Gå till innehåll

Potential ersättare för Salifert Nitrattest?


nike83

Rekommenderade inlägg

Har länge kollat efter ett alternativt till Saliferts nitrattes! hade föredragit Hanna Checker, men det verkar inte komma något test för nitrat.... (bara den gamla som kostar skjortan).

Hittade denna på Reef Builders: http://reefbuilders.com/2012/12/20/nyos-nitrate-test-kit-easily-read-scale-takes-steps/

Det som verkar vara positivt i jämförelse med Salifert är att färgerna ser ut att vara mer lättavlästa.

Det negativa är att upplösningen inte är lika bra som Salifert under 10.

kostar 350kr + frakt

någon som har testat detta test?

andra åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har ingen erfarenhet av den du länkar till men jag skulle avstå. Jag tror Saliferts duger skapligt till oss. Man ser om man har 0, 5, 10, 50 eller vad det nu visar när man testar och det borde duga. Det tillsammans med observation hur djuren (korallerna) mår bör vara en fullgod indikator.

Lägg pengarna på två fina räkor i stället, betydligt roligare att titta på än en skala som man ändå inte vet om den visar rätt eller ej:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter intressant helt klart, mycket pga den kortare tiden per test och den lättavlästa skalan.

Kanske blir att testa

lite så känner jag med! jag får be min sambo läsa av färgskalan varje gång....

Jag har ingen erfarenhet av den du länkar till men jag skulle avstå. Jag tror Saliferts duger skapligt till oss. Man ser om man har 0, 5, 10, 50 eller vad det nu visar när man testar och det borde duga. Det tillsammans med observation hur djuren (korallerna) mår bör vara en fullgod indikator.

Lägg pengarna på två fina räkor i stället, betydligt roligare att titta på än en skala som man ändå inte vet om den visar rätt eller ej:)

hehehe det var ett annat alternativ :) du har säkert rätt i att det duger säkerligen gott till vårt ändamål!

Jag har haft den är bästa test som jag har provat mycket nöjd (finns inte bättre No3).Om du har frågar du kan fråga Colan (Mikael) det är han som fick den innan jag sålde min kar.Det är värd pengarna det finns over 100 tester.

okey. vilka jämför du med då?

Färgskalan och metoden är oerhört lik JBL. När jag testade JBL i saltvatten gav den ungefär tre gånger för svagt utslag över hela skalan.

hoppas du har fel :) inge bra om det är JBL....

det där är Maceray&nNagels nitrattest! kalas!

borde inte "en saltvattensbutik nära mig" kunna sälja sådana (om de kan säljas till ett rimligt pris)?

finns det re-fills också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den hemma och kör den ibland parallellt med Saliferts test. Stabilt värde varje gång, inte alls som JBL som visar önskevärden. Lite svårt att se värden mellan 25-40ppm (men det är iaf för mycket) annars lätt på lägre nivåer med tydlig färgton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har precis mätt mina nitratvärden med Salifert och Red Seatester. Enormt olika resultat givetvis (Red sea= 0,75/Salifert = 10).Red Sea är lättläst men jag tror den visar fel och Saliferten visar nog rätt men jag kan inte avläsa den utan sambons hjälp. Vill ha ett annat test som både är pålitligt och som jag kan läsa av själv. Hur funkar denna? Har ni använt den och är den pålitlig och lättläst?

http://www.drakfisken.se/nyos-tester/1805-nyos-nitrat-test.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis mätt mina nitratvärden med Salifert och Red Seatester. Enormt olika resultat givetvis (Red sea= 0,75/Salifert = 10).Red Sea är lättläst men jag tror den visar fel och Saliferten visar nog rätt men jag kan inte avläsa den utan sambons hjälp. Vill ha ett annat test som både är pålitligt och som jag kan läsa av själv. Hur funkar denna? Har ni använt den och är den pålitlig och lättläst?

http://www.drakfisken.se/nyos-tester/1805-nyos-nitrat-test.html

Varför tror du att den du kan läsa av lätt visar fel och den som du inte själv kan avläsa visar rätt?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tror du att den du kan läsa av lätt visar fel och den som du inte själv kan avläsa visar rätt?

