela Postat 7 december 2013 bakterier kan du dosera var dag i början , lika så lite zeostart3 för att hålla nere näringnivåerna. stäng av skummaren när du lägger i bakterier. Håll dock koll på nivåerna. Att ha bra nitrat och fosfatvärde vid intro av koraller är ju en förutsättning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Felix.W Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Hittat en bra video på hur man använder rowaphos Bättre att köra det än aktivt kol. aktivt kol gör inte mycket gott när du inte har koraller eller grumligt vatten.Lite läsvärt om aktivt kol http://saltaquarium.about.com/od/carbonfiltration/a/Using-Activated-Carbon-In-Saltwater-Aquarium-Systems.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 10 december 2013 Författare Dela Postat 10 december 2013 Hittat en bra video på hur man använder rowaphos Bättre att köra det än aktivt kol. aktivt kol gör inte mycket gott när du inte har koraller eller grumligt vatten.Lite läsvärt om aktivt kol http://saltaquarium.about.com/od/carbonfiltration/a/Using-Activated-Carbon-In-Saltwater-Aquarium-Systems.htmTack Felix !Har börjat ta filter strumpa med remover från sumpen efter 4 dagar och röra den i två små hinkar på en liter.Efter jag får en bra färg på vatten slänger i sumpen.Det blir lättare att se när är det dags med ny remover och behövs inte byta så ofta strumpa.Fosfaten 0,07 efter 4 dagar.Redox kontrollen är på det visar 430 den är programmerat på 300.Ozonen har inte varit på i flera dagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 12 december 2013 Författare Dela Postat 12 december 2013 Nya grejer är på väg , orkade inte med filter strumpa hela tiden !Two Little Fishies Phosban Fosfat Reaktor 150Eheim Compact Pump 600 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 20 december 2013 Författare Dela Postat 20 december 2013 (ändrat) Testade igår min nya fosfat reaktor med 500ml rowa.Det verkar att fungerar och den är ganska liten kan hängas på glas kanten !Pumpen är forfarande för stark man man skulle köra på max (600) men jag kör på lägsta och själva kranen på reaktor är på halv.Nu 4-6 veckor tar det lungt behöver inte vända på filter påse varje dag !Tog några tester igår :Mg-1380Ca-420Kh-7Kalium -350fosfat-0,24 /0,18 /0,16 (måste vänta lite till ser inte bra ut ,avaktar blir svårt att hämta min montipora från triton). Ändrat 20 december 2013 av niki68 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 29 december 2013 Författare Dela Postat 29 december 2013 Är ganska nöjd med min fosfat.Efter 9 dagar MED nya reaktor min fosfat nere TILL 0.02 från 0,24.20/12- (0,24/0,18/0,16)24/12- (0,05/0,03/0,02)29/12 -(0,02/0,00/0,00)kh:7Ca:415Mg:1360Kalium:360 (doserad 10ml /dag strong ) 2-3 dagar till.Nitrate:1Ammonia:0Tror att är det dags hämta min första bokad koral montipora.Ni som har egna erfarenheter ÄR OK EFTER 9 VECKOR INKÖRNING FAS stoppa i 1-2 fiskar ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 29 december 2013 Dela Postat 29 december 2013 Bara att gratulera till det nollade resultatet. Jag kan tycka att du behöver kolla nu så du inte toknollar fosfaten för då kommer inte montiporan leva länge. värdena ser annars super ut nu kan jag tycka så du borde kunna tillföra lite levande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 3 januari 2014 Författare Dela Postat 3 januari 2014 Igår blev det att ta en lite tripp för att köpa första min fisk ! *4 x babylon sand sniglar*Scopas tang*Montipora*Ostron mussla (skal)Hade svårt hitta en plats att limma montipora den var lite stor.Till slut den få stå liggande på de två stenar tills vidare.Vet någon vad är de små blå grejer på stenen (bild 6) ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 3 januari 2014 Dela Postat 3 januari 2014 Det ser ut som bubbelalger, ta bort dom genast, det är en pest som sprider sig fort och brukar vara svår att bli av med. Gör det genom att ta ur stenen ur karet först, sen tar du bort bubblorna och sköljer hela stenen. När bublorna går sönder så sprider sig dessa i karet så man ska vara försiktig när man tar bort bubbelalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 3 januari 2014 Dela Postat 3 januari 2014 tips är att skrapa bort dem med hävertslangen när du gör ett vattenbyte. annars