Maglofster Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Har funderat ett tag på att skaffa täckglas till mitt 600-liters. Jag har såpass kallt i karet att jag blev tvungen att skaffa en doppvärmare. Glasen skulle inte ha den primära funktionen att hålla värmen utan snarare att minska avdunstningen samt skydda mot hoppande fisk.Går det att köra med täckglas eller är det bara att lägga ner den tanken? Citera
stigigemla Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Jag kör med täckglas på nästan alla mina kar. Har man ungefär 5 cm mellan vattenytan och täckglaset brukar det inte växa alger på undersidan av glaset när man kör med lysrör. Det går bra att köra täckglas med mh också men då behöver man en fläkt som kyler glaset. Med lysdioder fungerar det inte lika bra. Glaset blir inte varmt nog. På dagen torkar det och blir salt på undersidan. På natten sänker avdunstat vatten salthalten och algerna klarar inte den växlande salthalten. Det blir förvisso damm på översidan av täckglasen men det skulle ju hamna i karet i stället... Citera
Wiking Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Jag körde med täckglas förr i tiden, men gjorde alltid rent dem 1 gång i veckan. Bara att lyfta ut dem till slasken och spola av dem lite och torka rent. Skär till glaset se det blir hantera bitar. Sköter man täckglas lika illa som Stig, ja då skall man nog inga ha alls:) Citera
stigigemla Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Och jag tycker de är bra ändå. Om man tänker på hur mycket salt man ser på lysrörsreflektorer när man tittar efter så tappar man knappast mer ljus i täckglasen. Där ser man skiten så mycket bättre. Citera
irwin_fletch Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Jag har kört med täckglas i ett halvår nu och det har gått utmärkt. På ett halvår har jag spolat av glasen 3-4 gånger, men då har de inte varit jätteskitiga. Har ca 5 cm mellan glas och vattenyta. Skaffade det av precis samma anledningarn som du beskriver. Citera
mikoto Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Jag har täckglas på mitt kar och MH, det fungerar kalasbra tycker jag. Jag har en blomspruta med RO vatten som jag använder till lite allt möjligt, spolar bort saltavlagringar kring karet, torkar av framrutan med. Den brukar jag spruta av ovansidorna på glasen med då och då och torka av med en trasa. För det är så fruktansvärt dammigt här inne. Citera
Lasse Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Att använda RO vatten för glasrengöring är ett av de bästa knep som finns. Täckglasen tar inte bort våglängder över ca 390 nm i större utsträckning så det behöver du inte tänka på (vanligt glas - ca 95% genomsläpplighet i dessa våglängder)MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.