Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Jag tycker du kan ha acropora på mer än bara en yta av 20x20cm. de övre 40 cm anser jag vara utrymme passande för acropora.

Acanthastrea skulle jag ha i halvskuggiga delar på botten.

Grymt fin fungia förresten

Tack det köptes bland första på WC.

Har flyttat Achan. vi få se om den klara sig

När jag lyfte på den hade massor med små kryp under som sprang överallt, vet ej namn men mandarin fisken bruka jaga på de.

Kan vara orsaken att den mår inte bra ?

post-5479-1446893361401_thumb.jpg

post-5479-14468933614254_thumb.jpg

post-5479-14468933614468_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pods skadar ej din korall. Jag tror det beror på för starkt ljus och kanske för hög cirkulation på den. Hoppas det blir bättre.

Som sagt ljus är sänkt från 65-70 till 55% och pumparna från steg 8 till halva steg 6-- ( av 12).

Vad är ok att mata min stora achan tänkte på fryst.Har kört krill och är ok men är bättre med mysis ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lps grow and color pellets. Triton har den.

Mina Acanthastrea, Micromussa och min Scolymia drog sig tillbaka in i skelettet under flera månader (ingen har riktigt återhämtat sig än, vet inte om Micromussan någonsin kommer titta fram) efter att ha blivit matade med FM:s LPS-pellets. Att detta var orsaken kan jag nästan lova, förstod nämligen inte från början att det var pelletsen som orsakade det utan fortsatte mata andra koraller med samma resultat. Kan ha fått en riktigt dålig batch, jag vet inte.

Vad jag däremot kan rekommendera är NLS Reef Macro Feeder, som Akvarieleasing verkar vara ensam butik i Sverige om att ha inne http://www.aquariumstockholm.se/spectrum-reefmacro-feeder-formula. Koraller fullkomligt älskar det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Acanthastrea, Micromussa och min Scolymia drog sig tillbaka in i skelettet under flera månader (ingen har riktigt återhämtat sig än, vet inte om Micromussan någonsin kommer titta fram) efter att ha blivit matade med FM:s LPS-pellets. Att detta var orsaken kan jag nästan lova, förstod nämligen inte från början att det var pelletsen som orsakade det utan fortsatte mata andra koraller med samma resultat. Kan ha fått en riktigt dålig batch, jag vet inte.

Vad jag däremot kan rekommendera är NLS Reef Macro Feeder, som Akvarieleasing verkar vara ensam butik i Sverige om att ha inne http://www.aquariumstockholm.se/spectrum-reefmacro-feeder-formula. Koraller fullkomligt älskar det!

Har en maxima som matar med den :

http://www.whitecorals.com/shop/de/Technik-und-Zubehoer/Fischfutter/Nyos-Goldpods-250-ml-1L71-602.html

Har en mindre achan som tar pellets och http://www.whitecorals.com/shop/fr/Technik-und-Zubehoer/Nach-Herstellern/NYOS-/NYOS-anderes/Nyos-Goldpods-250-ml-1L7160.html

Den stora Achan äter pellets, krill och nyos godlpods kommer testa med mysis också.

Flera koraller tar emot krill (1-2 gånger veckan )

*catalaphyilla

*favia

*lobophyllia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Ormet säger så behöver du inte mata acans. Mina acans drog också ihop sig i flera månader och var hårda som sten. Samma med min trachyphyllia. Sen en vacker dag så mådde dem bra igen. Jag hade dock smutsat ner vattnet mer med ultra organic men om det var det som gjorde skillnaden så de repade sig ska jag låta vara osagt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Ormet säger så behöver du inte mata acans. Mina acans drog också ihop sig i flera månader och var hårda som sten. Samma med min trachyphyllia. Sen en vacker dag så mådde dem bra igen. Jag hade dock smutsat ner vattnet mer med ultra organic men om det var det som gjorde skillnaden så de repade sig ska jag låta vara osagt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ok, men vilka koraller måste man mata med pellets / fryst mat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De utan zooxantheller. Så kallade azoox.

Men nog är det så att de flesta koraller kan dra fördel av lite matning ibland. Men det är sällan nödvändigt för korallens överlevnad och trivsel.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker köpa en ny test Mg vi få se om min som är mindre en halva använd (2.5 månad) visar fel.

Stora montipora har fått lite grå färg i mitten.

Den är placeras ganska upp tror inte att ljus är problemet , lampa är på 55%.

post-5479-14468933626442_thumb.jpg

post-5479-14468933626751_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Du ska inte reda ut dina befintliga problem innan du köper fler koraller då?

Sen ska jag gnälla lite igen och säga att det är fortfarande svårt att se hur korallerna ser ut när du har så extremt mycket blåljus i dina foton. Fota gärna igen med mindre blått :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte reda ut dina befintliga problem innan du köper fler koraller då?

Sen ska jag gnälla lite igen och säga att det är fortfarande svårt att se hur korallerna ser ut när du har så extremt mycket blåljus i dina foton. Fota gärna igen med mindre blått :)

Tyvärr hittar inte problemet !

Har min stora röda montipora som är döende och 2 fraggar acropora.

De andra över 40 koraller mår bra.

Vi få se om det var för stark ljus, kör nu på 50%.

Försökte köpa salifert test kalium men slut i Stockholm , men har bra salt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du byta remover? Den verkar ju göra sitt jobb?

Byt när du börjar mäta högre fosfat eller med jämna mellanrum som du vet fungerat (t.ex. 1 gång per månad som jag skulle tro är vanligt hos många).

Du menar allt över 0.10 kan man tänka byta !

Rowa hade jag ca. 500 ml och fungerade ca. 1,5-2 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker som så, varför ändra ett fungerande koncept.

Om din nuvarande remover håller låga till omätbara nivåer så länge, så skulle jag personligen fortsatt med samma och bara bytt varje 6 veckor.

En anledning till att byta märke skulle ju vara om den nuvarande inte fungerar eller om du hittar ett betydligt billigare alternativ som gör ett lika bra jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hör det ju till att han haft lite problem och jag tror Nicola vill se om det blir bättre med en mindre aggressiv absorber. Jag kan tycka att du likväl kan fortsätta med rowa men minska flödet lite så du inte nollar halten utan alltid får ett mätbart värde även om det bara blir 0,01.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...