Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Planerad köpa flera snygga koraller (mycket acro) men är inte nöjd med mina några som spokar ,många säger att min pacific lampa som är för stark.

Första steget ska sälja min hyperion R2 .

Kommer byta till :

3 x EcoTech Marine Radion XR30w G3 PRO‏‏ vill använda 2 LONG RAIL KITS (ca.(167.8 cm) Note: For tanks 72” and longer

Needs:

2 Long Rail Kits

XR618

2 Premium

Hanging Kit

XR655 (sold separately)

3 Ra

dions XR30w

http://ecotechmarine.com/products/reeflink/

http://ecotechmarine.com/products/hanging-kits/

http://ecotechmarine.com/wp-content/uploads/2012/05/RailKitConfig_hirez9-10.pdf

Det är väl ganska lika uppsätting på led i PS hyperion R2 och Ecotech rampen, och effekten blir väl ganska lika också, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sådant byte resulterar absolut i mer ljus (ie högre PAR). Ecotechs Radion 3 Pro är en riktig best när det gäller PAR eftersom man valt den effektivaste bin som är tillgänglig för varje LED. Därav har den ca 25% mer PAR än icke-Pro varianten trots att det på pappret ser ut att ha nästan exakt samma uppsättning LED (då Bin inte brukar anges). Vill man ha mindre ljus får man nog dimma ned rampen.

Grafen nedan kommer från en hobbyist på reefcentral som själv gjort en massa mätningar...

post-2486-1446893392764_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det ju frågan om mer PAR betyder mer tillväxt. Jag har om man ska lita på mätningarna på reefcentral.com, väldigt låga PAR-värden med min PS Hyperion Pandora S. Samtidigt så har jag en Acro på 70cm djup med lampan på 50% och den stortrivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det ju frågan om mer PAR betyder mer tillväxt.

Nej, det kan också betyda död... ;-) Notera att jag inte skrivit något om tillväxt... Självklart finns det en massa parametrar som påverkar, men nu gällde diskussionen ljusstyrka och att byta från en Polsk budgetramp till Ecotechs absoluta värstingramp kommer leda till mycket starkare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noterat :)

Jag tänkte bara så att Nico verkligen tänker efter innan han byter ljus :).

Att ha tillgång till extremt starka ljus kan troligen ställa till det mer för honom. Efter att ha sett hur vissa av mina SPS:er trivs på i princip botten av mitt kar med mitt förhållandevis svaga ljus, så har jag börjat vara väldigt försiktig med att kräma på med mer ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med par mätning för koraller är så förlegat.... Pär är ett instrument som mäter det ljus vi människor uppfattar. Dvs vitt , det som ligger mellan 480- 560 typ. Enda det ljuset gör i för stora proportioner är att bleka våra koraller. Koraller däremot behöver väldigt lite av detta ljus för att växa , därför anser jag par mätning är intetsägande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med par mätning för koraller är så förlegat.... Pär är ett instrument som mäter det ljus vi människor uppfattar. Dvs vitt , det som ligger mellan 480- 560 typ. Enda det ljuset gör i för stora proportioner är att bleka våra koraller. Koraller däremot behöver väldigt lite av detta ljus för att växa , därför anser jag par mätning är intetsägande.

Nej så är det inte... Tror du blandat ihop begreppen lite!

post-2486-14468933927853_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att du skiftat till radion istället. Någon anledning att du inte längre vill byta till en Pandora s. ?

Tyvärr, finns inte så många som har lyckats med alla SPS de koraller som är placerade nära vatten yta.

Vita ljus kör jag på 40% borde fungera , so fort man vill öka styrka på lampa jag menar över 60-65% börjar visa acro blir bruna på toppen.

Blir svårt att köra styrka på 50% när man har höjden på 70cm (från botten till lampa blir 94cm ) lampa hänger 24cm från vatten yta.

Måste tänka också på andra koraller som är placerade nära sanden.

Jag tror att Pacific sun svårt fungera för de som vill köra bara SPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då var det väl djuplevande koraller?

Det vet du bättre än mig. Briaerum, grön stjärnpolyp var känsligast. Flakväxande montipora tog också stryk den tid de växte i det karet.

Jag kör 4 ch blå på 100%

röd/orange/grön pendla mellan 75%-85%

vita 40%

Lampa är på 60% styrka.

Som sagt bara några de koraller acro som är nära vatten yta.

60% ljusstyrka på dagens LED-armaturer är rätt mycket. Du har samma styrka på dina moduler som mina fast med vita LED:s och kör de på 60%, mina körs på 50% men med högre styrka på resterande färger.

Pacific Sun själva rekommenderar inte att man kör så mycket högre. LED:arna blir mer effektiva sett per effekt in i LED:arna om du kör på 60% än på 100%, också något att tänka på.

Varför vill du köra med mer ljus än du gör idag, vad ska förbättras? Vad ska bli bättre med Radion G3 Pro?

Försöker bara förstå din tankegång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niki's koraller är inte blekta. Rampen är inte för stark. Hans acro ser ur som alla andra acro jag sett under pacsun ramper.... Bruna och nära döden.

Blåbert, vidofner mfl, ingen lyckas med acro under PS gamla kluster. Och det sa jag till Niki när jag var där sist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niki's koraller är inte blekta. Rampen är inte för stark. Hans acro ser ur som alla andra acro jag sett under pacsun ramper.... Bruna och nära döden.

Blåbert, vidofner mfl, ingen lyckas med acro under PS gamla kluster. Och det sa jag till Niki när jag var där sist.

Daniel har sett mitt kar alla koraller under mina acro trivs bra , men koraller nära vatten yta halvdöd.

Nu ska testa köra lampa på 50% några veckor fram vi få se om mina acro kommer tillbaka (bli samma bali program)

*blå/orange/grön -100%

*röd-75%

*vit-40%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niki's koraller är inte blekta. Rampen är inte för stark. Hans acro ser ur som alla andra acro jag sett under pacsun ramper.... Bruna och nära döden.

Blåbert, vidofner mfl, ingen lyckas med acro under PS gamla kluster. Och det sa jag till Niki när jag var där sist.

Vad skulle det vara i dessa lampor som gör att inte acropora skulle klara sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skulle det vara i dessa lampor som gör att inte acropora skulle klara sig?

Inte den blekaste

Min erfarenhet av den rampen du har, inga problem med acroporor eller montiporor, men med Pandora S så har man betydligt bättre täckning av ytan i karet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51120-Pacific-Sun-Hyperion-R2/page12

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hotspots eller självskuggning? Ja ramper med dioderna utspridda, vilket har andra uppenbara nackdelar, eller reflektorer eller linser som sprider ljuset på ett genomtänkt sätt - men det är inte helt trivialt.

Linser är oftast helt sfäriska, så det blir inte heller helt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...