Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Jag kör Pandora S och är extremt nöjd, ljuset är grymt!

Kör även radion G2 PRO och den är riktigt bra.

Alltså är båda ramperna riktigt bra, men man har bättre täckning på PS än på radionen.

Och det är ju betydligt snyggare med en ramp än 3, men det är väl en smaksak skulle jag tro, jag gillar iaf när det är stilrent o inte hänger massa sladdar kors o tvärs.

Hade möjlighet sälja min lampa och byta till Pandora S (4 x 80w T5) början på året men snålade att sälja min R2 fick 11000 kr men ville tolv.

Nu vi få se om någon vill köpa min R2 annars får jag klara mig några månader till tills man vinner på lotto.-kung-

R2 är också ok men tyvärr måste man köra den under 60% för allt ska fungera , sen är inte hel säkert att mina acro skulle klara sig om jag skulle köra annan modell på lampa.

Första 4-5 månader alla acro var so fina men efter vet ej vad hände.

Allt vad jag kommer ihåg var att doserade ozon(UV) några timmar per dag i två veckor och ökade styrka på lampa från 50-55% till 65-70%.

Problem med NO3 hade jag inte på den tiden den låg på 5-6 sen fosfaten mellan 0-0,05.

Nu kommer provas :

R2 =55%

blå/orange/grön =100%

röd=75%

vit=40%

Vill man köra nya Echotec G3 pro de har också ett bra hangign kit för mina 3 lampor

MORE 3-RADION CONFIGURATION POSSIBILITIES

Approx. 13.4 in (34 cm)

Approx. 49 in (124.46 cm)

(3 Radions end to end)

Approx. 66.0625 in (167.8 cm) (3 Radions end to end)

2 LONG RAIL KITS

Note: For tanks 72” and longer

Needs:

2 Long Rail Kits

XR618

2 Premium

Hanging Kit

XR655 (sold separately)

3 Radions XR30w

http://ecotechmarine.com/products/hanging-kits/

http://ecotechmarine.com/wp-content/uploads/2012/05/RailKitConfig_hirez9-10.pdf

ELLER VET EJ NÄR DE KOMMER UT !!!

http://reefbuilders.com/2014/05/29/radion-mounting-system-sleek-light-arm-ecotech-marine/

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ecotec och Pacific sun tycker jag har en bra setup på led,men en fördel med PS är t5 rören. Ati har en fin hybrid ramp också. Ett mycket säkert kort då t5 fungerar utmärkt. Men jag tycker att det är en t5 ramp med tillskott av led och det är inte vad jag vill ha.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför kör du så mycket rött?

Jag vet inte hur färgtempen är på R2, men på min Pandora S så kör jag liknande mängd rött och får då enligt mig själv, rätt färger på fiskar och koraller som har rött i sig.

Har inte sett någon korall protestera mot den mängden rött heller.

Kör jag mer rött än så, så får jag nästan självlysande firrar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur färgtempen är på R2, men på min Pandora S så kör jag liknande mängd rött och får då enligt mig själv, rätt färger på fiskar och koraller som har rött i sig.

Har inte sett någon korall protestera mot den mängden rött heller.

Kör jag mer rött än så, så får jag nästan självlysande firrar ;)

jo jag vet att det är väldigt tacksamt att dra på mycket rött, specielt på fisk och lps. Men frågan är vad det gör. Det röda ljuset i havet når ju bara några meter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag vet att det är väldigt tacksamt att dra på mycket rött, specielt på fisk och lps. Men frågan är vad det gör. Det röda ljuset i havet når ju bara några meter.

Ja, time will tell. På en korta tid jag använt rött ljus nu så ser jag inga negativa effekter i alla fall. Jag är dock lite restriktiv i hur mycket jag använder av det röda som sagt.

Jag läste någonstans om att rött kan gynna cyano. Om det är sant eller inte vet jag ej.

Kommer dock inte ihåg vart jag läste det.

Kan säkert stämma. Men för att cyano ska kunna gynnas (existera) så ska det ju ha andra förutsättningar också. Det kommer knappast bara för att man tillfört rött ljus eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ati har en fin hybrid ramp också. Ett mycket säkert kort då t5 fungerar utmärkt. Men jag tycker att det är en t5 ramp med tillskott av led och det är inte vad jag vill ha

Fyrarörs-hybriderna ligger på ca 50/50 i effektförhållande LED/T5 - dvs med allt på max så ligger merparten av PAR på LED.

