freddi36 Postat 29 mars 2013 Författare Postat 29 mars 2013 Och så en liten uppdaterande bild Fick tummen ur idag och satte upp en svart bakgrund, blev riktigt bra! Tyvärr blev bilden lite blå och knasig då jag har hyffsat med blått ljus i burken Citera
freddi36 Postat 1 april 2013 Författare Postat 1 april 2013 Har lite problem med den vita slingan LEDs. Dom lyser men blinkar i intensitet. Dvs dom lyser lite lite svagare än vanligt och ibland blinkar dom till och lyser normalt i nån milli sekund. Tror inte korallerna bryr sig så är nog inte bråttom att åtgärda, men väldigt irriterande att se på..Vad kan detta bero på? Det verkar inte som att det är glapp nån stans, men ska ta en ordentlig koll. Kan det vara drivaren som börjar bli trött redan? En eaglerise någonting, klarar tre dioder. Citera
Wigge Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 det är glapp i en lödning har hänt mig 2 gånger med min led slinga i refugiumet... inte i, utan över peta på alla lödningarna och dra lite i kablaget så ser du om de går igång och då vet du vilken lödning det är. Citera
freddi36 Postat 1 april 2013 Författare Postat 1 april 2013 Ja, jag tror kanske det kan va nåt sånt med. Ska städa upp bland alla sladar (hela 5st bara till denna lilla burken ) från alla burkar i rummet och då kan jag se efter ordentligt Återkommer om problemet kvarstår, tillsvidare får korallerna nöja sig med lite omväxlande väder Citera
Wigge Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 det gillar det säkert;) blir som i naturen.vill ge dig ett tips på en korall och kommer göra sig riktigt snyggt i din burk, en Duncaopsammia... de blir riktigt snygga under blått ljus och det har du gott om Citera
freddi36 Postat 1 april 2013 Författare Postat 1 april 2013 Haha, det är precis vad som står på listan faktiskt! Ska beställa en från DO men så flyttade dom sin leverans till om en månad så den kommer då Citera
Wigge Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 men när är det de jong? han har inte skrivit ngt på hem sidan? Citera
freddi36 Postat 1 april 2013 Författare Postat 1 april 2013 Det skulle va den 9 april, men pga dåligt väder flyttades det till 7 maj Han skriver här på forat ibland Citera
Wigge Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 aha, kanske bästa att beställa det man ska då nu=) Citera
freddi36 Postat 3 april 2013 Författare Postat 3 april 2013 Felsökte idag och kom fram till att drivern är kass. Bytade helt enkelt drivare och slinga, dvs drivaren drev den vita slingen och då flimrade det, när den fick driva den blåa slingan så flimrade det också. Så den är kass, suck.. Någon som vet en driver som klarar att driva endast två LED? Av hyffsad kvalite så den inte går sönder efter 3-4 månader? Citera
Wigge Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 borde väl finnas någon billig på aquastyle eller någon annan sådan sida?=) Citera
freddi36 Postat 3 april 2013 Författare Postat 3 april 2013 Jo, men sen två veckors leverans och tull och frakt. Inte helt värt det tycker jag. Ska kolla ebay och oceanakvarium... Citera
vsen Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 Inget jag testat men denna kanske? http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/led-tillbehor/drivare-for-1-2-3w-led-p89077Står att den ska driva 2 st 3W, 700mASkickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2 Citera
freddi36 Postat 4 april 2013 Författare Postat 4 april 2013 Någon som kan bekräfta att drivern ovanför är lämplig till våra LEDs? Citera
mikoto Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Jag tycker den ser bra ut. Hade nog personligen föredragit 500-600 mA men annars ser jag inga bekymmer. Citera
freddi36 Postat 4 april 2013 Författare Postat 4 april 2013 Okej, perfekt Men en fråga till, vad skulle hända om jag kopplade 3st 3w LEDs till den? Just nu kör jag bara den blåa slingan hela dagen och ser att korallerna ser lite sura ut, får fixa en ny driver till helgen.. Citera
mikoto Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Jag tror dioderna skulle vara släckta om du koppla in 3 st LEDs till den. För det står att max utspänning är 8 volt. Dina dioder drar antagligen runt 3.7v när de körs på 700 mA. Tillsammans blir det då 7.4v. Lägger du till ännu en diod blir det istället 11.1v och det pallar inte drivaren med, dioderna får inte tillräckligt hög spänning och tänds inte.Eventuellt kan kanske drivaren gå sönder tom men det vågar jag inte utrycka mig om. Troligtvis inte dock.Däremot kan du köra 4 st dioder på den om du kopplar de parallellt. Om den ena slingan lägger av sedan gör det inget för den kvarvarande slingan kommer inte få mer ström än de klarar av. Då bör slingorna vara likvärdiga, dvs samma typer av dioder. Citera
freddi36 Postat 4 april 2013 Författare Postat 4 april 2013 Okej, då är jag med Tänkte att ifall jag körde tre styck så lös alla lite svagare, och på så vis går dom inte så varmt och behöver mindre kylning. Nu behöver jag bara två dioder om jag kör dom på max så det är ingen fara Är inte så duktig på el men man lär sig mer och mer! Citera
mikoto Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Om du kör fyra dioder i två parallella slingor kommer alla dioderna köras på halva kapaciteten, de delar upp strömmen mellan de två slingorna ganska jämt så de får ungefär hälften var.Men i och med att de körs svagare så kommer verkningsgraden att öka vilket gör att de ger mer ljus men mindre värme. Så om du kan så är det en bättre lösning. Den enda nackdelen är att det går åt fler dioder och i djupa kar så penetrerar de inte lika djupt i vattnet.Så kan du så kör fyra dioder istället kopplade i två slingor. Då kommer de köras svagare och täcka en större yta i ditt kar. Citera
freddi36 Postat 6 april 2013 Författare Postat 6 april 2013 Så nu lyser det i burken igen efter några dagars "mulet" väder Citera
Wigge Postat 6 april 2013 Postat 6 april 2013 akta så det inte kommer massa turister nu när det är strålande sol igen haha Citera
freddi36 Postat 6 april 2013 Författare Postat 6 april 2013 Haha, det var faktiskt nära att det kom lite nytt i karet idag. Kollade på gyllene E glabrescens men dom var ju så sjuttsingen dyra.. Får se om jag åker och tar en grön imorgon kanske ändå.. hmm Citera
freddi36 Postat 7 april 2013 Författare Postat 7 april 2013 Idag flyttade min Gobiodon okinawae in i detta karet. Här får den vara ifred och äta lite mer. Iom detta åkte täckglaset på också. Har inte haft det på innan för har tyckt det var fult, men nu fick jag en anledning och som bonus blir det mindre avdunstning Citera
freddi36 Postat 7 april 2013 Författare Postat 7 april 2013 Flyttade upp båda drivarna på mitt regnskogsterrariums nättak som står framför sladdosan där allt är inkopplat. Tänkte att drivern som gick sönder blivit för varm och nättaket blir som en stor kylfläns. Det jag inte räknade med var att mina geckos älskar sin nya "hotspot". Dom sitter precis under drivarna och myser i värmen hela tiden nu Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.