MVH Lasse

Jag hoppas givetvis att Red Sea testet visar rätt. Jag antar att jag är påverkad av alla här på forumet som påstår att Salifert är bäst. Jag vet inte om så är fallet. Det enda jag är säker på är att resultaten blir helt olika. Varför jag vill veta är därför att jag använder NO3:PO4-X. Doseringen av denna är beroende av Nitratmängden. Jag hade en gång i tiden en krasch när jag använde detta medel och vill inte överdosera. Jag har konstaterade en minskning av Nitrat (med både Red Sea och Salifert testen) när jag anväder detta medel. Jag har nu dock fått "slajm" eller slemliknande beläggning på pumpar och skummare i sumpen. Jag har tolkat detta som tecken på överdosering och därför testade jag med mitt red sea test igen. Om Värdet är 0,75 i Nitrat vill jag inte ha lägre värde (vill inte nolla) men har jag 10 Nitrat såsom salifert visar vill jag fortsätta dosera för att komma ner. Detta är mitt dilemma. Därmed också funderingar på ett tredje nitrattestfabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis mätt mina nitratvärden med Salifert och Red Seatester. Enormt olika resultat givetvis (Red sea= 0,75/Salifert = 10).Red Sea är lättläst men jag tror den visar fel och Saliferten visar nog rätt men jag kan inte avläsa den utan sambons hjälp. Vill ha ett annat test som både är pålitligt och som jag kan läsa av själv. Hur funkar denna? Har ni använt den och är den pålitlig och lättläst?

http://www.drakfisken.se/nyos-tester/1805-nyos-nitrat-test.html

Tittat även från sidan med Salifert testet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferttestet köptes för mindre än en månad sedan. Till Red Sea nitrattestet köpte jag en refill till för ca 2 månader sedan.

tror du måste kolla mot referensvätska eller med ett 3e test för att kunna avgöra vilket som är rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du måste kolla mot referensvätska eller med ett 3e test för att kunna avgöra vilket som är rätt!

Jag har idag mätt nitrat igen. Salifert visade mellan 5 och 10. Red Sea 0,25. Jag tog sedan vattnet till Korallfisken där de mätte nitratnivån. Deras mätvärde var 0. Slutsats blir att mitt saliferttest hamnar i papperskorgen och att Red Sea testet visar nog nära sanningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag mätt nitrat igen. Salifert visade mellan 5 och 10. Red Sea 0,25. Jag tog sedan vattnet till Korallfisken där de mätte nitratnivån. Deras mätvärde var 0. Slutsats blir att mitt saliferttest hamnar i papperskorgen och att Red Sea testet visar nog nära sanningen.

intressant att Salifert visar så fel! vad är det för datum på den? vad kollade Korallfisken mot för test?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant att Salifert visar så fel! vad är det för datum på den? vad kollade Korallfisken mot för test?

Korallfisken testfabrikat vet jag inte. Inte Red Sea eller Salifert i alla fall. Snabbt och exakt enligt dem. Datumet går ut april 2015. Öppnat för ca en månad sedan. Måste vara ett dåligt exemplar helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallfisken testfabrikat vet jag inte. Inte Red Sea eller Salifert i alla fall. Snabbt och exakt enligt dem. Datumet går ut april 2015. Öppnat för ca en månad sedan. Måste vara ett dåligt exemplar helt enkelt.

okey, det hade varit mycket intressant att veta!

mitt Salifert går ut 03-2015, så jag funderar på om mitt visar fel också... :(

kan du inte maila Salifert och klaga! de måste få reda på att de har något fel i sin tillverkning! tror inte heller de gör som biltillverkare, när de får fel på något ! så jag tror vi konsumenter blir ovetande med felaktiga tester!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, det hade varit mycket intressant att veta!

mitt Salifert går ut 03-2015, så jag funderar på om mitt visar fel också... :(

kan du inte maila Salifert och klaga! de måste få reda på att de har något fel i sin tillverkning! tror inte heller de gör som biltillverkare, när de får fel på något ! så jag tror vi konsumenter blir ovetande med felaktiga tester!

Jag kommer i slutet av månaden att köpa Nyos nitrattest (om ekononomin tillåter). Om även denna visar hyggligt samma som mitt Red Sea och annorlunda än mitt ex av Salifert, så blir det nog ett mejl till Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...