Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Snart ett år startade stora 1000 liter, tänker ta igen några bilder om tre månader.

*levande koraller 97 st. (inga mussla tyvärr) och 9 friska fisk

Planera byta min lampa R2 med en Pandora S T5.

Sista månader har haft lite död i akvarium både fisk och koraller hoppas blir bättre nästa år.

*3 musslor ( 2 små blev ätande och tredje stor mitt fel)

*2 chalice

*2 montipora

*2-3 fragg acrop.

*5 fisk vit prick.

*levande koraller 97 st. och 9 friska fisk

Kh=8,15

Ca=410

Mg=1290

No3=13

fosfat=0,06/0,06/0,09

Ph =8,08 (kväll)

Kalium=370

Salinity=34

post-5479-14468934516282_thumb.jpg

post-5479-14468934516477_thumb.jpg

post-5479-14468934516672_thumb.jpg

post-5479-14468934516866_thumb.jpg

post-5479-14468934517057_thumb.jpg

post-5479-14468934517242_thumb.jpg

post-5479-14468934517423_thumb.jpg

post-5479-14468934517604_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket Balling doserar du per dygn nu?

Finns lite kvar två dunkar (Ca/Kh) från Balling Classic kör bara Mg på light baling

Ca= 37 ml x 3 ---410

Kh= 22 ml x 3---8

Mg=25,5 ml x 3---1290

Allt är under kontroll utom min NO3 ligger på 13 .

Skulle man kanske börja dosera igen Red Sea Biological nitrate (NO3:PO4-X)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde väl finnas bättre och skonsammare alternativ än kolkälla för att få ner 13 i nitrat. Ett par rejäla vattenbyten samt sparsammare matning under en tid borde väl kunna få bukt med det? Du har ju ett fint bestånd av koraller nu och lite svajjiga värden eller överdoseringar kan ju få dyra konsekvenser. 13 i nitrat är väl dock ingen akut katastrof? Behöver åtgärdas javisst men ingen panik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde väl finnas bättre och skonsammare alternativ än kolkälla för att få ner 13 i nitrat. Ett par rejäla vattenbyten samt sparsammare matning under en tid borde väl kunna få bukt med det? Du har ju ett fint bestånd av koraller nu och lite svajjiga värden eller överdoseringar kan ju få dyra konsekvenser. 13 i nitrat är väl dock ingen katastrof?

Brukar göra vattenbyte 50L varje vecka.

Förut körde jag kombo dr.Tims ecobalance och nitriout hade 21 nitrat och det fungerade kom ner till 6 på 3-4 veckor men det var några koraller som trivdes inte !

post-5479-14468934522788_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir förundrad över din ytterst blygsamma förbrukning.... Korallerna kan inte växa knappt något utan verkar i min syn mer ligga på sparlåga.

Mina koraller får 7-8 olika pulver mat 4 gånger i veckan och de andra tre dagar droppar coral nektar och stylo pocci glow + mata 1-2 gånger i veckan några av de med fryst mat /pellets och nyos goldpods.

Fiskarna 3-4 gånger /dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Som Andreas säger så känns det som sparlåga.

Jag matar inte mina koraller med något annat än fiskens skit i dagsläget, verkar fungera. Jag skulle nog dra ned en hel del på matningen med diverse pulver. Känns som en riktig nitratbov.

Jag har 30 koraller varav 12-15st är små fraggar. Jag förbrukar just nu 160ml per vätska & dygn, på mina 490 liter.

Jag skulle som sagt inte stoppat ned något mer i karet innan du har koll på att det som redan ligger i trivs.

Du har väldigt bråttom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej varför balling går så liten.Testat med Salifert och är nya tester .

Hur många gånger/veckan kan mata med pulver -dropp mina koraller ?

Ljus, Nicola. Mera ljus, då kommer din förbrukning att öka både på balling och det foder m.m du stoppar i. Jag har för mig att du kör rampen på sparlåga, eller har du ökat på procenten?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna behöver mat när värdena på nitrat och fosfat är på gränsen till nollade. Nu öser du i en massa pulver mm som gör att korallen har svårt att få ro och växa. De är stressade av allt meck.

Öka ljuset och sänk näringsnivåer så kommer din förbrukning dra iväg till 10 dubbla på ballingen skall du se.

Pulver kan du köra med sparsamt när du börjar få ner nitraten en bit. Sparsamt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...