Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Vet någon varför min korall mår inte bra ?

Började förra veckan när startade ozon.

den var bra med gröna polyper men nu är lite ljusare-vit och på visa ställe tappat polyp.

mg var i några dagar mellan 1230-1290

kh gick snabb på några dagar från 8.20 till 9.90 .

kalium-350

ca-415

mg-1300

hae haft den i 3 månader och var ok , lampa är inte ändrad kör den på 55%

post-5479-14468934106616_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du väldigt låga näringsnivåer kan koraller brännas av för högt kh.

Du får lära dig hur ditt kar påverkas av vad och ta lärdom av det så slipper du fråga om allt.....

Ok det var när min kh gick till 9.9-10.1.

tack för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så tycker jag att du har lite för bråttom.

Du har problem med svajande värden, koraller som inte trivs, prick på fisk osv. Ta det lugnt nu med nya inköp av både fisk och korall, än hur skoj det är med nytt, och försök få karet riktigt stabilt.

Så slipper du förhoppningsvis mer problem.

Minns inte om du doserar med Balling eller hur du sköter dina värden, men i den takt du köper nytt så kan du omöjligen hinna med och korrigera för åtgången i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det är ditt varierande KH värde som tar död på korallerna. Ditt kar har aldrig fått stabiliserat sig. Hela tiden nya saker och metoder för att få det bra funkar inte. Ska man se ett resultat av en ny metod så lär man hålla på i minst ett år innan man kan se för och nackdelar.

Försök att hålla jämna vattenvärden. Bytt 10% vatten i veckan med ett "bra" salt. Testa alla tester med referensvetska.

Mata fiskar och koraller. Kör alltid med kol och byt ut en gång i månaden. Låt allt tuffa på och läs på hur andra gör och tro inte att bara för att det funkar för dom så sa det göra det för dig också. Jag tror inte att det finns nått kar som är likt nått annat. Man måste lära sig känna sitt eget kar.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du väldigt låga näringsnivåer kan koraller brännas av för högt kh.

Du får lära dig hur ditt kar påverkas av vad och ta lärdom av det så slipper du fråga om allt.....

Det är ju genom att iaktta sitt kar och fråga andra som han lär sig Andreas :)

@ Nico: Ozon kan påverka koraller genom att de drar in polyperna men du är nu i en fas där du måste välja. Personligen hade jag nog tagit ut den angripna fisken och försökt rädda den vid sidan om och dragit ner lite på ozonet om det är fler koraller än en som visar på påverkan. När du fått pricken under kontroll - låt bli att köpa in ny fisk under en lång tid så att karet stabiliserar sig för korallerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det är ditt varierande KH värde som tar död på korallerna. Ditt kar har aldrig fått stabiliserat sig. Hela tiden nya saker och metoder för att få det bra funkar inte. Ska man se ett resultat av en ny metod så lär man hålla på i minst ett år innan man kan se för och nackdelar.

Försök att hålla jämna vattenvärden. Bytt 10% vatten i veckan med ett "bra" salt. Testa alla tester med referensvetska.

Mata fiskar och koraller. Kör alltid med kol och byt ut en gång i månaden. Låt allt tuffa på och läs på hur andra gör och tro inte att bara för att det funkar för dom så sa det göra det för dig också. Jag tror inte att det finns nått kar som är likt nått annat. Man måste lära sig känna sitt eget kar.

Mvh Johan

Jag läste att det är inte bra köra aktiv kol samtidigt med ozon.

Kan man vänta med kol efter är klart med prick ?

Vatten byte blir bara 5% (50 liter) veckan, är ok ?

Nästa alla mina testar är nya byter efter 3 månader.

Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju genom att iaktta sitt kar och fråga andra som han lär sig Andreas :)

@ Nico: Ozon kan påverka koraller genom att de drar in polyperna men du är nu i en fas där du måste välja. Personligen hade jag nog tagit ut den angripna fisken och försökt rädda den vid sidan om och dragit ner lite på ozonet om det är fler koraller än en som visar på påverkan. När du fått pricken under kontroll - låt bli att köpa in ny fisk under en lång tid så att karet stabiliserar sig för korallerna.

MVH Lasse

Tänker inte köpa fiskar men köpa koraler tänkte inte skada mera !

Aktiv kol är borta nu när jag kör ozon kommer sen starta när prick har lungnat sig.

Har haft mycket svårt sista 3 veckor skulle ta ut achilles från första dag eller starta uv och ozon på en gång ( tio dagar senare kostade mig 2 fiskar och andra 2-3 smittade).

