Gå till innehåll

Täckglas, funkar det?


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Har funderat ett tag på att skaffa täckglas till mitt 600-liters. Jag har såpass kallt i karet att jag blev tvungen att skaffa en doppvärmare. Glasen skulle inte ha den primära funktionen att hålla värmen utan snarare att minska avdunstningen samt skydda mot hoppande fisk.

Går det att köra med täckglas eller är det bara att lägga ner den tanken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med täckglas på nästan alla mina kar. Har man ungefär 5 cm mellan vattenytan och täckglaset brukar det inte växa alger på undersidan av glaset när man kör med lysrör. Det går bra att köra täckglas med mh också men då behöver man en fläkt som kyler glaset. Med lysdioder fungerar det inte lika bra. Glaset blir inte varmt nog. På dagen torkar det och blir salt på undersidan. På natten sänker avdunstat vatten salthalten och algerna klarar inte den växlande salthalten. Det blir förvisso damm på översidan av täckglasen men det skulle ju hamna i karet i stället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med täckglas förr i tiden, men gjorde alltid rent dem 1 gång i veckan. Bara att lyfta ut dem till slasken och spola av dem lite och torka rent. Skär till glaset se det blir hantera bitar. Sköter man täckglas lika illa som Stig, ja då skall man nog inga ha alls:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har täckglas på mitt kar och MH, det fungerar kalasbra tycker jag. Jag har en blomspruta med RO vatten som jag använder till lite allt möjligt, spolar bort saltavlagringar kring karet, torkar av framrutan med. Den brukar jag spruta av ovansidorna på glasen med då och då och torka av med en trasa. För det är så fruktansvärt dammigt här inne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att använda RO vatten för glasrengöring är ett av de bästa knep som finns. Täckglasen tar inte bort våglängder över ca 390 nm i större utsträckning så det behöver du inte tänka på (vanligt glas - ca 95% genomsläpplighet i dessa våglängder)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...