Gå till innehåll

Potential ersättare för Salifert Nitrattest?


nike83

Rekommenderade inlägg

Vad är det som säger att det är fel på testet?

Det bör nog kollas mot en referenslösning eller att mätningen utförs av ett labb för att kunna avgöra om det är fel.

Att dra slutsatsen att det visar fel, baserat på att ett annat test visar lägre och ett "hemligt test" påstås visa noll låter lite som önsketänk, tyvärr :)

För att sedan späda på osäkerheten, tillkommer de tidigare kända problemen med att mäta Nitrat i saltvatten och testernas

upplösning/ felmarginal........:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vad är det som säger att det är fel på testet?

Det bör nog kollas mot en referenslösning eller att mätningen utförs av ett labb för att kunna avgöra om det är fel.

Att dra slutsatsen att det visar fel, baserat på att ett annat test visar lägre och ett "hemligt test" påstås visa noll låter lite som önsketänk, tyvärr :)

För att sedan späda på osäkerheten, tillkommer de tidigare kända problemen med att mäta Nitrat i saltvatten och testernas

upplösning/ felmarginal........:)

Därför vill jag testa med ett tredje test. Men om tre tester visar samma och ett annorlunda, då är jag övertygad att det enda som visar annorlunda troligen är det felaktiga. Dessutom har jag tecken som tyder på att jag överdoserar NO3:PO4-X när jag doserar utifrån det värde som Saliferttestet visar. Detta tyder på nitratvärdet är lägre än vad testen visar. Det var därför jag blev misstänktsam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller nog med greger, köp refereensbäyska istället för ett tredje test, billigare samt en bättre värdemätare.

Jag. Har dock ingen anledning att misstro red sea, funkar för mig och är entydigt med jbl. Avläsningen är bra om man ser till att göra det i kallvitt ljus (~6500K)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller nog med greger, köp refereensbäyska istället för ett tredje test, billigare samt en bättre värdemätare.

Jag. Har dock ingen anledning att misstro red sea, funkar för mig och är entydigt med jbl. Avläsningen är bra om man ser till att göra det i kallvitt ljus (~6500K)

Då gör jag ett inköp av den här.

http://www.drakfisken.se/tester-matning/1693-fm-multi-reference-100ml.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade lite nu de Salifert NO3 vi hade hemma.

På referens NO3 - 10(fauna marin) visade test med utgångsdatum 08-2015 korrekt 10.

Med det testet fick jag 2,0 i ett akvarium. Samma akvarium fick 2,5 med ett test som gick ut 09-2012.

Då verkar våra tester ligga ok.

Ska kolla Red Sea också under dagen om jag hinner ( verkar ju vara ett halvt labb som följde med i den lådan..)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med refernsvätskor av den typ som säljs är att de tar inte hänsyn till eventuella störjoner som finns i det aktuella vattnet. En test kan visa rätt mot en referensvätska men ändå visa fel i en skarp test. Enda sättet att kunna testa om en test fungerar rätt i det aktuella vattnet är att man tar ett värde från vattnet och sedan "boostar" man ett prov med en känd mängd av det ämne man skall analysera och tar ett nytt skarpt prov. Något som de flesta av oss inte klarar av på grund av att man inte har den utrustning som behövs.

Jag tycker att trådskaparens situation är typisk för vår hobby. Det skapas det ena systemet efter det andra för att sköta ett revakvarium - gemensamt för dem är att de kräver en feed back som man skall få via mätvärden. När det gäller nitrat så går man ner på väldigt låga nivåer - så låga att de till och med är svårt för ett lab att få så noggranna värden i saltvatten. Om jag körde Red Sea:s system för kontroll - så skulle jag nog använda deras egen test som verktyg - om inte bara för att man kan då ta upp en disk med tillverkaren om det inte fungerar som det skall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har använt hela dagen till att mäta med alla mina olika fabrikat av tester. Först gentemot referensvätska (Fauna Marin Multi Reference). Sedan mitt akvarievatten med samtliga tester. Resultatet i tabellerna under. Första tabellen mot referensvätska. Grönt är värden som stämde bra mot referensvätskan. Rött stämmer dåligt.