Det handlar inte om pengar när jag skriver kostade ...!

Vit bröst fisken hoppade av karet , anthias bartel och mandarin fisken döda (tre fiskar borta samma dag).

Koralerna är ok nu när jag kör ozon på minsta blinkade lampa, mussla lite svårt att öppna sig hel annars 1-2 koraller mår inte bra men andra ser ok ut.

post-5479-1446893412394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ingen ting om ozon så det får nån annan svara på.. Men när det gäller Dropptester (alltså typ salifert som ej är digital) så är det bra att veta hur mycket testet ska färga ut för att nå rätt värde. Man kan ju tro att det är exakt när testet börjar färga om som är rätt resultat men jag märkte att det är mycket senare en vad man an tro. Alltså bra att testa sig själv och inte bara testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste stoppa dosera ozon det blir bara UV .

mussla mår inte bra.

en anthias till död finns bara en kvar.

achilles måste medicinera vi få se om jag hittar en akvarium för karantän det är inte säkert att kan fånga alla.

men det verkar att ozon hjälper inte är för sent.

ska förbereda några hinkar med 1017 saltvatten eller vad är bäst 1019 tills hittar store kar problemet är svårt att fånga fiskarna

har två stora balia på 50-60 liter borde fungera för achiles och andra stora.

post-5479-14468934126254_thumb.jpg

post-5479-14468934126573_thumb.jpg

post-5479-14468934126887_thumb.jpg

post-5479-14468934127199_thumb.jpg

post-5479-14468934127589_thumb.jpg

post-5479-14468934127839_thumb.jpg

post-5479-14468934128671_thumb.jpg

post-5479-1446893413009_thumb.jpg

post-5479-14468934130339_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag värkligen att du börjar om. Sluta dosera. Gör 15-20% vb per vecka mata sparsamt så du kan hitta någon typ av startläge. Om det fortsätter så här kommer du ju inte ha en fisk/korall kvar om några veckor/månader. Du måste se vad du gör fel (för någonting gör du fel) och det blir omöjlig med alla olika aparater och doseringar. Kör basic så blir det så mycket lättare att felsöka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag värkligen att du börjar om. Sluta dosera. Gör 15-20% vb per vecka mata sparsamt så du kan hitta någon typ av startläge. Om det fortsätter så här kommer du ju inte ha en fisk/korall kvar om några veckor/månader. Du måste se vad du gör fel (för någonting gör du fel) och det blir omöjlig med alla olika aparater och doseringar. Kör basic så blir det så mycket lättare att felsöka.

Du menar baling basic ?

Tänkte byta till baling light snart. slippa köra fritt salt och sulfat i sista dunk.

Mg är ganska nedåt 1230-1290 svårt att komma upp med mg dosering sista dunk.

Har doserad 600-700 ml per dag sista 4 dagar och kommer inte över 1320.Dert händer bara en gång på ca. 3 månader Mg går ner ,annars dosera inte jag mera en 9-10ml dag.

Salifert Mg tester två som har , en är öppnad för 4 dagar sen.

Jag kör denna recept:

Det röda är vad du behöver för en blandning av 10 liter balling.

Behållare 1

2 liter osmosvatten Rött ger 10 liter

144 g Kalciumkloriddhydrat x5 ger 720gram

10 ml Strontium-Barium komplex (50ml )

10 ml Heavy metal komplex

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat x5ger 820gram

10 ml Iodine-Fluorine komplex

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt x5 ger 245gram

110 g Magnesiumkloridhexahydrat x5 ger 550gram

16 g Magnesiumsulfatheptahydrat x5 ger 80 gram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som brukar rekommenderas för vita prick är 1.008 - 1.009, men jag skulle rekommendera "tank transfer"-metoden med normal salthalt då den är mycket lättare.

Läs tex här:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1992196[/QUOT

Tack Peter hittade den på svenska blir lättare !

Först skulle fånga Achiles men det blir svårt , om man gör tank transfer med npormall salt skulle vara hinken 20 liter för lite , eller ska ta den andra störe svarta 50 liter.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fångat achiles är flyttat i hink salthalten 1.019.

imorgon flyttar den i en store balia.

kommer försöka fånga snow flake paret imorgon göra en vatten kran dop mellan 10-15 min.

de andra har inte så mycket prick .

kommer prova fånga utan att stressa

post-5479-14468934131941_thumb.jpg

post-5479-14468934132339_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...