Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte det har så mycket med lampan att göra förutom att den skulle vara för stark. Led överlag verkar bränna många koraller pga av sin styrka. Det är en relativ ny belysning och provas fram och tillbaka och många teorier kommer upp. Läs teorier noga... då det inte finns så mycket praktisk prövning runt dom. Många sätter sina ledlampor över sina nystartade kar och kör igång med zeovit och alla möjliga buffers och mäter och justerar sina värden varje dag med sina hobby tester så värderna åker som en gummisnodd upp och ner. Så tycker det är ganska svårt att skylla på just lampan då.

Jag tror man ska vara mer försiktigare med vad för skit man stoppar i karet. Min erfarenhet är att det är viktigare med stabila värden och inte total nolla nitrat och fosfat än att slänga i massa buffers bara för att kompensera för någon korall ser lite dålig ut eller liknande. Bruna och skadade koraller kan ta jättelång tid innan dom färgar ut igen. Ett jämt och stabilt akvarium och inte stoppa ner allt för fort med lagom belysning kommer man långt på.

Har sett jättefina acroporer i akvarier med både fosfat och nitrat när folk haft stabila värden. Och det är nog inte en slump att man fortfarande oftast ser dom finaste sps karen med T5 belysning ;)

Edit: Jag har en jättefin acropora mitt under min hyperion 150w panel som e stor som en handboll ;). Suttit så i 1.5 år. (Skulle vart mycket större om jag inte tappat den flera gånger. Kan ta en bild imorn om det råder tvivel. Dock har den blivit lite mörkare då jag pajade min lampa och bara kan köra på 40%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det kan också betyda död... ;-) Notera att jag inte skrivit något om tillväxt... Självklart finns det en massa parametrar som påverkar, men nu gällde diskussionen ljusstyrka och att byta från en Polsk budgetramp till Ecotechs absoluta värstingramp kommer leda till mycket starkare ljus.

Det är tur att det går att backa när man skriver... Polsk budgetramp... Ja du Peter, du som vet så mycket om ljus, det är konstigt att inte du har världens grymmaste korall-kar.

Ett kelvintak kan man fixa på många sätt men säger inte alltid så mycket om ljusinnehållet. Och att mäta Par kanske är rätt, men Par mäter allt ljus och de flesta mätarna har svårt att mäta blått ljus

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tur att det går att backa när man skriver... Polsk budgetramp... Ja du Peter, du som vet så mycket om ljus, det är konstigt att inte du har världens grymmaste korall-kar.

Jag har ett grymt FOWLR, räcker inte det?

Är det när argumenten tar slut som man tar till personangreppen?

kan vi återgå till att diskutera Nicos akvarium nu?

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Turboadde, visst är tekniken ny men purfärst är den inte för min del iallafall. Körde igång med LED februari 2012 (o då snodde jag ideen av en akvarist i Hässleholm som hade hållt på ett tag innan 2012) (har tre trådar om mina saltkar).

Däremot så tror ja du ändå är inne på rätt linje. Små blå flaskor och tinkturer av diverse sort är av ondo. Denna hobby tar tid, man kan göra 99 saker helt rätt och en sak lite fel så skiter det sig.

Sen att LED skulle ge självskuggning eller bruna brända koraller är helt enkelt inte sant,,,,, inte hos mig iallafall:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det när argumenten tar slut som man tar till personangreppen?

Du får nog ta svar som dessa, när du skriver "Polsk budgetramp" om belysningar som folk betalat 10000:-+ för ;)

Har som sagt själv en Hyperion Pandora S 2x145W +T5 och upplever den som allt annat än budget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är det nog så med Led att vi kan uppnå både bra och dåliga saker. När vi monterar en Mh-lampa så får vi ett visst typ av ljus och det blir som det blir. Nu kan vi "styra" ljuset som vi vill och kan pricka det spectrum som vi tror att korallerna älskar. Och vad jag kan läsa mig till på andra forum är att en del bleker och andra får bruna koraller och andra tråkigheter och en del kan visa fantastiska resultat. Så jag tror att det är viktigt att vi lär oss hur vi ska hantera all den kraft som ledaramturer kan leverera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag själv fått erfara är att jag upplever ljuset från LED, som lite svagt för ögat om man ser till effekten som används. Det är lätt att vilja kräma på mer för att det ska "se bra ut".

Där är tillskottet av T5 utmärkt tycker jag. Man får en jäkla skjuts i ljusstyrka samtidigt som man inte riskerar att bränna korallerna på samma sätt som om man bara hade ökat på till samma upplevda ljus fast med LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag själv fått erfara är att jag upplever ljuset från LED, som lite svagt för ögat om man ser till effekten som används. Det är lätt att vilja kräma på mer för att det ska "se bra ut".

Där är tillskottet av T5 utmärkt tycker jag. Man får en jäkla skjuts i ljusstyrka samtidigt som man inte riskerar att bränna korallerna på samma sätt som om man bara hade ökat på till samma upplevda ljus fast med LED.

Håller verkligen med. Har flera gånger funderat på att "hmm, vad lite ljus jag har" sen drar T5orna igång och det ser normalt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man återvänder till irspringsfrågan så har jag en acan som gått under ren T5 det senaste året, ganska låg intensitet, ca 0,5w/l, men den har sett bra ut. Nu står den i ett litet kar med ca 1w/l T5 (enbart blått) och den ser grm ut. Aldrig sett sådan PE på en acan.

Ok, inga vetenskapliga bevis, men dels så tycker jag det tyder på att T5 är safe för acan och dels att de inte räds rätt mycket effekttäthet.