För åttarörsramperna så vlir det mer 50/50 i PAR.

Nu kör man kanske inte max på allt vanligen, men man ska nog inte tro att det här är någon T5-ramp med LED-list.

Se länken jag postade ovan, där finns den med både med T5 påslaget och körd med enbart LED (fyrarörsramp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelarna är väl på ati att man kan justera varje enskilt led kluster, samt att T5orna är dimmbara!

Synd bara att sladden går ut på sidan ;(

Men den kanske går att ändra?

Det ska man nog inte ge sig på. Man får nog försöka stripa fast den längs balsidan på rampen om den stör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Pandora S och är extremt nöjd, ljuset är grymt!

Kör även radion G2 PRO och den är riktigt bra.

Alltså är båda ramperna riktigt bra, men man har bättre täckning på PS än på radionen.

Och det är ju betydligt snyggare med en ramp än 3, men det är väl en smaksak skulle jag tro, jag gillar iaf när det är stilrent o inte hänger massa sladdar kors o tvärs.

Jag kör tre st radion och tycker det blir ganska luftigt och hyfsat stilrent. Man kan ju gömma sladdar på nåt vettigt sätt.

yjeguby8.jpg

Är i övrigt väldigt nöjd med radion och nackdelen är skuggor som det blir av alla ledar och ljudnivån om man kör på 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör tre st radion och tycker det blir ganska luftigt och hyfsat stilrent. Man kan ju gömma sladdar på nåt vettigt sätt.

Är i övrigt väldigt nöjd med radion och nackdelen är skuggor som det blir av alla ledar och ljudnivån om man kör på 100%

Korallerna ser ut att må bra :)

Hybridramperna Pacific sun och Ati löser skuggningarna med sina T5 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det blir nog inte så snyggt, inget man kan lägga in som önskemål vid en ev beställning?

Tyvärr inte. Uppbyggnaden är sådan att hela LED-delen med styrning sitter i mitten. Det finns inte plats att dra kabeln över T5orna och få in kontaktdonet på långsidan :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett fritt o påverkar betydligt mindre än ett fritt h :)

Tror tom att om man ska vara petig så ska det vara 2 h

Nu pratar du kemi - men jag pratar biologi. De fria vätejonerna (som om man skall vara ännu mer petig inte är fria utan bundna till en vattenmolekyl och bildar en Oxoniumjon) påverkar ju pH:t i första hand. Vad jag vill åt är istället restprodukten av fotosyntesen. Den sker ju som alla vet inne i zooxanthellerna som i sin tur är belägna inne i korallens vävnad. Restproduktionen från fotosyntesen är syre och den fria syreatomen är mycket reaktiv och oxiderande. Den måste ut ur korallens vävnad så fort som möjligt och den transporten är inte aktiv utan beroende på syrgastrycket inne i vävnaden och syrgastrycket precis i interfacet mellan vävnad och vatten. Är syrenivån 100% i vattendelen så kan inte korallen göra sig fri från fotosyntesen syreöverskott - och du får stor risk för blekning. Detta är anledningen till att vattenrörelsen blir viktigare och viktigare ju mer vi koncentrerar oss på att ge mer och mer av de våglängder som är optimala för fotosyntes. Kan ju nämna här också att polypexpansionen har stor betydelse för kampen att bli av med fritt syre och syrgas. Det ökar ytan på korallen och därmed diffusionstakten - det är inte bara ett tecken för att de är hungriga. När skivor och LPS blåser upp sig - samma teknik

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O2 är normalt resultatet men det är O som kommer från reaktionen. Normalt verkar det vara så att det snabbt bildas O2 eftersom det är sannolikt att första en frigjord O träffar är en annan O men om så att säga utrymmet för att bilda O2 är dåligt (mycket hög syremättnad i vävnaderna) så uppstår det för mycket fria, enskilda O och då händer det saker. Samma kan hända med växter vid kraftig belysning och dålig luftväxling. Jag tror att den här processens farlighet är klart underskattad inom revakvaristiken - det skulle inte förvåna mig om det är denna typ av processer som står bakom de flesta korallblekningarna - åtminstone i akvarium. Vi vet ganska väl vid vilka våglängder som de olika fotosyntetiska proteinerna har sin maximala absorbans och vi kan med LED tekniken precisionsbomba just vid de våglängderna. När vi använde MH som främsta ljuskälla så kanske 15 - 20 % av den insatta energin (W) resulterade i våglängder som prickade just dessa proteiners absorbanstoppar - med LED tekniken - och när vi äntligen fattat att kasta allt vad varmvita, vita och till och med kallvita under 10 000 K åt helsike - kan vi lägga kanske 80 % av utgående våglängder där de gör mest nytta. (Och kan göra mest skada också). Men det är ett nytt läge och en ny teknik och därför måste man ompröva ett och annat.