finns det lite krabbor/fiskar som käkar dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 3 januari 2014 Författare Dela Postat 3 januari 2014 Det ser ut som bubbelalger, ta bort dom genast, det är en pest som sprider sig fort och brukar vara svår att bli av med. Gör det genom att ta ur stenen ur karet först, sen tar du bort bubblorna och sköljer hela stenen. När bublorna går sönder så sprider sig dessa i karet så man ska vara försiktig när man tar bort bubbelalger.Den stenen väger äver 30 Kg den är hel,kan inte ta bort !Ska försöka skrapa bort de ...Tack ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 3 januari 2014 Dela Postat 3 januari 2014 Isf se till att göra som Reuben skriver, sug ut genom en slang! Du måste få bort dom ur karet annars sprider dom sig snabbt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 3 januari 2014 Dela Postat 3 januari 2014 Snygg burk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 3 januari 2014 Författare Dela Postat 3 januari 2014 Snygg burkTack Thomas ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 3 januari 2014 Författare Dela Postat 3 januari 2014 Isf se till att göra som Reuben skriver, sug ut genom en slang! Du måste få bort dom ur karet annars sprider dom sig snabbt!Tog bort allt man kunde se , några hamnade på sanden!Kan den föröka sig i sanden ? Hävertslangen vattenbyte får vänta vill inte röra sanden finns bra bakterier också som tas bort. (min inkörning fas bara 9 veckor).Först måste köpa en pump gora vatten byte , sålde min gamla den var för svag (lång avstånd mellan akvarium och balja). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 3 januari 2014 Dela Postat 3 januari 2014 Problemet är att alla bubbelalger innehåller sporer (tror jag?) som sprider sig snabbt, särskilt när man har haft sönder bubblorna. Så försök ta bort alla du kan se. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marrrtin Postat 4 januari 2014 Dela Postat 4 januari 2014 pilla loss dom från stenen med ett rakblad och fånga dom hela. Se till att dom inte spricker Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 4 januari 2014 Författare Dela Postat 4 januari 2014 Nya tester:fosfat :0,00/0,00/0,00mg:1350ca:415kh:7Fosfaten har försökt strypa lite mera reaktoren men det hjälper inte kan inte komma upp till 0,05. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Felix.W Postat 5 januari 2014 Dela Postat 5 januari 2014 Jag har också nollat fosfat med rowaphos. Använde bara ca 5cm i reaktorn.Slängt i en massa djur nu så fiskmat och skit får nog upp den igen. Skaffa fler fiskar^^bubbelalger-valonia är väldigt jobbiga. Trodde jag gjort mig av med dom när jag bara hittat några få bubblor. Men hittade några nya nu efter nån månad.klippt bort dom ca 6 bubblor jag hittade igår på en korall. Råkar man ta sönder en i vattnet så växer det 100 nya. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Felix.W Postat 5 januari 2014 Dela Postat 5 januari 2014 WoW kolla denna http://www.wetwebmedia.com/Algae%20and%20Plt%20Pix/Green%20Algae/Valonia/Myron%20Roth%20and%20world's%20biggest%20Valonia!%20Shaw%20BC.jpg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 5 januari 2014 Författare Dela Postat 5 januari 2014 Jag har också nollat fosfat med rowaphos. Använde bara ca 5cm i reaktorn.Slängt i en massa djur nu så fiskmat och skit får nog upp den igen. Skaffa fler fiskar^^bubbelalger-valonia är väldigt jobbiga. Trodde jag gjort mig av med dom när jag bara hittat några få bubblor. Men hittade några nya nu efter nån månad.klippt bort dom ca 6 bubblor jag hittade igår på en korall. Råkar man ta sönder en i vattnet så växer det 100 nya.Ok Felix !Finns sniglar,fiskar eller nån levande djur som kan äta upp ?Angående min montipora hur ska jag mata den ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 5 januari 2014 Dela Postat 5 januari 2014 Ha bubbelalgerna under uppsikt nu i början och se vad som händer och ta bort dem du får tag i. De kan försvinna av sig själv eller någon firre får smak för dem.Mina försvann efter ett par månader av sig själva. Annars finns smaragdkrabbor (mithrax sculptus) som ska äta denna alg.Angående min montipora hur ska jag mata den ? Balling och spårämne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.