Gå till innehåll

Hur mycket är lagom?


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Man läser och pratar alltid om att man ska mata i en lagom mängd.

Men vad innebär det egentligen?

Grundar man det på hur mycket fiskar man har, hur stort kar?

Jag kör för det mesta med fryst atemia. Oftast en halv kub men ibland också en hel, och ibland bara lite torrfoder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr är lagom ett unikt ord som kan vara allt från några korn salt till en halv skål glass. Jag har oxå det problemet med hur mycket ska man mata och jag vet inte om jag matar för mycket jag har själv två stora sjöstjärnor en sandvändande och en ormsjöstjärna samt lite bebisar sen har jag 2 gobies yellow watchman och två nemo clowner och två putsar räkor. jag matar dem med ca 1/2 kub mysis och motsvarande storlek av artemia ( jag växlar mellan dem) jag har flingor och pellets med men matar sällan med dem. Det kan vara så att jag matar för mycket men det funkar än så länge.

PS. mitt kar är på 260 L och ingen sump. Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagom är ju perfekt om man applicerar den folketymologiska förklaringen att ordet lagom härstammar från det gamla bondesamhällets måltider, då alla på gården åt från samma gryta och drack ur samma bägare. Då ville det till att det räckte 'laget om'. (Myt).

Maten skall räcka till alla. Bara du som matar kan veta vad som är lagom. Jag gillar tjocka fiskar :-)

Vissa säger att all mat ska ätas upp på 5 minuter.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Större fiskar behöver ju självklart mer mat än mindre. När man matar med fosfatbomber är det ju bra om maten ätes upp ganska fort. Mata flera gånger om dagen är ett bra alternativ och genom att dela upp mängden på två blir allt i princip uppätet. Risken är bara den att vissa fiskar som alltid håller sig framme kommer äta upp allt och de andra får nästan någonting.

För mycket mat kan leda till övergödda fiskar som i sin tur kan leda till sjudomar. Förr matade de flesta varannan dag när det enbart var fisk i akvarierna. Idag och sedan lång tid tillbaka matar de flesta varje dag och detta för att gardera sig emot fiskar som kan ha en benägenhet och ge sig på korallpolyper om de är hungriga. Någon vilodag emellanåt skadar inte heller även om det kan medföra en risk som jag nämde ovan. Vi skall också ha klart för oss att i ett välfungerande saltvattensakvarium finns åtskilliga smådjur/svampdjur som korallfiskar livnär sig på som i naturen.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagom tycker jag helt och hållet beror på fiskens form och agerande. Direkt efter matning vill jag att alla fiskarna ska ha en liten boll på magen.

En gång i månaden kollar jag mina firrar riktigt noga, vill inte att att någon ska vara smal som en skrika eller ha för tunn panna. Dom ska dessutom vara pigga och alerta.

Är alla det så testar jag att ge lite mindre mat ett tag, när jag märker att någon fisk tappar formen så vet jag att jag hittat mitt minimum.

Sen gör jag som så att första månaden efter jag introducerat ny fisk så matar jag väldigt mycke så att de nyanlända ska få en chans att etablera sig ordentligt (dessutom får mina "gamla" fiskar ett tillfälle att äta upp sig rejält. Sen minskar jag tills jag hittar mini-dosen igen)

Jag tycker att det absolut viktigaste är att man själv lär sig genom att observera och notera, för en liten dagbok så har du nytta av den (mycke mer än du kan ana :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man clowner så äter dem det som ges :P mina käkade till dem ej kunde simma när jag råkade tappa i på tok för mycket levande atremia :)

Sj matar jag 3 gg/dag man ser på fisken vad som är lagom. Har man mycket cirkulation går det åt mer energi och då med mat mm mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag varierar min mat, allt från pelets till fryst atemia och fryst krill. Köper även levande atemia ibland.

Vilket ger en störst "fosfatbomb"?

Hade velat gå över till levande foder helt

Men mina får bara mat en gång om dagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag varierar min mat, allt från pelets till fryst atemia och fryst krill. Köper även levande atemia ibland.

Vilket ger en störst "fosfatbomb"?

Hade velat gå över till levande foder helt

Men mina får bara mat en gång om dagen

Läs om Wikings https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19963-Fosfat-i-fryst-foder-(O)vetenskaplig-test& funderingar vettja.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...