Jag är också rätt övertygad om att det T-5 rörenfrämsta fördel är att skapa ett mer behagligt ljus för oss att titta i, man behöver inte stirra i ett tokblått akvarium. Detta kommer att utvecklas - det är jag säker på - Pacific Suns RGB teknik har framtiden för sig.

Jag själv är lite intresserad av vad de röda våglängderna kan göra (630 och 660 nm specifikt) Jag har kanske varit den som hårdast drivit tesen om att de röda våglängderna har liten betydelse för korallernas fotosyntes i naturen eftersom 660 exempelvis i stort sett är helt borta vid ca 3 meter. Så är det nog men jag är också övertygad om att även om dessa toppar inte används i naturen så kan nog de flesta koraller använda dem - om våglängderna finns där. Frågan är dock om de använder det röda ljuset som indikation på att de är högt uppe och därför bildar andra proteiner som solskydd (brunfärgningen). Om de använder dem finns mer anledning att använda RGBA tekniken för att få ett vitskimrande akvarium.

Jag tror inte på teorin att brunfärgningen beror på att korallen skaffar fler zooxantheller - det är ologiskt ur ett evolutionsmässigt tänkande. Det mest logiska vore om de ökade zooxanthellernas antal vid svagt ljus för att trots allt ta vara på så mycket fotoner som möjligt. Vid riklig förekomst av fotoner (starkt ljus) behöver de inte lika många zooxantheller för att skörda samma energimängd per tidsenhet.

Jag kommer själv göra några mindre experiment nu i höst. Jag har exempelvis beställt några Dream Chip i ny konfiguration. Nu kunde jag få ett rimligt pris vid ett litet antal så det dimper snart ner några chip hos mig med följande konfiguration Kanal 1 -> 20 LED 20 000K, Kanal 2 ->10 st 420 nm, 10 st 430 nm; kanal 3 -> 10 st 630 nm, 10 st 660 nm; kanal 4 -> 10 st 455 nm, 10 st 470 nm och slutligen kanal 5 -> 20 st 20 000K. Det blir fortfarande 40 % fosforbelagda LED men med rätt så lite energi i området 500 - 600 nm. Att 470 nm är med beror dels på en topp runt den våglängden för ett protein men främst för att just den våglängden verkar vara viktig för färgen hos en del skära/rosa koraller.

På grund av ett beställningsmisstag så gjordes 2 st mer av dessa chip än vad jag beställde - men jag tog dessa också - eventuellt kan jag tänka mig att sälga dessa två - vill se hur bra det blir först. Är det någon som är intresserad - skicka ett pm

Sedan hoppas jag att det dyker upp en konfiguration av RGBA chippet med en kompletterande ring av olika blåa runt om så man kan köra det spåret to the bitter end

Slut på trådkapningen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade otur med två maxima sista 4 månader ,många säger att de är svåra klara sig de som är 5-6cm.

Nu tänkte prova en store mussla hoppas får mera tur denna gången kommer en lite beställningen från WC om två veckor med lite blandat.

Ultra tridacna maxima XXL 14-17cm.

post-5479-14468933957554_thumb.jpg

post-5479-14468933957875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som kör Pacific Pandora S med T5 vilka 4 rör är bäst att beställa ?

*tänkte på de är ok ?

2x Crystal Blue(Blue Plus have similar spectrum)

2x Spectra Plus(Coral plus have similar spectrum)

Pandora Hyperion S (SMT) 4 X 145 , 4 X 80W T5‏‏

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kombon (blue plus/coral plus) är allround och väldigt gångbar. Svårt att spetsa till det med bara fyra rör, men det är kul att labba med actinic-rör eller purple (purple plus eller kz fiji pink).

För att sticka ut hakan lite:

Blue Plus

Actinic

Purple Plus

Blue Plus

Inte mycket grönt i den, kombon men massor med tillväxt och fin accent i rött och acrtinic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...