Nu ska vi kanske inte kapa Nicos tråd för mycket med LED-debatt, men denna länk är intressant om man vill få en känsla för ljuskvalitet ur många olina aspekter för omika ramper. Tyvärr är inte PS med dock :(

http://ig-meeresaquaristik.de/index.php?page=Thread&threadID=392

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man återvänder till irspringsfrågan så har jag en acan som gått under ren T5 det senaste året, ganska låg intensitet, ca 0,5w/l, men den har sett bra ut. Nu står den i ett litet kar med ca 1w/l T5 (enbart blått) och den ser grm ut. Aldrig sett sådan PE på en acan.

Ok, inga vetenskapliga bevis, men dels så tycker jag det tyder på att T5 är safe för acan och dels att de inte räds rätt mycket effekttäthet.

Nu ska vi kanske inte kapa Nicos tråd för mycket med LED-debatt, men denna länk är intressant om man vill få en känsla för ljuskvalitet ur många olina aspekter för omika ramper. Tyvärr är inte PS med dock :(

http://ig-meeresaquaristik.de/index.php?page=Thread&threadID=392

Häftigt! Tänk om någon kunde säga: Det är ramp XX som har det optimala ljuset för koraller. Intressant med de låga Par-värdena också, här ser man problematiken med vem som mäter, och vad man mäter med. En annan undersökning kan visa helt andra siffror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man återvänder till irspringsfrågan så har jag en acan som gått under ren T5 det senaste året, ganska låg intensitet, ca 0,5w/l, men den har sett bra ut. Nu står den i ett litet kar med ca 1w/l T5 (enbart blått) och den ser grm ut. Aldrig sett sådan PE på en acan.

Ok, inga vetenskapliga bevis, men dels så tycker jag det tyder på att T5 är safe för acan och dels att de inte räds rätt mycket effekttäthet.

Nu ska vi kanske inte kapa Nicos tråd för mycket med LED-debatt, men denna länk är intressant om man vill få en känsla för ljuskvalitet ur många olina aspekter för omika ramper. Tyvärr är inte PS med dock :(

http://ig-meeresaquaristik.de/index.php?page=Thread&threadID=392

Det du upplever på din acan är ju helt naturligt, du kan ställa dina acans i mörker och dom överlever, ställ en under en sten där den inte får något direkt ljuse o plocka fram den om en månad, den färgen du får utav det är riktigt grymt, acan är ingen ljuskrävande korall, utan klarar sig utan något direkt ljuse men behåller ändå färgen, i för starkt ljus så bleker man dom tyvärr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du upplever på din acan är ju helt naturligt, du kan ställa dina acans i mörker och dom överlever, ställ en under en sten där den inte får något direkt ljuse o plocka fram den om en månad, den färgen du får utav det är riktigt grymt, acan är ingen ljuskrävande korall, utan klarar sig utan något direkt ljuse men behåller ändå färgen, i för starkt ljus så bleker man dom tyvärr!

Så du menar att det är en tillfällig effekt som kommer att avta?

Känns annars som att acans borde kunna trivas bra under ren LED med måttligt pådrag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att det är en tillfällig effekt som kommer att avta?

Känns annars som att acans borde kunna trivas bra under ren LED med måttligt pådrag...

I rent blått T5 ljus kanske den inte får så starkt ljus?

Trivs gör dom, men färgen är inte ens i närheten mot vad en acan som är placerad i mörker är, prova så får du se skillnaden, är ju tråkigt att inte kunna sen den, men sen när man plockar fram den så blir man destå mer positiv ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har närmast stått under 2x54w i ett 180 l. Sen satte jag den på botten, ca 1m under ATI-hybriden. Att den inte slogbut där beror nog mest pä att Moorish åt på den.

Därför flyttade jag den inom ett dygn till ett 54l med 2x24 och den är som aldrig förr...

Så den har gått från mediokert ljus till typ sps-densitet och verkar må bättre...

Kan ju vara så att de inte gillar långa våglängder iofs... De är väl rätt djuplevande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det hade varit kanon Henrik. Men det går inte. o det är ju det som är så häftigt med koraller.

Dom är extremt plastiska. Dom justerar sina

förutsättningar med parametrar som vi inte begriper.

Man har börjat ana tex betydelsen av våglängder som inte har med fotosyntesen att göra, men som korallen använder för att reglera sin solbränna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ge ett exempel

Placera en snabbväxande Acropora under det perfekta ljuset.

Den bygger CaCo3 utavbara den. Men den blir inte av med H som blir över i processen. för lågt flöde över korallen. I bästa fall så blir den brun och tvärstannar. Den korallen med den förutsättningen hade mått mycke bättre i mindre bra lyse. Den hade då i allafall inte haft problem med lokal syraattack.

Visst i det läget kan man säga att det är fel belysning. Men är vi så skickliga att vi kan skilja på orsak och verkan bara genom att titta på korallen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har börjat ana tex betydelsen av våglängder som inte har med fotosyntesen att göra, men som korallen använder för att reglera sin solbränna

Precis, och det är nog här mycket av problematiken finns med led, oavsett vilken armatur vi än köper eller bygger. Hur mycket av detta ljus krävs egentligen, och vilka våglängder är det.

Och vi kan se koraller som blir "bajsbruna" och även blekta intill varandra. Så på något sätt kan vissa koraller försvara sig mot starkt ljus verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Pandora S och är extremt nöjd, ljuset är grymt!

Kör även radion G2 PRO och den är riktigt bra.

Alltså är båda ramperna riktigt bra, men man har bättre täckning på PS än på radionen.

Och det är ju betydligt snyggare med en ramp än 3, men det är väl en smaksak skulle jag tro, jag gillar iaf när det är stilrent o inte hänger massa sladdar kors o tvärs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...