Tabellen under mätning av vatten från mitt akvarium. Här har de tester som stämde bäst mot referensvätskan utgjort referens mot vilken jag jämfört med. Grönt bra, rött dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt hela dagen till att mäta med alla mina olika fabrikat av tester. Först gentemot referensvätska (Fauna Marin Multi Reference). Sedan mitt akvarievatten med samtliga tester. Resultatet i tabellerna under. Första tabellen mot referensvätska. Grönt är värden som stämde bra mot referensvätskan. Rött stämmer dåligt.

Tabellen under mätning av vatten från mitt akvarium. Här har de tester som stämde bäst mot referensvätskan utgjort referens mot vilken jag jämfört med. Grönt bra, rött dåligt.

[TABLE=width: 288]

[TR]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]Fabrikat

[/TD]

[TD=class: xl66, width: 64, bgcolor: transparent]NO3

[/TD]

[TD=class: xl66, width: 64, bgcolor: transparent]PO4

[/TD]

[TD=class: xl66, width: 64, bgcolor: transparent]Ca

[/TD]

[TD=class: xl66, width: 64, bgcolor: transparent]Mg

[/TD]

[TD=class: xl66, width: 64, bgcolor: transparent]KH

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]Referens

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent]10

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent]0,2

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent]412

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent]1284

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent]6,7

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]Salifert

[/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]10

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]415

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]1305

[/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]6,7

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]Red Sea

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]1

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]0

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]350

[/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]1280

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]10,1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]Nyos

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]3-5

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]Fabrikat

[/TD]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]NO3

[/TD]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]PO4

[/TD]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]Ca

[/TD]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]Mg

[/TD]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]KH

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]Salifert

[/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]25

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]500

[/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]1320

[/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]9,3

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]Red Sea

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]2-4

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]0,36

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]400

[/TD]

[TD=class: xl69, bgcolor: transparent]1320

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]11,8

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]Nyos

[/TD]

[TD=class: xl70, bgcolor: transparent]5

[/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl68, bgcolor: transparent][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Reslutat är enligt min tolkning:

Nitrat (NO3) är Salifert pålitlig, Nyos underkänd, Red Sea underkänd.

Fosfat (PO4) är Red Sea underkänd.

Kalcium (Ca) är Salifert pålitlig, Red Sea underkänd.

Magnesium (Mg) är Red Sea pålitlig, Salifert godkänd (med viss tvekan)

KH är Salifert pålitlig, Red Sea underkänd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

mycket bra genomfört Petter!

det som slår mig på Red-sea:s tester är att det är en faktor 10. du har inte gjort fel med deras test?

Skulle vara kul om någon annan person kunde göra samma test och att Red-sea (som är annonsör här) kunde svara på kritiken (om det nu är så att de är helt ute och cyklar)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande!

Hm. Jag funderar på om vi inte borde skapa en liten konsumentundersökning där två blinda standardlösningar (A och B) skickas med snigelposten utan uppgifter om dess halter till alla intresserade och sen rapporterar vi mätvärden och testkit i en tråd. Det ni på Plus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket bra genomfört Petter!

det som slår mig på Red-sea:s tester är att det är en faktor 10. du har inte gjort fel med deras test?

Skulle vara kul om någon annan person kunde göra samma test och att Red-sea (som är annonsör här) kunde svara på kritiken (om det nu är så att de är helt ute och cyklar)!

Jag tänkte också på att det var en faktor på 10. Tänkte först att det var en annan skala men ppm är vad jag förstår stort sett samma som mg/L, så det borde vara rätt. Avläsningsfel borde det inte vara. Annars är instuktionerna i testet tydliga, så jag borde ha gjort rätt även i utförandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert har en faktor 10. (När man ser genom sidan av testet).

Jag har tagit hänsyn till detta. Kollat både uppifrån och från sidan. Även Saliferts instruktioner är tydliga. Färgskalan har kollats av mig och min sambo (oberoende av varandra). Dessutom stämde ju faktiskt min avläsning väl med referensvätskan vad gällde Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...